Windows 7 64 bit / av Kalle Kula

• 9 svar
Windows 7 64 bit
2011-05-05 kl 12:30

Widows 64 bits skall vara inställt så att även Explorer då är 64 bit.

Det skall gå att ändra den inställningen så explorer blir inställt på 32 bits.

Frågan är nu var ändrar man den inställningen i W 7 jag hittar ingenting om den saken på MS hemsida.

Kan någon vara mig behjälplig och peka ut vägen fram till var den ändringen kan ske.

2011-05-06 kl 08:48

När du installerar IE har du tillgång till både 32-bitars och 64-bitarsversionerna i ett Windowssystem som är 64-bitars. Det innebär att du inte behöver installera eller ändra något i IE för att få tillgång till IE 64-bitarsversionen.

För att hitta IE 64-bitarsversionen gör du så här:

1. Klicka på Windowsloggan i nedre vänstra hörnet (tidigare namgiven som "Start").
2. I menyn du får upp klickar du på "Alla program".
3. I den nya menyn du får upp letar du upp "Internet Explorer (64-bitars)" så har du IE i en 64-bitarsversion.

Vill du alltid använda denna kan du skapa en genväg till skrivbordet så här:

1.Markera programmet, tryck ned höger musknapp och dra muspekaren ut till "Skrivbordet".
2. Släpp musknappen och en meny öppnas.
3. I menyn som kommer upp väljer du "Skapa genväg här".
4. Nu har du en genväg till Skrivbordet för IE 64-bitars.

Notera att detta bara fungerar om du har Windows 64-bitarsversion installerad i datorn.

Vänligast
Åge

2011-05-06 kl 10:45

Jo men enligt Voddler som inte funkar med Explorer 64 bits skall det vara möjligt att ändra Explorer 64 bits till 32 bits och det är var man gör det som jag inte kan finna.

Jag har sökt på MS hemsida men inte hittat någon hjälp där och börja undra om inte Voddlarna snacker rent strunt.

2011-05-06 kl 11:40

Jag hittar ingen information på Voddlers hemsida där det står att det går att ändra IE från 64-bit till 32-bitläge.
När det gäller IE 64-bit kan jag inte heller finna en inställning som gör att den går i 32-bit-läge. Om så hade funnits kan man fråga sig varför den installeras i två versioner, en 32-bitars och en 64-bitars.

Min uppfattning är att om du använder 64-bitarsversionen av IE och vill använda 32-bitarsläget måste du starta 32-bitarsversionen för att få tillgång till denna.
Fram till och med IE8 går det inte heller att ställa in (på normal väg) att få 64-bitarsversionen att vara standard. Det går bara att göra med 32-bitarsversionen (om du inte väljer att göra ändringar i registret). Hur det är med IE9 kan jag inte svara på då jag inte använder IE9 (inte IE normalt överhuvudtaget).

När jag besöker Voddler får jag en gul informationsruta som informerar mig om att jag använder 64-bitarsversionen av IE. Jag tillråds att använda 32-bitarsläget men inget om att 64-bitarsversionen går att ändra till detta läge.
Därmed måste du starta IE 32-bitars för att kunna använda Voddler.

Hoppas detta löser ditt problem.

Vänligast
Åge

2011-05-09 kl 16:16

Det är just Voddlers Serviceavdelning som säger jag skall ändra inställningen på IE från 64 till 32 bits.

Jag hittar ingen sådan inställningsruta och tydligen inte Voddlers serviceavd heller för dom har släppt saken nu utan att kunna tala om för mig var omställningsfönstrt finns.

Jag har IE 9 Installerat men kör bara med Firefox .

Men oavsett vilken webbläsare jag använder så stannar filmhvetet efter några min.

Jag är less på dyngan och avinstallerar nog Voddler för att slippa magsår med att få fart på grejorna.

Voddlerhjälpen har mailat mig fram och tillbaka utan att vi hittat problemet.

2011-05-12 kl 08:14

Hej KK. Gå in på start och välj där vilken IE Du vill starta. Där finns nämligen både 64-och 32 bitars internet. Väljer Du 32 bitars så bör väl Voddler fungera.

2011-05-14 kl 18:16

Har ej kollat det, skall se efter.

Masarna speedway höll inte dom till i Växjö Småland.

Själv sysslade jag med lite åkande på Varg Olles tid, det var innan Ove Fundin tog över taktpinnen.

2011-05-15 kl 15:40

Kalle Kula,

Det som Essin ber dig om har jag redan skrivit om i mitt första inlägg till dig, daterat den 6 maj 2011.
Ditt svar på detta inlägg senare samma dag tolkade jag som att du provat det.

Nu ser jag att du inte gjort detta. Kan man fråga varför?

2011-05-18 kl 22:53

Åge min vän.

Jag hade faktiskt provat det men uppfattade inte att jag så gjort.

Tänkte helt enkelt inte på att det faktiskt finns en explorer 64 Bit medans explorer 32 bit inte är angivet 32 bits.

Det står enbart Explorer och inget mer på 32 bit versionen.

Rent slarv från min sida att inte observera det och du har helt rätt i att du faktiskt upplyste mig om precis det.

Men vilken explorer jag än provade 32 bits, Firefox eller Chrome så funkar inte Voddler i alla fall, filmen stannar helt sonika efter ett par minuter.

Jag har fått all hjälp som tänkas kan av Voddler utan att vi kommit närmare en lösning av problemet.

• 9 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Asus Padfone här i juni

3 kommentarer

Uhag: Bra idé, synd att man väljer att prisa sig ut från den stora marknaden som skulle kunna göra detta till en success story.

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter