Problem efter att ha gjor ominstallation av Windows XP - hjälp önskas... / av Carlsberg

• 2 svar
Problem efter att ha gjor ominstallation av Windows XP - hjälp önskas...
2011-03-06 kl 21:43

Har gjort en ominsattaltion av Windows XP i min dator, enligt tråden i forumet:
"Ominstallera XP? / av Higgins". Jag har nu följande problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig att lösa/tipsa om.

1.) Avstängning av datorn - när jag stänt av datorn sätter den igång av sig själv efter 10-15 sekunder. Vad kan detta bero på?

2.) När jag väljer att stänga av datorn på start-menyn så går det ej att välja "Vänteläge", vad beror det på samt hur får man "tillbaka detta" läge?

3.) Inget ljud - har förstått att drivrutiner för ljudkortet saknas/behöver installeras. Problem: Har inte memorerat vad ljudkortet heter - kan man få reda på detta på något vis ? Finns det något program som kan visa detta (har provat Berlac advisor men det hjälpte ej)? Hur löser man detta?

Tacksam för tips till lösning.

2011-03-07 kl 22:46

1. Det verkar som att du har någon inställning i XP som gör att datorn startar om. Detta förutsatt att den inte gjorde detta innan ominstallationen.
Det kan också vara relaterat till BIOS. Kontrollera i BIOS att inställningen "Wake on LAN" är aktiverad.

2. "Vänteläge" kommer jag tyvärr inte ihåg hur man får fram. Kanske någon annan kommer ihåg det. Jag använder inte XP särskilt mycket sedan Windows 7 kom.

3. Belarc och andra program kan inte ta fram vilket ljudkort du har om inte drivrutinen finns. Ett sätt att få reda på vilket ljudkort du har är att ta reda på vilket moderkort du har (om det är integrerat. Du kan öppna lådan (om det är en stationär dator) och kika på moderkortet. Där finner du både fabrikat och modell. Normalt är det antingen Realtek eller VIA som gjort kretsarna.
När du väl vet vilket moderkort du har kan du se på moderkorttillverkarens hemsida vilken krets kortet har.
Du kan då besöka kretstillverkarens hemsida för att hämta den senaste versionen av drivrutin och eventuellt programvara.

• 2 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Asus Padfone här i juni

3 kommentarer

Uhag: Bra idé, synd att man väljer att prisa sig ut från den stora marknaden som skulle kunna göra detta till en success story.

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter