Microsoft UAA-bussdrivrutin... / av biffen

• 4 svar
Microsoft UAA-bussdrivrutin...
2011-02-20 kl 23:35

Hejsan!

Har problem med systemenheten, Microsoft UAA-bussdrivrutin för High Definition Audio.
Varje gång Windows startas så ligger min cpu på 100% och jag lyckades Googla fram att det var den här systemenheten som orsakade det.
När jag inaktiverar den i Enhetshanteraren så går cpu:n ner till normal nivå igen.
Har försökt avinstallera den också men Windows vill ändå installera den varje gång jag startar datorn. Går det på något sätt förhindra att Windows gör det?

Tacksam för svar.

2011-02-21 kl 22:48

Hej,

Normalt skall inte UAA tar särskilt mycket kraft från en CPU. Du nämner inget om vilket OS du använder men jag utgår från att det är Windows XP. Det är bara i Windows XP som UAA används (förutom Windows 2000 och Windows Server 2003).

UAA har med ljudet i din dator att göra. Många gånger kopplas den tillsammans med ett grafikkort med ATI Radeonkretsar på. Många ATI-baserade grafikkort med Radeonkretsar har också ljudkort integrerade. Det gäller i synnerhet om grafikkortet har HDMI-utgång.
För Windows XP krävs det UAA för att ljudet på ett sådant grafikkort skall slussas med ut på HDMI-utgången tillsammans med bildinformationen.

Jag skulle föreslå att du undersöker om det kan vara något annat som orsakar att CPUn verkar belastas av UAA.
Har du varit inne på ATI/AMDs hemsida och hämtat de senaste drivrutinerna för grafikkort/ljud ?

Du kan ta en titt på den här sidan och se om det hjälper dig:

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/10-
3/Pages/radeonaiw_xp.aspx?&lang=English

Vänligast
Åge

2011-02-22 kl 10:28

Hej Åge N,

Ja mitt inlägg vart lite förhastat kanske, av ren frustration :)

Japp använder Windows XP. Använder också integrerat ljudkort (tror jag det är) - Realtek AC97.

Problemet uppstod faktiskt när jag bytte grafikkort från ett Nvidia till just ett ATI Radeon 4550.

Har testat uppdatera både drivrutinen till grafikkortet samt HDMI audio drivrutinen utan resultat. UAA drar upp cpu:n till max ändå varje gång jag startar datorn vilket resulterar till en otroligt seg uppstart innan jag kämpat mig in i Enhetshanteraren och lyckats avaktivera den.

Har läst många som haft problem med detta och för dom har det hjälpt att avinstallera UAA och sedan installerat om Realtek drivrutinerna, det hjälpte dock inte mig.

/ Biff

2011-02-24 kl 21:42

Hej Biff,

Om du går in i Enhetshanteraren och avinstallerar allt som har med ljud att göra, börja med den som är längst ned i listan, vad händer då?
Var noga med att välja att avinstallera drivrutinen också när du väljer att avinstallera ljudenheterna.

Vänligast
Åge

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Asus Padfone här i juni

3 kommentarer

Uhag: Bra idé, synd att man väljer att prisa sig ut från den stora marknaden som skulle kunna göra detta till en success story.

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter