Kan inte starta datorn i felsäkert läge / av Maud123

• 11 svar
Kan inte starta datorn i felsäkert läge
2011-05-17 kl 21:34

Nu är det så att jag har fått ett problem med min laptop. Jag lyckas inte starta den alls, har försökt med felsäkert läge men allt som händer är att den står och laddar och sedan kommer en blå skärm upp där det står något som jag inte hinner se. Jag har försökt söka på internet och här på flashback men har inte hittat något som beskriver samma problem som jag.

Ett alternativ är ju självklart att ominstallera datorn men eftersom jag behöver en del material från hårddisken är inte detta alternativ i nuläget. Har någon ett tips eller någon idé så beskriv den gärna utförligt, jag är väldigt grön när det kommer till datorer.

Jag sitter på en annan dator just nu.

2011-05-17 kl 22:00

Hej.
Om du har orginalskivan till Windows och en Cdläsare/brännare i laptopen så kan du reparera Windowsinstallationen genom att starta med skivan.
Tommyh

2011-05-17 kl 22:00

Du skriver att din dator "står och laddar".
1. Vad menar du med det?

2. Den blå skärmen du får upp, kommer den snabbt och innehåller en massa text innan datorn startar om igen?

Om svaret på fråga 2. är ja, då har du sannolikt en skada på din installation. Jag utgår från att det är någon version av Windows du har.

Har du installationsskivan kan du använda den för att försöka reparera din installation. Det gäller samtliga Windows-versioner från och med Windows 95. Här tycker jag personligen att Windows 95 och 98 har den bästa funktionen då man kan installera om systemet direkt med dem utan att skada originalinstallationen.

Windows XP, Vista och 7 kan inte utföra en ominstallation på samma sätt. Det blir antingen en dubbel installation eller så måste man radera den installation som redan finns.

Om du vill spara en del av materialet du har på hårddisken finns det tre sätt för dig att göra det på.

1. Du plockar ut hårddisken ur din dator och sätter den i en annan dator som extradisk.
2. Du plockar ut hårddisken ur din dator och sätter den i en extern låda som du sedan kan ansluta som en USB-enhet i en annan dator.
3. Du använder en optisk skiva (CD eller DVD) med ett operativsystem på. Du startar datorn från denna skiva och sedan kopierar du all din information till en extern hårddisk som du anslutit till din dator.

Om du vill köra ett operativsystem från en skiva kan du hämta Ultimate Boot CD som ISO-fil på nätet (gratis) och bränna den på en CD.
Med CDn i datorn kan du starta ett Linuxsystem, "Parted Magic", och använda "Utforskaren" i denna Linuxversion till att kopiera ditt material till en extern hårddisk.

Du kan hämta filen här:

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Notera att när du bränner filen skall den brännas som en avbild. Då packas filen upp under bränning och blir startbar.

När du kopierat allt ditt material kan du prova att göra en återställning av systemet. Det bör finnas en återställningspartition på din dator. Om den saknas bör du ha tillgång till dina installationsskivor som du antingen fick med datorn eller som du skapade själv vid första uppstarten.

2011-05-18 kl 12:41

När den står och laddar är skärmen helt svart men man hör att datorn är igång. Efter den blåa skärmen har kommit upp startar datorn om sig och jag kommer till menyn där jag kan välja bland de olika felsäkra lägena, inget av dessa fungerar. Det står också att jag kan testa att sätta i installations skivan för att reparera. Jag har försökt detta och med hjälp av en vän ändrat i bios så att cd går före hårddisken, men det enda jag får upp då är att jag ska välja mellan att starta operativsystemet eller göra en minnesdiagnostik.

Jag utförde en minnesdiagnostik men efter det startade bara datorn om. Vad är det för någon låda man kan sätta hårddisken i och koppla in den genom usb till en annan dator. Hur mycket kostar en sådan, och är det svårt att plocka ur hårddisken? Mycket tacksam för all hjälp eftersom det är de sista arbeten innan studenten som finns på hårddisken.

2011-05-18 kl 13:06

Vad är det för dator du har, fabrikat och modell?
Vad är det för Windowsversion du har (jag förmodar att det är Windows i datorn) ?
För att kunna hjälpa dig vidare, om du skall prova att reparera din installation, är det viktigt att veta.

Nej, det är inte svårt att plocka ut hårddisken ur en bärbar dator. Oftast sitter den under en lucka som är fäst med en skruv.
Hårddisken kan sedan i sig vara skruvad med en eller två skruvar i datorns chassi. Oftast gör den inte det utan det är bara att försiktigt lyfta ur den när luckan är borttagen.

En extern låda till din disk beror lite på vilken typ av disk du har.
Är det en litet äldre dator kan disken ha en PATA-anslutning (även slarvigt kallad för IDE). Är det en litet nyare dator kan disken ha en SATA-anslutning. Innan du köper en låda för disken är det viktigt att veta vilken anslutning disken har.

Här är en länk till extern låda med PATA (IDE)-anslutning:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528388

Här är en länk till extern låda med SATA-anslutning:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=440517

SweBurn är ett bra företag, pålitligt och snabba leveranser. De är billigast på båda lådorna även inklusive frakten.

Har du Webhallen i din närhet kan du köpa en extern låda med SATA-anslutning för 99 kronor.

http://www.webhallen.com/hardvara/114484-deltaco_
externt_kabinett_2.5_sata_till_usb_2.0-aluminium-
plast_svart-silver-matt_ytfinish

http://www.webhallen.com/hardvara/114486-deltaco_
plast_svart-silver-glansig_ytfinish

http://www.webhallen.com/hardvara/114487-deltaco_
plast_vit-silver-glansig_ytfinish

Du ser i länken var Webhallen har fysiska butiker. Deras priser på nätet är samma som i butik.

Åter igen, vad noga med vilken anslutning din nuvarande hårddisk har innan du köper.

Du skruvar i hårddisken i lådan och även detta är en enkel procedur.
Du ansluter sedan lådan till en annan dator och den dyker upp som en extern hårddisk.

2011-05-18 kl 13:08

Jag missade att skriva att din felsymptom tyder helt klart på att startsektorn på din hårddisk har blivit skadad. I startsektorn läses alla startfiler in av OS innan det startar. Om det finns skadade filsystem här uppträder din dator som den nu gör.
Har du fått in virus i datorn? Virus kan orsaka sådana skador.

2011-05-18 kl 13:28

Jag har en Asus x56v. Med windows som OS. Jag köpte den för 2,5 år sedan, om det är nytt eller gammalt inom teknikens värld vågar jag inte svara på (med tanke på anslutningen).

Ja, det är nog så att jag har fått ett virus på den, hände en liknande grej för ungefär ett år sedan men då funkade iaf felsäkert läge. Jag får nog göra så att jag köper en sådan där låda i så fall, vet att Webbhallen finns i närheten. Hur vet jag vilken anslutning jag har till hårddisken, kan jag se det på hårddisken tro?

2011-05-18 kl 16:09

Din Asusdator heter sannolikt något mer än X56V. Jag har hittat dokument på en Asus X56VA och den bör vara snarlik den du har.
Om så är fallet bör det sitta en hårddisk i din dator med SATA-anslutning.
Hur en sådan ser ut kan du se på bilden som finns på den här länken:

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/2
20/hdd.ide.vs.sata2s.jpg

Den översta disken har SATA (det ser du på texten som pekar på ringen över anslutningen). Anslutningen till vänster på den disken är för strömmen till disken och är också av SATA-typ.

Den under disken i bilden visar PATA-anslutningen. Här syns inte strömmatningen. Det är dock inte väsentligt utan skillnaden är det som är inringat.
Har din disk en anslutning som ser ut som den över disken är det SATA, enligt den undre är det PATA (eller IDE).

Din dator är inte så gammal så sannolikheten för att det är SATA är stor.
Du skriver inte vilken Windows-version du har men vad jag kan få fram levererades din Asus-dator med Windows Vista 32-bitars.
Har du originalskivan till din dator stoppar du i den i din läsare och startar datorn från den.
När du får valet att installera väljer du detta.
Nästa steg ger dig nämligen möjligheten att välja att reparera datorn.

Jag skulle dock råda dig att du sparar allt som du behöver spara INNAN du provar att reparera datorinstallationen. Orsaken är att det är lätt att göra fel och så raderas "plötsligt" hårddisken.

Hur du skall plocka ut hårddisken kan du läsa i din bruksanvisning som du fått med datorn. Om du inte hittar den kan du hämta bruksanvisning på nätet. Länken nedan går till en modell som heter X56VA och den bör vara väldigt lik din dator. Instruktionen på hur du plockar ut disken bör vara näst intill identisk.

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&
;m=X56VA&p=3&s=145&os=24&hashedid=n/a

Bläddra ned till "Manual" och klicka för att få upp menyn.
Välj i menyn att hämta "M51 series Hardware User´s Manual for English" svensk hitta jag inte).

I den bruksanvisningen hittar du på sidan 15 var hårddisken är "gömd".
På sidan 45 kan du både se och läsa hur du plockar ur hårddisken ur datorn.

2011-05-19 kl 08:31

Maud,

Ett litet tips innan du börjar kopiera dina filer från din hårddisk.
Innan du börjar bör du skanna av din hårddisk med den dator du tänker använda och kontrollerar att den inte är infekterad med virus.
Den dator du använder för detta måste ha ett uppdaterat och fungerande antivirusprogram.

Du bör även använda ytterligare ett eller ett par program till som du skannar din hårddisk med.
Jag föreslår att du hämta hem Malwarebytes och Ad-Aware och installerar dem på den dator du skall använda för att rädda dina filer.

Du hämtar dem här:

Malwarebytes:

http://fileforum.betanews.com/detail/Malwarebytes
-AntiMalware/1186760019/1

Ad-Aware:

http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php

Båda finns som gratisversioner.
De tar bort annan typ av virus som antivirusprogrammen inte gör.

Om du inte skannar av din hårddisk och rensar från virus är risken stor att du kan kopiera infekterade filer till datorn du arbetar med och därmed smittar ned den. Inte nog med det, du kan riskera att kopiera filer till den disk som du senare skall arbeta med med ditt material.

Hör gärna av dig och berätta hur det går för dig.

2011-05-19 kl 16:07

.Jag var och köpte en sådan här idag:

http://www.webhallen.com/hardvara/114736-ace_azur
e_2.5_sata_kabinett-svart

Jag hade tänkt köpa den du föreslog men jag kom inte ihåg namnet på den. Han i butiken tog fram denna som förslag. Jag hann inte kolla om vilken typ av ingång jag hade igår men jag chansade på en SATA.

Hade tänkt sätta mig och försöka pilla med detta lite senare ikväll, tack för tipset om virussökningen! Räcker det att endast använda malwarebytes och ad-aware eller ska jag använda Norton som jag har på den dator jag sitter på nu också?

2011-05-19 kl 22:48

Den låda du köpt kommer att fungera den med, om din hårddisk har SATA.
Jag tror att den har det med tanke på modellen och hur "gammal" den är.

Om den dator du kommer att använda för att rädda ditt material har Norton antivirus installerat skall du använda detta också! Se till att uppdatera Norton först.
Installera sedan Malwarebytes och Ad-Aware innan du ansluter din hårddisk till den dator du kommer att använda. Uppdatera även dem innan du ansluter din hårddisk.
De tre programmen tar hand om lite olika infektioner.
Norton tar hand om det som man oftast kallar för virus.
Malwarebytes och Ad-Aware tar hand om det som man oftast kallar för "Malware". Alla tre tar egentligen hand om virus och andra infektioner men antivirusföretagen klassar inte alla infektioner som virus. Det är därför som du behöver Malwarebytes och Ad-Aware.

Malwarebytes och Ad-Aware skall egentligen ta hand om samma typ av kategori av infektion. De är dock olika bra på olika varianter. Med båda installerade får du ett bra komplement som gör att du kan ta hand om bortåt 95-99% av alla malware.
För att nå ännu större träffsäkerhet kan man installera ännu fler program av den typen. Det är visserligen något som jag inte tycker du behöver.

Se bara till att installera programmen och uppdatera alla tre innan du ansluter din hårddisk. Skanna därefter din hårddisk efter infektioner. Om programmen hittar infekterade filer, se till att ta bort dem med hjälp av programmen.
Norton sätter sannolikt de flesta i karantän. Det kan även Malwarebytes och Ad-Aware göra. Se till att radera allt som hamnar i karantän också!

Berätta gärna hur det går för dig. Återkom om du har funderingar.

Vänligast
Åge

• 11 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Asus Padfone här i juni

3 kommentarer

Uhag: Bra idé, synd att man väljer att prisa sig ut från den stora marknaden som skulle kunna göra detta till en success story.

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter