inte en site.. men ett tips iaf.. / av Anonymous

• 25 svar
inte en site.. men ett tips iaf..
2004-02-25 kl 15:50

Om du kör IE, så skrota det, och skaffa Mozilla Firefox..
Orkar inte berätta om alla fördelar, men om vi säger såhär, fördelarna är många.
Ex. surfa i tabbar, inbyggd popup blockerare, möjlighet att blockar bilder från ex. annons företag genom att simpelt högerklicka på bilden och välja "Block images from.."

När man väl vant sig vid Firefox vill man inte gå tillbaka till IE..
Tyvärr finns det dock även några nackdelar,
flera personer som kodar websidor gör det tyvärr utan att följa gällande standard, utan kodar även med IE-specifika kodsnuttar, detta gör så att vissa sidor kan se lite konstiga ut, men det är ju inte firefox fel..

Firefox kan du ladda ner på:
http://www.mozilla.org/products/firefox/

2004-02-25 kl 21:14

Personligen tycker jag att man får lära sig att dras med annonserna, de kan i många fall kankse vara den inkomstkälla som gör att sajten man gillar kan gå runt. I vilket annat medium kan du bara skippa annonserna? River du ut annonssidorna i en tidning eller bara tittar på SVT? :D

2004-02-25 kl 21:35

Själv bryr jag mig inte om annonserna, så jag blockar dem inte heller..
Dock finns det många som stör sig på dessa, och därför nämnde jag även den funktionen..

2004-09-09 kl 22:22

Jag håller fullständigt med om att man, om man gillar en sida, får acceptera att de måste få in pengar till bandbredden nånstans ifrån.

Dock är det så att jag, och många med mig har jag märkt efter att ha sökt på internet, har problem med att browsern "hänger sig" när vissa annonser ska hämtas och då anser jag mig vara i min fulla rätt att blocka de annonserna.

/T

2004-09-13 kl 17:03

En annan sak som inte är ba med annonserna är att dom tar lång tid och ladda up om man sitter på modem som jag :( .

2005-04-04 kl 00:06

Såg nånstans att i snitt 1/3 av bandbredden går åt till att ladda reklam, så jag håller med. Betalar vi för bandbredden ska de inte käka upp den hursomhelst. (Men de kanske kan få KÖPA den av oss...)

2005-04-04 kl 09:01

IE6 har väl åxå popupblockerare?
Jag har iofs stängt av min,inte för att jag vill se reklamen men den stör mej inte heller.
Kommer inte ihåg varför jag stängde av popupblocken just nu men har för mej att det var nå´n sida som vägre laddas upp om inte popup fönstret fick vara med

2005-04-04 kl 12:23

Det är ganksa stor skillnad på hur smarta popup-blockerarna är. Testa här:
http://www.kephyr.com/popupkillertest/test/
Med dom inställningar jag har i foxen så klarar den alla utom 2. Om man aktiverar java, så blir det nog 3 som den inte klarar. Jag har inga som helst blockeringar för vad webbsidor tillåts göra /visa i brandväggen, så det är bara foxen som stoppar.

Skulle vara intressant att höra vad andra får för resultat, gärna med andra webbläsare också.

2005-04-04 kl 12:54

Citat:
Det är ganksa stor skillnad på hur smarta popup-blockerarna är. Testa här:
http://www.kephyr.com/popupkillertest/test/
Med dom inställningar jag har i foxen så klarar den alla utom 2. Om man aktiverar java, så blir det nog 3 som den inte klarar. Jag har inga som helst blockeringar för vad webbsidor tillåts göra /visa i brandväggen, så det är bara foxen som stoppar.

Skulle vara intressant att höra vad andra får för resultat, gärna med andra webbläsare också.

IE 6 popup blockeraren blockade alla utom 1 popup + en som ville lägga till sidan i favoriter så det tyckte jag var helt ok

Som jag skrev så kommer jag inte ihåg om det var så att en sida ville visas utan popup & jag har nu testat den sidan med blockeringen aktiverad å då funka det alldeles utmärkt så uppenbart mindes jag fel :)

Jag håller mej til IE även i fortsättningen eftersom jag inte tyckte om varken firefox eller opera när jag testade dom

2005-04-04 kl 14:56

Hej, Tomsa, det låter som om det funkade utmärkt med ie för dej. Bara för att vi är ett antal som föredrar firefox finns ju ingen anledning för dej att byta om du trivs med ie. Mångfald är ju bättre än enfald.;) Ju fler bra webbläsare det finns, ju bättre!

Jag testade lite med IE också, med ungefär samma inställningar för script osv i ie som i foxen, den missar 7 av testen, men jag kan få den att bara missa 3 om jag sätter säkerhetsinställningarna hårdare, men då blir den i princip oanvändbar att surfa med för mej (det beror givetvis vilka sidor man besöker).

Det går ju också att ställa in säkerhet i bradväggar, förut när jag bara hade ie och före sp2 (popup-blockering i ie) lyckades jag få till väldigt bra inställningari outpost så att jag slapp dom flesta olägenheterna, men nu har jag alltså helt "fri" inställning när det gäller webbsidor i brandväggen.

Hoppas det kommer fler resultat, detta är intressant! Jag tror inte man kan klara alla testet med en modern webbläsare pga att ett av testen utnyttjar lagerfunktion och inte är någon riktig popup. Skriv gärna om ni blockat nåt i brandväggen också, vi kanske kan hitta den ultimata kombinationen webbläsare/brandvägg! :D

2005-04-04 kl 16:39

Jag testade med IE med ett nyinstallerat W98, utan uppdateringar av explorer, använde "standardinställningarna" med andra ord. För mig missade IE 4 st.
Och du vulfgar, det där med enfald och mångfald var tjusigt sagt! :D

2005-04-04 kl 17:01

Väljer att inte kommentera mångfald & enfald :D
känner mej inte enfaldig eftersom jag HAR testat olika webläsare men tyckte bäst om IE
Kanske för att jag är van den & inte vill ha för mycket "lull-lull"
har ju trots allt vart med sen dostiden l:D

Mitt IE är standardinstallation av XP Pro med servicepack 2 med säkerheten satt i normalläge
Har mao inte brytt mej om att leka med inställningar utan bara kört in det rätt upp å ner alltså

2005-04-05 kl 02:04

Nu tror jag ni har missuppfattat min kommentar om enfald och mångfald. :O
Givetvis menar jag att man skall använda just den webbläsaren (eller OS:et eller annat) som MAN SJÄLV trivs bäst med och det är bättre att det finns många att välja på och att inte alla väljer samma. Det är ju det som är mångfald och driver på utvecklingen. Det var alltså ingen gliring till dom som använder IE om nu nån trodde det, tvärtom, IE behövs den också. ;)
Jag skulle inte tycka att det var kul om alla föredrog firefox även om den råkar vara min favorit. Fram för firefox, opera, internet explorer, samba, konquerer, mozilla, netscape osv osv, så många som möjligt. Vad jag - och säkert många andra - tycker är kul är dock att ie har börjat få ordentlig konkurrens, det gynnar även ie:s fortsatta utveckling.

2005-04-05 kl 10:27

Jag nöter själv internet med IE och därför tyckte jag det var tjusigt sagt vulfgar, just för att du inte sågar IE bara för att du själv använder Firefox. :)

2005-04-05 kl 13:13

missförstod dej inte vulfgar därav :D :D :D smilisarna

2005-04-05 kl 15:44

Citat:
missförstod dej inte vulfgar därav :D :D :D smilisarna

Skönt att höra. Jag blev lite osäker och det där med åsiktsfrihet är en käpphäst hos mej. :)

2005-04-05 kl 17:05

Glöm inte uppdateringarna till Firefox också

Senaste versionen är 1.0.2

Mvh Datoradministratör :)

2006-02-05 kl 09:19

men fall man skaffar fire fox kan man ha kvar explorer då?

2006-02-05 kl 09:24

Japp!

[url]http://www.mozilla.se[/url]

2006-02-05 kl 10:54

okej bra då tänker ja skaffa de
:) :D

2006-02-05 kl 13:47

En webbläsare värd att pröva är Seamonket [url]http://www.mozilla.org/projects/seamonkey/[/
url].

2006-02-05 kl 15:09

Citat:
men fall man skaffar fire fox kan man ha kvar explorer då?

Du kan ha internet explorer och mozilla ihop
Jag hade mozilla firefox, netscape , internet explorer funkade utan problem:P

2006-02-05 kl 16:30

bra för man klarar ju sig inte utan explorer.... :)

2006-05-22 kl 12:31

Kul att se din åsikt Zevon.
Men jag håller tyvärr inte med dig.
Visst kan jag erkänna att det finns fördelar med FireFox.
Men jag finner många fler i Internet Explorer.

Som du skrev så finns det ju som sagt en inbyggd popup blockerare i Mozilla FireFox. Men det är en "funktion" som man kan finna på hur många ställen som helst. Om man vill ha en sådan funktion i Internet Explorer så kan man ju ladda hem Googles egna toolbar.

Sen, fördelar med Internet Explorer.
För webbdesignare som skriver koder själv så är det inte alls så bra att använda FireFox då man inte kan ändra på HTML-koderna genom att klicka på "källan" i webbläsaren.
En annan nackdel med FireFox är det att programmet startar upp långsamt och att många sidor inte är anpassade för denna webbläsare och därför inte ser bra ut. Vissa koder fungerar inte heller överhuvudtaget och därför kan det uppstå många, många problem som kan ge alltfrån små till mycket stora konsekvenser.

Detta är dock bara ett axplock av alla de argument (som håller) som talar för Internet Explorer i webbläsarkriget.

/Elias!

2008-05-19 kl 23:38

nä, mozilla öppnar inte vissa sidor och flash funkar inte dessutom låser det sig var 5e minut

• 25 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Asus Padfone här i juni

3 kommentarer

Uhag: Bra idé, synd att man väljer att prisa sig ut från den stora marknaden som skulle kunna göra detta till en success story.

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter