Bästa websida: Ubuntu / av HstadBj

• 2 svar
Bästa websida: Ubuntu
2009-10-16 kl 23:57

Hej
Den websida jag använder mest är "www.ubuntu-se.org"
Nyfiken som jag är ville jag veta vad Ubuntu stod för. Läste infon i forum och wikis och snart fann jag att jag måste testa. Har nu kört Ubuntu sen version 7.10 och uppdaterat nya versioner efter hand. Just nu testar jag det nyaste Karmic Koala = Ubuntu 9.10, i alfa6 version. Det är nog det bästa jag sett i datorväg. Har stor erfarenhet av windows olika verisoner fram ti Vista men tycker att inget slår Ubuntu.
Jag kör på en gammal compaq med 512 mb minne och en kabel internet på 0,5 mb.
Snabbt, stabilt , tillförlitligt, snyggt och dessutom inspirerande, då man uppmuntras att testa olika saker och man behöver inte vara rädd att det craschar.
Än så läng nästan helt fritt för virus och annat (kanske pga att det trots allt inte är så stort än) men därför behöver man inga bromsande virusprogram som drar ner.
Nya versionen 9.10 gav mig en ny dator, med massor med coola funktioner och enligt uppgift 20000 program av alla de sorter att välja på.. och allt är helt fritt (att påverka och anpassa efter egen smak och kunskap.. och dessutom helt gratis.
Ladda ner en ISO fil från hemsidan och bränn en CD eller beställ en cd på hemsidan (levtid 6 veckor, men helt gratis). Enkel automatisk installation och man kan lätt ordna sk dualboot så man kan ha kvar windows om man vill,(jag slängde ut windows efter 8.10, då jag insåg att jag inte behövde det. Allt finns i Ubuntu och ex. open office, som är med i grundkonf. är kompatibelt med Office så man kan skicka filer mellan systemen.
Kolla och bilda din egen uppfattning.
UBUNTU RULES Tycker jag

2009-10-17 kl 12:26

Trevligt att se att det finns andra på forumet som funnit Linux. Själv övergick jag till Linux 2004. Själv använder jag Mandriva medan frun har Ubuntu på sin stationära och Mandriva på den bärbara. Skillnadena mellan de olika desktops distributionerna är inte stora och det är en smaksak vilken man föredrar. Största skillnaden är vilken skrivbordsmiljö, som är standard Gnome, KDE, XFCE eller någon annan. Men man kan ha flera skrivbordsmiljöer installerade i samma dator och välja vilken när man loggar in. Varje användare kan använda den, som han/hon gillar bäst.
Linux är till skillnad från Windows ett multianvändar-OS och mångspråkigt. Linux är mycket anpassningsbart till olika hårdvara. Linux går att köra på allt från handdatorer och gamla PC:en till modärna superdatorer.

• 2 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Asus Padfone här i juni

3 kommentarer

Uhag: Bra idé, synd att man väljer att prisa sig ut från den stora marknaden som skulle kunna göra detta till en success story.

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter