3 kommentarer
Uhag: Bra idé, synd att man väljer att prisa sig ut från den stora marknaden som skulle kunna göra detta till en success story.
|
2010-06-12 kl 17:12
|
|
|
Jag har en gammal, men fungerande, scanner. CanoScan 4200F. En stationär dator och kör Win7. Jag har dessutom en flyttlåda full med diabilder stående i klädkammaren. Nu skulle jag väldigt gärna ha in dessa diabilder i datorn. Innan jag drar fram lådan så kanske det finns någon kunnig som vet om jag kan använda min gamla scanner eller om jag blir tvungen att köpa en ny. |
|
|
2010-06-13 kl 11:57
|
|
|
Din skanner kan skanna diabilder, så du behöver inte köpa en ny. |
|
|
2010-06-13 kl 18:10
|
|
|
Ja nu har jag tagit fram flyttlådan och tagit bort pappskivan och placerat diabilder rätt och scannat två bilder i taget. Det gick jättebra - ett tag - och så helt plötsligt blev korten mörkare och mörkare. Och nu kan jag inte ens ljusa upp korten manuellt. Det måste vara lampan som är slut. Men var sitter den? I min bok står det att ljuskällan är "Fluorescerande lampa med kall katod". Jag har satt in Cd-skivan men hittar inte de svenska sidorna. De skall finnas där men är inte utmärkta! Fast allt detta kanske de vet på El-Giganten eller Siba eller liknande affärer. Ibland blir jag väldigt, väldigt trött! |
|
|
2010-06-14 kl 16:54
|
|
|
Nu har jag hittat felet! Hur enkelt som helst! Det är inte fel på min scanner som tur är. Det var alla kort tagna inomhus som blev mörkare och mörkare och således måste det vara kamerans batteri eller blixt som var den skyldige. Diabilderna ljusnade betydligt när jag tog fram en annan ask. |
|
Kom in i diskussionen
3 kommentarer
Uhag: Bra idé, synd att man väljer att prisa sig ut från den stora marknaden som skulle kunna göra detta till en success story.
Test: Adobe Photoshop Lightroom 4