Mus, tangentbord låser sig. hjälp! / av joajo

• 5 svar
Mus, tangentbord låser sig. hjälp!
2009-02-23 kl 15:20

Det är så irriterat när mus låser sig, då man måste starta om data. Då funkar igen till nästa gång. Ibland låser sig tangentbordet också. Jag tittade på loggboken men inget fel registrerades. Det hände varje dag, 2-3 gånger. Mus är optisk och kopplas i USB. Sen jag byttade till den gammla mus med boll och det händer samma sak. Jag sökte svaret på den fel men inte kunde hitta. Inget vet vad det kan vara. Idag jag öpnnade datas låda och städade dam. Kanske kan vara det problem? Jag vet inte vad det är.

2009-02-28 kl 11:41

Är det bara musen som låser sig? Resten av datorn fortsätter alltså att fungera? Eftersom det inte spelar någon roll att du byter mus skulle det kunna vara ett usb-problem. Har du provat att byta usb-port? Du skulle också kunna kolla om det finns nyare drivrutiner till moderkortet.
- Anders

2009-03-02 kl 14:46

Man kan säga att nu hela data låser sig. Det går inte stänga data på
normal sätt. När låser sig data då måste klicka på knappen att stänga
data och starta igen efter några minuter. Då funkar igen. min data är gammal och jag inte uppdaterade moderkort drivrutiner aldrig. Datamodel är Compaq Presario 5WV237. Jag är inte så duktig på sånt.Sen jag frågade några vänner och de säger att det kan vara fel på näraggregaten eller processor. Processor är AMD Duron 700. Det är helt irriterat när man vet inte vad kan det vara för problem.

2009-03-02 kl 20:53

Felet kan vara ett mjukvarufel (skadad fil) eller hårdvarufel. Av hårdvaran är minnet en möjlig orsak. Eftersom datorn är gammal kan det vara minnesmodulernas kontakter som oxiderats och ger dålig kontakt. För att utesluta minnesfel så kör memtest86 eller memtest86+.Mjukvarufel kan uteslutas eller verifieras genom att köra Linux från en live-CD (ingenting installeras). Kommer felet även i Linux är det ett hårdvarufel, annars mjukvaru. Om det är mjukvarufel så bör en reparationsinstallation av Windows hjälpa.

2009-03-02 kl 21:08

Kanske, men först hade problem med hårdisk med Win XP SP2 men systemet var felfri bara disk gick sönder och bytte den till annat med Windows 2000pro och samma problem. RAM minne är 256. Jag ska försöka göra minnes test då vi ska se. Jag hoppas att den inte låser sig under test.

• 5 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter