Dyra utskrifter / av algl

• 13 svar
Dyra utskrifter
2009-04-01 kl 16:36

Jag har sedan ett år tillbaka en Epson "Stylus DX 4450" skrivare.Orginalpatronerna "to 711 -- to 714" fungerade bra men det blev dyrt per utskrift. Har därefter testat flera olika ersättninspatroner. Problemet med dessa är att skrivarens räknesystem bara tillåter ett fåtal kopior per patron dvs att det mesta av bläcket är kvar när man tvingas byta patronen. Önskar råd på hur man kan minska kostnaden per utskrift.
Går det att göra något så att patronerna går att använda tills bläcket är slut?
Är det någon därute som sitter på visdomen hör gärna av er.

2009-04-01 kl 18:11

Hej! Jag har visserligen en HP-skrivare. Men jag klickar bara bort varningen som kommer upp att bläcket snart är slut. Sen skriver jag tills jag ser att utskrifterna börjar bli dåliga. I XP-pro kan Du gå in på skrivare i kotrollpanelen , öppna skrivare, utskrftsinställningar underhåll.Klicka på verktygen, där ser du på ett ungefär hur mycket bläck Du har kvar.Bläck är alltför dyrt för att bara förödas.
essin
PS. Något säger mig att man kan stänga av skrivarens räknestystem. Men just nu kommer jag inte ihåg var man ändrar den inställningen. Men jag söker vidare, kommer jag på det så präntar jag ett litet meddelande.
DS

2009-04-01 kl 21:02

Hej! Tack för tipset. Tyvärr så accepterar skrivaren ej att skriva ut då dess "räkneverk " beslutat att patronen skall bytas "trots att mer än hälften av bläcket är kvar". Tror att detta är typiskt enbart för Epsonskrivare.
Kan någon kasta ett ljus över detta?
Går det att stänga av skrivarens räknesystemet?
MVH Lars

2009-04-01 kl 21:11

Det är definitivt inte typiskt Epson. Jag hade ett liknande irritationsmoment när det gällde en laserskrivare, en Konica-Minolta Magicolor, som jag nu sålt. Den hade fyra tonerkassetter, en svart och tre färger. Men så fort en av färgerna var slut vägrade den att skriva ut i någon annan färg eller till och med i enbart svart.
Lite korkat, enligt min åsikt, eftersom tonerkassetterna kostade 1500:-/styck. Den nya skrivaren jag köpte, också en färglaser, kostade ungefär lika mycket som en kassett till den gamla. Ny tonerkassetter är dock dyra till den också och jag vet ännu inte hur den beter sig när en av dem är tom.
- Anders

2009-04-01 kl 21:45

Hej Anders. Min skrivare vägrar också att skriva ut om en av de 4 färgpatronerna är slut. Huvudproblemet är dock att skrivaren medelar att patronerna skall bytas trots att hälften eller mer av bläcket finns kvar och att inga utskrifter går att göra innan man bytt patron. Detta problem uppstod när jag började använda ersättningspatroner.
Går det att stänga av eller ändra skrivarens räknesystem?
Finns det något man kan göra för att ersättningspatronerna skall gå att använda tills bläcket är slut?

Tacksam för råd.
MVH Lars

2009-04-01 kl 22:26

Vad händer om Du tar ur patronen,väntar en stund och sätter tillbaks den igen?

2009-04-01 kl 22:38

Hej! Tyvärr blir det ingen skillnad. Skrivaren går ej att använda fören jag bytt till en ny patron.

MVH Lars

2009-04-02 kl 15:17

När du sätter i ett "ny patron skrivaren sens en elektrisk laddning till patronen att ställa upp det ordentligt. Så jag skulle behandla detta som en ny patron, snarare än en återfyllas ett. Gå till skrivaren menyn och åter installera bläck patron i fråga, det bör inse det och börja fungera som en ny, lycka till.

Det var det enda jag hittade på "webben"

Dålig översättning ( Googles) inte min.
essin

2009-04-02 kl 19:05

Det här fann jag oxå på "webben", när jag googlade lite. Det kanske kan hjälpa dig.
Ursäkta översättningen: Det är Google igen.
essin

Let’s quickly review the steps that you are taking to install your new ink cartridges. Låt oss snabbt se över de steg som du tar för att installera ditt nya bläckpatroner.

Make sure that the power cord is connected and turn the printer on. Kontrollera att nätsladden är ansluten och slå på skrivaren. Turning the printer on is important to move the print heads to the correct position to receive the new cartridges. Sätt på skrivaren är viktigt att flytta print huvuden till rätt position för att ta emot nya bläckpatroner. If the print heads don’t move, you can make them move manually by pressing the Red Ink Button on the left hand side of the printer control buttons on the top of the unit. Om utskriften cheferna inte flytta, kan du få dem att flytta manuellt genom att trycka på rött bläck-knappen på vänstra sidan av skrivaren kontroll knappar på ovansidan av enheten.
Open the top of the printer and then raise the ink cartridge clamps that hold the cartridges in place. Öppna upp på skrivaren och sedan höja Bläckpatron klämmor som håller patronerna på plats. Shake the new ink cartridge a few times and then take it out of its package, being careful not to touch the green chip on the side. Skaka ny bläckpatron ett par gånger och sedan ta det ur sitt paket, som är noga med att inte röra vid den gröna marker på sidan. Take the yellow tape off of the bottom of the ink cartridge. Ta den gula bandet ut i botten av bläckpatron.
Insert the cartridge into its holder, and press it firmly into place. Sätt in patronen i hållaren och tryck fast den ordentligt på plats. You will hear a click when the cartridge is properly inserted. Du hör ett klick när patronen är ordentligt isatt.
Now close the clamp and the cover, if the clamp won’t close easily, check that the cartridges are properly inserted. Nu stänger klämma och omfatta om clamp inte nära enkelt kontrollera att bläckpatronerna är korrekt installerade. Once the printer is closed, press the Start button and the printer will charge and configure the cartridges. När skrivaren är stängd trycker du på knappen Start och skrivaren kommer att ta ut och konfigurera bläckpatroner. Wait until the power light stops flashing and don’t turn the unit off until the charge is complete. Vänta tills strömmen ljuset slutar blinka och inte slå på enheten förrän avgiften är klar.

Update Your Epson Printer Drivers Uppdatera din Epson skrivardrivrutiner
It is also possible that you need to update your printer drivers, especially if you have recently upgraded your operating system. Det är också möjligt att du behöver uppdatera dina drivrutiner för skrivare, särskilt om du nyligen har uppgraderat ditt operativsystem. Epson offers drivers, updates and other software options that are available here . Epson erbjuder drivrutiner, uppdateringar och annan programvara som är tillgänglig här. You can input your operating system on the left hand side of the page, and then choose the appropriate drivers for your system. Du kan mata in ditt operativsystem till vänster på sidan och sedan välja lämpliga drivrutiner för ditt system.
Reinstall Your Epson Printer Software Installera Din Epson skrivarprogramvaran
Without knowing more about the details about your error message and the process you’ve followed to troubleshoot your problem, it is also possible that you have a bad install of your printer software. Utan att veta mer om information om ditt felmeddelande och att du har följt för att felsöka ditt problem är det också möjligt att du har en dålig installera skrivarens programvara. You can try to resolve this error by removing your printer program files completely using Windows Add/Remove and then reinstall your printer software installation CD. Du kan försöka lösa problemet genom att ta bort skrivaren programfiler helt med Windows Lägg till / ta bort och sedan installera om skrivarprogramvaran installationsskivan. Follow the steps as instructed by the installation wizard completely to ensure there are no problems. Följ anvisningarna enligt anvisningar från installationsguiden helt att se till att inga problem. Then check for driver updates to make sure that your configuration is optimized. Sen leta efter drivrutinsuppdateringar för att kontrollera att konfigurationen är optimerade

2009-04-04 kl 16:21

Hej! Jag har provat samtliga tips. Tyvärr kvarstår problemet.
Felmedelandet dvs anledningen till att jag måste byta patron är att:
Den installerade bläckpatronen är inte kompatibel med denna skrivare. Installera en kompatibel bläckpatron. Skrivaren går inte att använda förrän jag bytt till en ny patron. Patronerna fungerar bra i skrivaren ett tag men mer än hälften av bläcket återstår tyvärr när felmedelandet kommer upp.
Tacksam för ytterliggare tips!
MVH Lars

2009-04-04 kl 18:18

Det är väl förmodligen så att Epson är smarta nog att ha något system som känner av att det är en piratpatron. Kanske sitter det något chip i deras egna patroner. I så fall är det förmodligen svårt att kringgå.
Har du provat att återfylla deras egna patroner?
- Anders

2009-04-05 kl 11:44

Tack för tipset! Blir spännande att testa om skrivaren accepterar återfyllda patroner.
Epsons orginalpatron är väl inkapslad. Återfylls den genom att man med en bläckspruta pumpar in bläcket genom det hål som bläcket går ut till skrivaren genom?
MVH Lars

2009-04-05 kl 21:40

Hej , ja du kan nog göra som du skrev i sista inlägget . Jag återfyllde min HP- patron men originalhålet är på undersidan ( uttänkt så att vi inte ska återfylla !! )
då tog jag den lilla borren som följde med Bläck-refillpaketet ( inkjet ) och fick hål på ovansidan relativt lätt då plasten är ganska tunn .
Sedan pumade jag i bläcket och pluggade igen det nya hålet med gummiplugg som också följde med Bläck-refillpaketet .
MVH Kent

• 13 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter