DVD/CD-Rom drives / av Anonymous

• 5 svar
DVD/CD-Rom drives
2008-11-14 kl 14:45

Jag läste just om att bränna CD-skivor och DVD-skivor. Gick in i Enhetshanteraren och kollade upp vad som stod där.
HL-DT-ST DVD-RW_GSA-H11N
Fattade just ingenting, så jag sökte på Googles, och fattade ännu mindre.
Nåja - CD-skivorna har jag just inga problem med. Har TDK CD-R80 (700MB 80 min up to 52xSPEED står det på dessa.
Men med mina DVD skivor däremot vill det sig inte riktigt alla gånger. Ibland går det riktigt bra och ibland går det inte alls. Ibland står det att jag skall sätta in en skiva och ibland brummar det bara för att så småningom tystna. På dessa står det Platinum DVD+R 4.7 GB 8xSPEED. Kan det vara så att det helt enkelt är dålig kvalitet på dvd-skivorna?
Datorn är en Acer Aspire E360

2008-11-14 kl 15:47

Det är mycket troligt att DVD-skivornas kvalité är dålig. Se http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm.

2009-02-04 kl 19:34

Kan vara dålig eller varierande kvalitet på DVD-skivorna men kan också vara något fel på DVD-brännaren.
Vilket brännarprogram använder du?
Använder du kanske Windows inbyggda brännarprogram?

2009-02-05 kl 09:55

Eftersom jag inte har lagt till något eget brännarprogram så måste det vara Windows inbyggda. Faktum är att jag inte bränner särskilt mycket och därför är jag inte så insatt, men när det händer så är det ju trevligt om det lyckas.

2009-02-05 kl 23:00

Brännaren du har i din Acerdator är tillverkad av LG och heter GSA-H1N. Den är specialtillverkad för Acer och ingår inte i LGs normala sortiment, vad jag kan se.
Om du inte har ett brännarprogram installerat kan du hämta en gratisversion på PC Hemma. Du hittar den här:
http://www.pchemma.se/program/article408318.ece
Programmet är utmärkt och fungerar väl för den som bränner och inte behöver en massa finesser.
Orsaken till dina problem med DVD-skivorna kan mycket väl vara som beskrivet ovan,låg kvalitet på skivorna. Det kan också vara kompatibillitetsproblem mellan just din brännare ochde skivor du har.
Ibland har tillverkaren av en dator rekommendationer av skivor som fungerar. Oftare har skivtillverkarna listor på vilka brännare som fungerar med just deras skivor. Förslagsvis köper du enstaka exemplar av olika fabrikat och varianter och provar dig fram till vilka som fungerar på just din brännare.
Kända fabrikat brukar fungera på de flesta brännare. Se det dock inte som en regel utan undantag.Maxell, TDK, Verbatim, Sony och HP anses hålla hög kvalitet. Jag har dock egen erfarenhet av brännare som inte klarar något av ovanstående fabrikat medan andra brännare gör det utan problem.

• 5 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter