Vad finns i Hårddisken? / av elcanario93

• 11 svar
Vad finns i Hårddisken?
2009-02-16 kl 14:50

Har en HP dator där jag läser följande...
"HD har 303 GB ledigt av 455GB"...
"FACTORY IMAGE har 990 MB ledigt av 10.0 GB"...detta säger mig ingenting annat än att det verkar vara mycktet! Var vänlig och red ut begreppen och säg samtidigt om det går att ta reda på vad som finns i resp. diskar. Skriv långsamt för jag fattar dåligt. Tackar på förhand//arne.

2009-02-16 kl 20:39

Av vad du skriver drar jag den slutsatsen att du har en 500 GB hårddisk i din dator. Hårddisken är uppdelad i två partitioner på 455 resp. 10 GiB. Factory image innehåller DVD-avbilder av återställnings DVD:er. Dem bör du snarast möjligt bränna ut på DVD. Den andra partitionen innehåller Windows, program och ditt data.1 MB är 1 000 000 byte (10) och en MiB är 1 048 576 byte (2²) 1 GB är 1 000 000 000 byte (10) och en GiB är 1 073 741 824 byte (2³)1byte är 8 bit (b).Hårddisktillverkarna anger kapaciteten i GB medan operativsystemet använder GiB.

2009-02-16 kl 21:10

Ok, tack! Då är jag med en stund, men jag behöver då tillvägagångssättet för att göra denna manöver.
Haft datorn på verkstad nyligen för ominstallation och återställnings DVD:erna kanke härrör sig från denna operation.Själv har jag inga sådana.
Måste fö det som finns på disken sparas?Eller bör dom sparas!!!!
Som en ren upplysning så säkerhetskopierade jag alla filer i förrgår och det blev 14 DVD skivor, men detta är väl från den andra disken.

2009-02-16 kl 23:35

Du har sannolikt bara en hårddisk i din dator. Se din hårddisk som en tårta. Om du skär en bit i en tårta kan du se biten som en "partition" av hela tårtan och resten av tårtan som en "andra partition". På sätt och vis har du fått två "tårtor" genom ditt förfarande. Du kan likna din hårddisk vid detta där "Factory image" är den lilla tårtbiten och resten av hårddisken är det som är kvar av tårtan.Factory image på en HP brukar normalt vara en återställningspartition. Genom att trycka på någon av F-knapparna (Funktionsknapparna F1 till F12) kan du öppna upp denna del av hårddisken. Där finner du möjligheter till återställning av datorn till ursprungsskick (som den var när du köpte datorn). Ofta finns också andra "verktyg" som reparationsfunktion av Windows, systemverktyg för att testa olika delar av datorn och diagnosprogram. Det skiljer sig lite från dator till dator och fabrikat.När det gäller HP (samt de flesta andra datortillverkarna) tillåter de bara att man skapar en uppsättning återställningsskivor. Har du haft din dator hos en verkstad får vi hoppas att de inte "förstört" denna möjlighet till att skapa återställningsskivor. HP har ett eget program i din dator som du använder dig av för att skapa återställningsskivor. Normalt går det åt 2 DVD-skivor, ibland krävs det 3 stycken.Se i din startmeny om du kan hitta HP-mappen med mjukvaror. Där skall du hitta funktionen för att skapa återställningsskivorna. Starta mjukvaran och följ de instruktioner du får.Orsaken till att skapa återställningsskivor är för att du skall kunna återställa din dator till ursprungsskick utifall din hårddisk haverera. Återställningspartitionen på din hårddisk fungerar enbart så länge hårddisken är hel och fungerar. Skulle den krascha har du inte tillgång till denna partition och kan därmed inte återställa din dator (installera Windows m.m.). Om hårddisken du har nu havererar måste den bytas mot en ny. En ny hårddisk har inte denna återställningsdel.Har du en gång skapat återställningsskivor går det inte att skapa nya, även om du använder dig av återställningspartitionen. Information om skapandet av skivorna sparas i partitionen under själva skapandet.Notera att allt du har på datorn raderas om du återställer datorn till fabriksinstallationen med hjälp av partitionen eller skivorna du skapar. Skall du återställa datorn se då till att spara alla dina dokument, bilder, filmer m.m. innan du påbörjar återställningen. Allt raderas, även det du har på den delen av hårddisken som du normalt ser. Skulle du inte kunna skapa återställningsskivor kan du köpa en mjukvara som tillåter dig att skapa en exakt avbild av partitionen. Du kan, vid en eventuell hårddiskkrasch, skapa en partition liknande den du har idag, och där återskapa avbilden som den är idag. Ett sådan program är till exempel Acronis True Image Home.Mer om programmet hittar du här: http://www.acronis.com/

2009-02-17 kl 00:00

Bra, tack! Kollade HP:s hemsida i förrgår och där fanns instruktion om hur man skapar dessa återställningskivor. Innebär detta då att det stora utnyttjandet i "Factory image" minskar när återställningsskivorna är skapade?.... Ok, börjar med att instruera mig enligt HP:s anvisningar så får jag se vad som sker. Tack så länge och godnatt//arne.b

2009-02-17 kl 08:35

Så bra att du hittat instruktionerna på HPs hemsida om skapandet av återställningsskivor.När skivorna är skapade påverkar det inte den partition som innehåller återställningsinformationen. Återställningspartitionen kvarstår lika stor som innan. Det är betydligt smidigare att återställa datorn från denna partition än att använda skivorna. Det finns dessutom funktioner i denna partition som inte skivorna har, som reparationsfunktion. Skivorna brukar endast innehålla återställningsfunktion.Känner du dig säker på att du inte kommer att ha behov av återställningspartitionen kan du ta bort denna och slå samman denna partition med huvudpartitionen. Din hårddisk är på ca. 500GB (oformaterad) och återställningspartitionen tar ca. 10GB (nu bryr jag mig inte om att skriva GiB då det inte är särskilt vanligt förekommande och förvillande för oerfarna användare). Jag tycker inte det är särskilt mycket av din hårddisk som tas i anspråk och föreslår att du behåller denna partition. Skulle du behöva mer utrymme är priset per GB på nya hårddiskar inte särskilt hög.Använder du Vista och vill ta bort partitionen och slå samman den med den nuvarande kan du använda Diskhanteraren som du finner i Enhetshanteraren. Ta bort volymen och utöka sedan den partition som du har kvar. Var bara försiktig så du inte tar bort fel partition.

2009-02-23 kl 10:26

Ok, allt gott och väl, men när jag ska gå in och skaffa mig dessa återställningsskivor så finns inte ens hjälpfunktionerna för att komma igång. (Start, verktyg, hjälp och följande anvisningar). Har sänt en förfrågan till HP i Sverige om lite hjälp med detta, eller kanske förklaringar... bättre uttryckt. Datorn är ju ganska ny, 25/7 2008, så det kan ju knappast vara förslitningsskador om dom inte lurade på mig en "second hand maskin" för den har strulat sedan födseln. Tack så länge//arne.

2009-02-24 kl 00:21

Om du saknar möjligheten till att skapa återställningsskivor kan det vara tre saker det beror på.1. Återställningsskivor medföljde datorn vid köpet.2. Återställningsskivor har redan skapats en gång (kan endast göras en gång).3. En återställning av datorn har gjorts en gång från hårddisken (ibland kommer datorn "ihåg" om skivor gjordes eller ej innan återställningen från håddisken gjordes.Du kanske skall vända dig till återförsäljaren för att höra dig för om ärendet kring din dator. Kan du minnas om kartongen var obryten vid köpet?

2009-02-24 kl 11:09

Bra, tack! Pc:n har varit på omstart från 0 och då kanske verkstaden, (PC City i Spanien kanske är bäst att tillägga, så inte dom i Sverige blir oroliga), begagnat sig av "mina" Discar.
Även om detta är sannolikt så bör ändå dessa discar vara min egendom.....eller vad är den allmänna uppfattningen??? Finns det möjlighet att se när dessa discar skapades, datum osv.//arne.

2009-02-24 kl 11:31

Datorn är ju inte ens ett år gammal. Jag tycker att du ska kolla med PC City om de inte kan tänka sig att ge dig nya skivor, helt oberoende av vad som hänt med de gamla.
Men skivorna ska du ju bara ha i reserv om något händer. Just nu har du ju faktiskt inget problem. Din grundfråga var att av en hårddisk på 500 GB har du en fabrikspartition på 10 GB i vilken tio procent är outnyttjat utrymme.
Fabrikspartitionen är nästan full, men upptar alltså två procent av hela disken och på den har du totalt 303 GB, dvs 66 procent, ledigt. Då spelar det ju ingen roll att två procent används till något som du just nu inte har glädje av. Du har ju väldigt gott om plats ändå.
- Anders

2009-02-24 kl 11:39

Tack, jag har sakta men säkert lärt mig mer om hur det ser ut inuti, men som du menar, så kan det vara bra att ha en omgång för framtiden//arne

• 11 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter