ide hårddisk / av Pluttis

• 5 svar
ide hårddisk
2009-02-02 kl 18:47

Tjena allt kunnigt folk därute, min fråga är, jag har en Dell Dimension 8400 jag undrar om det går att koppla en ide-hårddisk till en sata-port för mitt moderkort innehåller bara en ide-plats och 4 sata-platser

2009-02-02 kl 21:09

Om ditt moderkort innehåller en IDE-port kan du ju ha två enheter på denVill du nyttja en SATA-port så går det utmärkt med en adapter, kör så själv, på en DELL 9100 (tror jag den heter därhemma) se http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_
details.aspx?item=38784&path=
behöver strömförsörjning

2009-02-03 kl 15:37

tack för svaret Mr.Glorp men behövs det speciella byglingar eller inställningar i bios

2009-02-03 kl 18:12

För att koppla in en PATA-disk med hjälp av en adapter till en SATA-port behövs inga speciella byglingar eller BIOS-inställningar.Både PATA- och SATA-diskar är IDE-diskar. IDE står för Integrated Device Electronics och betyder att diskens styrelektronik finns integrerat på disken och inte så som de tidigaste diskarna på ett skilt kontrollerkort. PATA-diskarna var de första IDE-diskarna för konsumentbruk.

2009-02-05 kl 20:37

Tack så mycket för all hjälp

• 5 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter