Hårdisken kraschar... vad gör jag nu? / av Pucko

• 5 svar
Hårdisken kraschar... vad gör jag nu?
2009-05-16 kl 20:05

Hej. Är inte helt hemma på det här och behöver hjälp. Min hårddisk kraschar nog när som helst. Den tickar och beter sig allmänt konstigt. Jag har tatt backup på allt jag vill spara, men jag måste få löst problemet så jag kan arbeta på datorn. Räcker det att jag köper en ny hårddisk (typ likadan som jag har) och sätter i den och sen kör min windowsskiva och allt det där? Är det så enkelt som det låter? Klarar ett Pucko (alltså jag) av detta?
Jag har en Dell optiplex 745, köpt via ett företag som jag inte jobbar på längre (så jag kan inte få nån hjälp av dom). Min hårddisk är en Samsung SP2504C, 250 gb.
Tar tacksamt emot hjälp. Är van pc-användare men har aldrig meckat fysiskt med en dator förut, bortsett från när jag "undersökte" min gamla bärbara med hammare och skruvmejsel. Lärde mig inte så hemskt mycket den gången, för att säga det så... :)

2009-05-17 kl 19:29

Köp en valfri 3,5" SATA-disk, som är minst 250 GiB men gärna större. Det bör fungera att installera från din Windowsskiva.
Alternativt kan du kopiera allt från din gamla hårddisk till den nya. Det går med något ghost program under Windows eller med dd under linux. Fördelen med linux är att du inte behöver köpa något program. Bara att ladda ned valfri live-CD-distributionoch bränna ut till en CD. Installera den nya hårddisken och anslut den till en annan SATA-port. Boota med live-CD:n. Öppna en terminal/konsol och kontrollera med fdisk -l att den gammla disken är /dev/sda. Kör kommandot: dd if =/dev/sda of=/dev/sdb bs=16k. if = skall vara den gamla och of= den nya. När kopieringen är klar så stänger du datorn och kopplar ur strömkabeln och sedan tar du bort den gamla disken och ansluter den nya till den SATA-port, som den gamla var ansluten till. Sedan är det bara att boota upp och i Windows diskhantering partitionera och formatera oallokerat utrymme (om nya disken är storre).

Koppla in den nya disken i en annan SATA port

2009-05-19 kl 21:12

Tack för svar. Jag blir lite orolig när du skriver "Det bör nog fungera att installera från din windowsskiva". Det är det där lilla ordet "nog" som gör mig nervös. Med min tur betyder det säkert att det inte funkar.
Men ok, jag får väl köpa mig en hårddisk och prova. Om jag aldrig mer skriver nåt i den här tråden så gick det sannolikt åt ***.

Peace out!
/Pucko

2010-10-25 kl 10:51

Hej, Jan-Helges resonemang är helt riktigt, du bör göra som han skriver, det ska fungera. Men är du alldeles säker på att disken håller på att rasa? Ladda ner diagnostikprogrammet HdTune (gratis) och kör den långa skanningen efter trasiga sektorer först - innan du köper en ny! Ingen reklamationsrätt? Du kan kolla på tillverkaren hemsida hur lång garanti som erbjuds. Alla uppgifter om disken står på undersidan av densamma!

http://hd-tune.se.malavida.com/d801-ladda-ner-win
dows

2010-10-25 kl 16:03

Hej.
Det är inte så att du kör Win 7?
För då finns det ett backupprogram som du enkelt kan ta en avbild på din Hd.
Samt bränna en bootbar skiva.

Programmet finns i: start/alla program/underhåll.
Tommy

• 5 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter