Hårddiskformatering. / av lillpengen

• 7 svar
Hårddiskformatering.
2009-01-18 kl 19:16

Om jag fyller en hårddisk till max med data, och sedan formaterar om den. Kommer den att vara lika snabb efter omformatering som den blev efter formatering första gången?
Jag undrar mest för att när man formaterar om den så rensar man bara MFT (!?), och datan ligger kvar tills den skrivs över eller har jag missförstått det?
Man kan ju även lågformatera (!?) varför skulle man vilja göra det istället för vanlig formatering?

2009-01-18 kl 21:36

Om du formaterar om en hårddisk blir den lika snabb som den var innan. Hårddisken är alltid lika snabb oavsett hur mycket den fylls. Vad som däremot gör att den upplevs som långsammare är att den, när det finns data lagrat på den, skall läsa detta. Det slöar ned förmågan att skriva och läsa till disken, i synnerhet om den också är fragmenterad. Så är det alltid, oavsett om du formaterar om den eller ej.Du väljer själv om du bara vill skriva över MFT genom en snabbformatering eller en fullständig formatering. Att ta till lågformatering ser inte jag som nödvändigt, om du inte har uppenbara problem med disken.Det spelar inte heller någon roll om du skriver över MFT enbart eller gör en fullständig formatering om du tänker använda disken själv. Enda orsaken som jag ser till en fullständig formatering är om du upplever problem med disken (bl.a. skadade sektorer markeras som obrukbara) eller om du skall göra dig av med disken. Gör du dig av med disken vill du sannolikt att ingen skall kunna återskapa dina gamla data på disken.Då är en fullständig omformatering att föredra men du måste skriva över allt med nonsensdata igen. Detta bör du upprepa minst 7 gånger innan du lämnar bort disken. För detta ändamål finns det mjukvaror som fixar en sådan formatering.Snabbformaterar du disken (skriver över MFT) innebär det i princip att du "river ut" innehållsförteckningen på din disk. Den bryr sig inte om vad som finns på den plats den väljer att lagara på vilket i princip en fullständig formaterad disk också gör.Jag kan således inte se något skäl till en fullständig formatering om du inte har lagringsproblem på disken som du vill markera.Hoppas informationen hjälper dig.

2009-01-18 kl 21:50

Tackar väldigt mycket för svaret, jag fick veta det jag ville. Anledningen till den "dumma" frågan (förstod nästan att det inte var någon skillnad på formaterings sätten, i prestanda perspektiv) är att en god vän tyckte datorn blev väligt seg även efter formateringen. Men när jag får hem datorn så får jag kolla vidare...
Men om du, eller någon annan kan, och framförallt, om ni har tid så kommer lite fler frågor.
Det du kallar "fullständig" formatering, kan det även kallas "vanlig" formatering eller är det någe annat?
Läste nu även på en annan sajt att "snabbformatering" skriver över MBR, så är MFT och MBR två namn på samma register?
Vet att det även finns något där som heter FAT (tror det ska va, File Allocation Table) vad gör den?
EDIT: glömde bort att jag inte ska skriva inlägg med Opera, så skrev om det i IE.

2009-01-18 kl 22:59

Först och främst, det finns inga "dumma" frågor (nästan i alla fall). Om man inte vet, inte frågar (oavsett sätt) får man inte svar. Alla har vi varit "dumma" och fortsätter vara "dumma" så länge vi inte tillåter oss fråga och få svar!Din fråga är således inte en "dum" fråga utan full befogad! :-)Om din vän upplever datorn som väldigt seg även efter en formatering innebär det att den inte var snabbare innan heller. Den har aldrig varit utan det upplevs subjektiv. Skillnaden är såklart om det är disken med OS på eller ej.Min särbo hade en kanondator när jag träffade henne för tre år sedan. Det tyckte hon själv också. För ca. 1 år och 4 månader sedan byggde hon sin första dator (den hon hade var fädigköpt) som skulle vara en andradator. Det visade sig att den var snabbare än hennes huvuddator trots att hon köpte billiga komponenter.I höstas byggde hon en ny huvuddator som inte kostade särskilt mycket mer än det kostade att köpa loss (företagslånedator) den dator hon då hade. Den nya blev så mycket bättre än den gamla att den gamla numera samlar damm!Vad jag vill säga är att vi höjer våra krav och referenser med åren vilket gör våra "gamla" datorer till "sega" dito. Du kan uppleva samma, liksom din vän.Fullständig formatering är säkert det som du menar "vanlig" formatering. Den tar lite tid beroende på hur stor hårddisken är. Snabbformatering tar ca. 30-60 sekunder så är den klar.MBR står för Master Boot Record och är i princip samma som MFT. Skillnaden är att MBR återfinns på en hårddisk första 512k och finns för flera OS medan MFT är ett fillsystem som hör till NTFS-filsystemet. Att gå in på de exakta skillnaderna kan jag göra om du önskar. Var då beredd på en del teknikfakta. MFT står för Master File Table.FAT och FAT32 är två tidigare filformat som använts i datorvärden. FAT (FAT12 eller FAT16) är ett filsystem som återfinns i DOS och tidiga Windows-OS. Det klarar av att hantera 16-bitarsadressering (FAT12 hanterar 12-bitarssystem.FAT32 är en vidareutveckling av FAT och tillåter 32-bitarsadressering. Det innebär också att man kan lagra större filer i FAT32 än man gör i FAT.Många externa hårddiskar som inte är större än 500GB är formaterade med FAT32. Orsaken är att FAT32 kan användas för Windows, MacOS och Linux utan konvertering. Systemet tillåter dock inte lagring av filer större än 4GB (ca.).NTFS tillåter filstorlekar på mer än 1 terrabyte, teoretiskt ännu större. NTFS kan läsas av Linux men inte skriva till. NTFS använde Microsoft redan i Windows NT (inom "proffsvärlden"). I och med XP frångick man att använda FAT32 för hemmasystem och NTFS för kontors och serversystem. NTFS är ett säkrare filsystem än FAT-systemen.Hoppas du fick veta lite till nu.

2009-01-19 kl 08:32

Hej!
Läser om rensining av HDD´n. Jag brukar alltid använda mig av FDISK, innan jag formaterar om en HDD.
Nu vet jag inte om detta är nödvändigt? Eller är det bara något som ligger i mitt bakhuvud, att så fick jag lära mig göra. Det sägs att FDISK tar bort mera (ettor och nollor) =data, än en bara ren formatering, stämmer detta?
Önskar alla en bra dag!
Mvh// bonzo

2009-01-19 kl 10:08

FDISK är det gamla DOS-kommandot för att partitionera en hårddisk. Innan en hårddisk kan tas i bruk måste den partitioneras (även om det rör sig om att använda hela disken som en enhet). FDISK kan därmed liknas vid program som Partition Magic (med avsaknad för vissa specialfunktioner).FDISK har således inget med formatering att göra utan enbart med hur man vill hantera disken. Med FDISK kan man skapa logiska enheter i den primära partitionen, om partitionen skall vara aktiv eller ej samt hur stor partitionen skall vara plus en hel del till. Vill du utföra samma sak i Windows XP/Vista öppnar du upp "Enhetshanteraren" och väljer "Diskhantering". Markera disken du vill ändra och högerklicka.Om du nu väljer att "Ta bort volym" innebär det i FDISK att du även där tar bort volym.Om du sedan väljer att "Skapa ny volym" så är det samma sak som att i FDISK skapa en ny volym. När den nya volymen är skapad skall den formateras, vilket kan göras i Windows eller DOS med hjälp av kommandot Format.Värt att notera här är att är att Format-kommandot är begränsat till max 32GB stora volymer för FAT32-formatet. För att formatera i FAT32 på större volymer krävs specialprogram.Det är betydligt smidigare att utföra "FDISK-kommandon" i Windows än i DOS då översikten är bättre och du slipper komma ihåg alla parametrar för att fixa till disken som du vill ha den.FDISK tar således inte bort fler "ettor och nollor" än en formatering. Det är två skillda kommandon som utför olika saker. Att ta bort en volym med hjälp av FDISK hindrar inte möjligheten att återskapa data på disken på något sätt. Vad man gör är att man logiskt tar bort volymen men inte fysiskt.

2009-01-19 kl 13:01

Microsoft använder ordet formatering felaktigt när de menar skapande av filsystem. Orsaken är att i DOS formaterades och filsystemet skapades på disketterna med ett och samma program (format) på en gång. Formatering betyder egentligen att dela in mediet i sektorer och spår. Brukar kallas för lågnivå formatering. Modärna hårddiskar kan formateras (lågnivå) bara av tillverkaren och levereras alltid formaterade.Skillnaden mellan fullständig och snabb "formatering i Windows är att vid fullständig görs först en kontroll av mediets yta före filsystemets skapas.MBR skrivs inte över vid "formateringen". Om filsystemets typ ändras så skrivs ändringen in i partitionstabellen i MBR (gäller primära partitioner). Varken "formatering" eller partitionering tar bort lagrat data med undantag för filsystemets register (FAT, MFT) respektive ändrar partitionstabellerna. Vill du ta bort allt data (tömma) från disken måste du skriva över det med binära nollor. För att vara absolut säker på att data inte kan återskapas måste det göras flera gånger och emellan tömmningarna fylla disken med nonsensdata. Det finns program för ändamålet. För att endast tömma disken helt är tillverkarens diagnosprogram en enkel lösning.Linux kan numera både läsa från och skriva till NTFS-filsystem. Windows kan med hjälp av tredjepartsprogram läsa ext2- och ext3-filsystem (Linux).

• 7 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Ny Galaxy med annorlunda utseende

3 kommentarer

Uffe: Ännu en Iphone kopia..:)

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Nyhetsbrevet Uppsnappat

Uppsnappat har i över tio år levererat de senaste IT-nyheterna till tiotusentals läsare. Som prenumerant får du nyhetsbrevet varje tisdag och torsdag.
Uppsnappat är helt gratis, så varför inte teckna en prenumeration redan idag?