Formatera extern hårddisk till NTFS / av Beat

• 3 svar
Formatera extern hårddisk till NTFS
2007-02-23 kl 19:29

Hallå!

Jag har just fått en Western Digital extern hårddisk på 320 gb och är ganska nytt på detta. Jag har hört att NTFS rekommenderas som filsystem än FAT32, så frågan är: hur formaterar man om hårddisken till NTFS?

2007-02-24 kl 00:07

Det är inte svårt att formatera om din externa disk från FAT32 till NTFS. Anslut hårddisken till USB-porten (antar att det är en sådan externt ansluten disk du skaffat) och öppna Utforskaren.

Markera hårddisken (den har fått en enhetsbeteckning t.ex. E:\) och klicka på högerknappen på musen. Du får upp en meny och i menyn finns valet "Formatera". Välj formatera och filsystemet NTFS så formateras disken till NTFS.

Du kan också också öppna "Den här datorn" och där markera den externa hårddisken, högerklicka och välja att formatera.

Observera att allt du har på disken, om du redan sparat något på disken, raderas vid en formatering.

Fördelen med att använda NTFS är att du kan spara stora filer, vilket inte FAT32 klarar.

Vänligast
Åge

2007-02-24 kl 04:45

Tackar :D

• 3 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Synkronisera med Outlook

4 kommentarer

Acke: Jag skulle gissa att ett annat alternativ (som ligger utanför de angivna ramarna om telefon) är att använda en HTC och deras programvara HTC Sync (http://www.htc.com/se/software/htc-sync-manager/)

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Nyhetsbrevet Uppsnappat

Uppsnappat har i över tio år levererat de senaste IT-nyheterna till tiotusentals läsare. Som prenumerant får du nyhetsbrevet varje tisdag och torsdag.
Uppsnappat är helt gratis, så varför inte teckna en prenumeration redan idag?