• 7 svar
Drivrutin sökes?
2010-11-07 kl 00:23

Hej på er era nördar :D! (Kasta sten i glashus)

Jag har en dator av modellen HP Compaq SR2020NX Presario Media Center Desktop som kom förinstallerad med Windows Vista Home Premium eller nåt sånt där skit,
och nu är det såhär att jag tålde absolut inte Vistas sarkastiska goda råd och nödvändiga åtgärder så jag installerade till slut om pga av min desperata situation till XP Professional, och har haft det i ungefär 1,5 år som har funkat helt galant! Men med en liten defekt, som jag har stört mig på och ägnat flera dagar i rad på att försöka åtgärda, och kom till slut på varför jag inte kan spela DVD-skivor längre.
Jag har en DVD/CD-ROM läsare som heter TSST TS-H653L DVD-R/RW (det vet jag, eftersom att min bror har en likadan dator som mig) och jag har ännu inte lyckats hitta drivrutinen till XP, det närmaste jag har kommit är in på HP:s förbannade hjälplösa hemsida och funnit en firmware-uppgradering, vars krav ställer att man måste ha själva grunddrivrutinen av DVD-ROMen först (och dessutom Vista..).

Vet någon av er, och skulle ni vilja hjälpa mig, var man kan leta rätt på den här drivrutinen anpassad för XP så att jag skulle kunna spela lite datorspel och se på film ifrån sängen (mmmmm mys) så skulle jag bli jättejättejättejätteglad!!

Sedan så finns ju naturligtvis möjligheten att dem aldrig gjorde en drivrutin för DVD-ROMen åt XP :(

Men om, tack så hemskt mycket på förhand :)
//Amanda

2010-11-07 kl 18:58

Den drivrutinen är inbyggd i operativet.
Du skriver att du inte kan spela dvd längre, då antar jag att cd funkar.
Vad som kan ha hänt är att lasern för dvd kan ha gått sönder.
Det man får göra är att kopplan in en annan dvd, det räcker ju med att du flyttar de två kablarna till den nya så du ser att den funkar med dvd sen kan du ju köpa en ny eller beg och sätta fast den i facket. en ny kostar 180-250 kr

2010-11-07 kl 21:32

Tack så mycket, men jag hörde nu av pappsen att DVD/CD-ROMen delar samma laserlampa, och som du skrev, jag kan ju läsa CD-ROM-skivor men ej DVD. Då måste det ju vara någonting annat kruxilux, men som tur är så har han några DVD-läsare över på jobbet haha, så jag får se om det löser sig om jag byter en gång, tack iallafall ännu en gång :D

//Amanda

2010-11-08 kl 17:42

Hej! Har Du testat Fixit? Prova med det.

http://support.microsoft.com/kb/314060/
Är adressen.
essin

2010-11-08 kl 23:02

Tack för länken, synd bara att det fungerade inte :/
Faktum är att jag är tillbaka där jag började, utan nedladdad drivrutin så är jag åter igen när jag precis hade installerat om datorn (vilket var typ i början av september), det första jag testade var faktiskt att kolla om DVD-ROMen fungerade :O
Men det spelar ingen roll för jag hade inte kommit någon vart på det längre ändå :) Det blir helt enkelt till att skaffa en ny. Tack så mycket för hjälpen alla!!

Men nu vill jag inte verka trög, men jag har letat ett tag efter var radera-knappen för det här inlägget ligger? :S

2011-01-11 kl 17:29

prova denna:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownlo
adIndex?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&softwareit
em=pv-54754-1

2011-01-14 kl 11:07

När man installerar ett operativsystem som är äldre än det som först var tänkt och installerat på en dator kan man få de problem du beskriver. Om du köpte datorn med Vista och har installerat XP kan det saknas korrekta drivrutiner i XP. Din optiska enhet sitter på en buss som sköts av chipsetet i din dator. För att bussen skall fungera korrekt bör du installera drivrutinen för chipsetet.

Din pappa har också rätt när han säger att det sitter endast en laser i enheten. En optisk enhet har bara en laser och den fungerar för samtliga optiska media som enheten är specificerad för.
Har du inte installerat drivrutinen för chipsetet bör du göra detta. Jag länkar till drivrutinen till chipsetet i en länk nedan.

Vänligast
Åge

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownlo
adIndex?softwareitem=pv-42539-1&lc=en&dlc=en&cc=us&os
=228&product=3245048&sw_lang=

• 7 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter