Hej!
Jag håller på att göra ett 3D-stapeldiagram i excel och har fastnat.
Säg att jag har 3 kategorier på X-axeln och ett löpande värde på Y axeln. I Z-axeln har jag olika populationer som testats med samma kategorier (som X-axeln visar.
Dvs t ex Jag vill veta hur många klubbor, sega råttor och kolor ett barn äter om de bor i solna, danderyd och fittja.
X-värdet blir då klubbor, sega råttor och kolor. Y värdet blir "antal eller stycken" och Z värdet blir solna danderyd och fittja.
Så långt inga problem.
Jag vill också i diagramet visa att jag intervjuat 3 stycken i varje område, och därför kategorisera dessa i dess respektive Z-X nivå.
Dvs i danderyd äter barn A 3 klubbor, barn B 4 klubbor och barn C 5 klubbor.
Problemet är att jag inte fattar hur man ska lyckas kategorisera dessa i en grupp, eftersom om jag vill redigera tjocklek på staplarna så redigeras alla staplar och inte de tre som jag vill gruppera i Z-X nivå. Jag vill ha ett mellanrum mellan varje X värde (klubbor, sega råttor och kolor) som är större än mellan varje individ i "klubbor" kategorin.
Jag vill dessutom att mjukvaran skall fatta att jag lägger in olika individer i samma X värde. När jag försöker fixa till det nu så skapar datorn ett extra Z-värde istället och lägger varje individ separat. Om jag försöker "lura" programmvaran och lägga in flera värden från olika individer på samma X-axel så skriver ju excel att alla värden tillhör samma individ.
Någon som kan tipsa om vad som skall göras eller om någon annan mjukvara som är lite mer flexibel vad gäller 3D-stapeldiagram. jag orkar inte sitta i illustrator eftersom jag har väldigt liten erfarenhet av detta.