Trådlöst [Wireless] HD / av Wireless HD

• 11 svar
Trådlöst [Wireless] HD
2012-01-27 kl 22:26

Hej!
Vad skulle hända om ifall skulle koppla datorn o tvn me bara en hdmi kabel?Att titta på film på datorn är ingen höjdare. Då är det bättre att få över filmen till den stora TV:n i vardagsrummet istället eller hur! Att koppla datorn till TV:n är det många som vill. Dels har vi fotografier och filmer på våra datorer, men det finns idag också många nättjänster varifrån man kan hyra filmer och strömma till sin dator. Det är smidigt, men det är inte roligt längre att titta på film på datorn heller. Att få över filmer från datorn är alltså väldigt aktuellt idag för många av oss. Har läst artikeln ni hur kopplar man datorn till tv:n trådlöst men förstår ändå inte hur så kanske Ni kan hjälpa till så min fråga är: jag vill kuna strömma snarare se på internet tv över till tvn i vardagrumet trådlöst, uttan att ha datorn igång dygnet runt, så vilket tror Ni är den billigaste sättet för att strömma trådlöst i dagslägget? Skulle det inte räcka att koppla datorn och tvn ihop med bara en hdmi kabbel.Brygga/adaptrar, trådlöst nätverkskort, mediaspelare etc.....Att koppla datorn till tv:n kan vara en lösning men hur vad behöver jag?

I hopp på en blixtsnabb svar

Med vänlig hälsning
Wereless HD

2012-01-27 kl 23:48

Hej,

Din fråga är något otydlig.
Vill du koppla TVn till datorn trådlöst eller vill du koppla den med kabel?
Strömma film till TVn från datorn innebär att datorn måste vara på.
Att se på internet-TV kan du göra med en TV som har inbyggt nätverk som kan kopplas direkt till internet. Då behöver du inte ha igång datorn hela tiden.

Om du skall koppla en dator till en TV är det enklast att göra det med en HDMI-kabel. Då får du både bild och ljud med i en och samma kabel.
För att kunna koppla en dator till en TV krävs att datorn har en HDMI-utgång, om du vill ha bästa bild och med ljudet i kabeln.
En DVI-utgång på datorn kan också kopplas till TVn. En kabel med DVI-kontakt för datorn och HDMI för TVn gör att det fungerar.
Du får lika bra bild som med HDMI men ljudet får du normalt inte med.
Det finns dock lösningar för detta också. Vissa grafikkortstillverkare lägger med en specialkonstruerad DVI-HDMI-adapter som lägger med ljudet i övergången.
De finns normalt inte att köpa som en separat enhet utan ingår enbart med grafikkortet.

För att få ljudet till TVn, om du använder en standard-DVI till HDMI-kabel måste du koppla en separat ljudkabel från datorn till TVn. Bäst är då att använda en digital utgång till en digital ingång. Du slipper störningar och brus som kan uppstå i kabeln eftersom störningar och brus är analoga.

Skall du koppla TVn till datorn med en trådlös överföring krävs en trådlös anslutning mellan datorn och TVn. Det innebär att TVn måste vara förberedd för ett trådlöst nätverkskort, ha det inbyggt eller att du köper en separat enhet som du kopplar in i TVn med HDMI-kabel.

I samtliga fall, där du kopplar datorn till TVn, måste du ha igång datorn för att se det du vill se från datorn.
En smartare lösning kan vara att du köper en mediadator ämnad enbart för att spela upp film, bilder m.m. till TVn. Den blir liten och inte så kostsam. Då behöver mediadatorn bara vara på när du använder systemet.

Vänligast
Åge

2012-01-28 kl 12:51

Ja!,Du förstått alldeles rätt. Meeen....om datorn skulle va datorn igång dygnet blir det inte då fördyrt elen då ,det är mest därför jag fruktar mest. Då måste man köpa en massa prylar för det, då har jag inte råd med.
Är det nån här som har kopplat TVn till datorn trådlöst eller med hdmi kabel helt enkelt?

2012-01-28 kl 20:20

För att du skall kunna se något på din TV som du har i din dator måste datorn vara igång.
Ser du på TV dygnet runt? Datorn behöver bara vara på när det är den du skall använda för att spela upp material. Det spelar ingen roll om du kopplar den trådlöst eller med HDMI, datorn måste alltid vara igång när du använder den som grundkälla för ditt material.
Om elen blir dyr eller ej är en fråga som berör din ekonomi.

Jag har min dator kopplad till min TV med HDMI-kabel.

Vänligast
Åge

2012-01-29 kl 00:03

Ja det gör jag faktikt ,jag ser på TV dygnet runt. Blir inte elen dyr ,vad brukar du betala mest för elen då?.
Med vänlig hälsning

Wireles HD

2012-01-29 kl 23:53

Jag ser inte på TV dygnet runt. Jag behöver min nattsömn.
Dessutom jobbar jag på dagarna och då är TVn och datorn inte på.
Jag har på TVn på kvällen, liksom datorn, samt på helger.
Min elkostnad är inte hög eftersom jag stänger av min elkonsumerande utrustning (ej Stand By-läge) när den inte används.

Har du på TV och dator dygnet runt kommer din förbrukning att vara därefter. Hur hög elräkningen blir beror på ditt elavtal. Ä du aktiv kan du se till att få så låg kostnad som kan fås.

Vänligast
Åge

2012-01-30 kl 08:54

Ok .Jag har en stationer dator så den är inte ens så avancerat dator så den saknar HDMI-utgång, men tvn har det vad kan jag göra ,kan finnas kanske något annat sätt att koppla ihop dom_=?

2012-01-30 kl 19:31

Vad har du för anslutningar?

2012-02-01 kl 08:38

som alla stationerer har vga samt bågra usb men hursomhelst tvn har hdmi .

Med vänlig hälsning
Wereless H

2012-02-01 kl 10:02

Har du enbart VGA är det en gammal dator du har.
Min ena dator, som är 6 år gammal och inte särskilt avancerad eller kraftfull, har DVI och VGA.
Min andra dator, som är 4 år gammal, har VGA, DVI och HDMI.
Min bärbara dator, som är 4 år gammal även den, har VGA och HDMI.

Vad du behöver är en övergång med VGA-kontakt i ena änden, som passar din dator och DVI-kontakt i andra änden.
Du behöver dessutom en övergång från DVI till HDMI.
Utöver detta behöver du en ljudkabel för att få ljudet in i din TV, om du vill ha det.

När det gäller din TV är det viktigt att du kan ställa in separata val av bild och ljudingång. Kan du inte det får du inte ljud med till bilden.
I klartext innebär det att du skall kunna välja HDMI som videokälla och koppla den till analogt ljud in (vanligtvis "Line In") för att du skall ha både ljud och bild samtidigt.
Bilden kommer inte att bli särskilt bra. VGA-signal till en stor TV av plasma eller LCD-typ ger ingen bra bild.

Du behöver en kombination av det här:

http://www.deltaco.se/menu/295/296/products/categories.aspx

Eller en sådan här kombination:

Notera att ovanstående enbart är förslag! Längd, val av fabrikat m.m. är något du får bestämma själv. Bilderna ovan ger en information om valmöjligheterna.

Utöver detta behöver du en kabel för att föra ljudet från datorn till TVn.

Beroende på hur anslutningarna ser ut på din TV blir valet av kabel därefter.
Vanligast är att det finns RCA (även kallat "Phono" eller "Japan") - kontakter bak på TVn. En vit för vänster ljudkanal och en röd för höger ljudkanal.
Din dator bör lämpligtvis ha en 3,5mm "mini-tele" - kontakt.

Då bör en kabel som ser ut så här fungera:

Har din dator en kortplats för ett PCIe-grafikkort föreslår jag att du köper ett nytt grafikkort för runt 250 kronor. Kortet har HDMI, DVI och VGA-anslutningar.
Med ett sådan kort får du bättre bild till TVn samt ljudet i en HDMI-kabel.

Det billigaste kortet jag kan hitta som har HDMI är det här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505212

Webhallen tar 199 kronor för kortet plus frakt.

En HDMI-kabel på 5 meter kan köpas för runt 100-lappen.

Skall du investera i en VGA-DVI-adapter (eller kabel), en DVI-HDMI-kabel (eller adapter) samt en ljudkabel för att koppla in datorn till TVn skall du räkna med att betala runt 200-300 kronor för allt.

Är din dator så gammal att du har AGP-porten på moderkortet för grafik, eller ännu värre, PCI som är föregångaren till AGP, då är det ingen idé att köpa ett grafikkort. De är på tok för dyra eftersom de inte tillverkas i några volymer idag.

Vänligast
Åge

2012-02-02 kl 17:38

Ok ,tack så jätte mycket, ska se till att fixa till det. Ännu ene gång tack .
Med vänlig hälsning
Wereless H

• 11 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Defragmentering i Vista

2 kommentarer

Kent L: Automatisk defragmentering funger inte ! När man aktiverart denna funtion så står det aldrig, sjukt dålikgt 1

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Nyhetsbrevet Uppsnappat

Uppsnappat har i över tio år levererat de senaste IT-nyheterna till tiotusentals läsare. Som prenumerant får du nyhetsbrevet varje tisdag och torsdag.
Uppsnappat är helt gratis, så varför inte teckna en prenumeration redan idag?