• 7 svar
slö dator
2011-07-15 kl 07:04

Hej
Jag har en Vaio vgn fe med Xp, virusprogram Nod 32. Den är ganska full. Blir datorn slö av att den har litet ledigt minne kvar?
Har kört scandisk och defrag utan att det blir bättre.
Min fråga är finns det något rensningsprogram helst fritt som raderar och återställer ev. fel. Har sett ett som heter Uniblue är det ok eller finns bättre.

2011-07-15 kl 10:16

Dina uppgifter är mycket knapphändiga. Vaio VGN FE finns i flera olika konfigurationer och du nämner inget om vad du gjort själv med den. Hur mycket internminne finns det den? Vilken typ av hårddisk och CPU?
Litet ledigt minne, gäller det internminnet eller hårddisken?

Antivirusprogrammet NOD32 tar väldigt lite resurser i anspråk. Är hårddisken full (mindre utrymme kvar än den mängd internminne som är installerat) kommer datorn att bli långsammare. Orsaken är att datorn använder en del av utrymmet på hårddisken som buffertminne.

Har du installerat mycket program på datorn slöar även detta ned den. Vad du kan göra är att starta MSCONFIG och själv stänga av alla program som inte behöver starta när datorn startas. Det ökar prestandan på datorn.
Så kallade "Toolbars" m.m., som ofta ligger inbakade i gratisprogram (även andra sharewareprogram också) är det många som missar att bocka av före en installation. De tar kraft från datorn och gör den slö. Undvik att installera dem när du installerar program.

Uniblue känner jag inte till. Det är få program som kan öka på prestandan på en dator. Oftast beror slöheten på att man har en äldre dator (inte så kraftfull med dagens mått mätt) och installerar nyare program som kräver kraft. Det gör datorn slö.
Men alla skräpprogram som installeras är nog den största boven.

Avinstallera alla onödiga program, program som du inte använder och se till att ha minst 4GB ledigt utrymme på din systemdisk. Stäng av starten av de program som inte behöver startas med Windows med hjälp av MSCONFIG.
Du kan använda programmet CCleaner för att rensa ut skräp i registret samt överblivna filer på hårddisken.
Töm alla Temp-mappar för de tar också upp en massa utrymme på hårddisken. Allt som finns i Temp-mapparna kan raderas eftersom de bara sparats där temporärt.

När du gör en registerrensning kan du först skapa en backup utifall du rensar för mycket och därmed skadar Windows så att datorn inte startar. Var försiktig med användandet av CCleaner.
Du kan hämta CCleaner här och det är kostnadsfritt:

http://www.piriform.com/ccleaner/download/standard

Vänligast
Åge

2011-07-15 kl 16:33

Tackar för alla tips .
Det är bara att sätta igång.

2011-07-15 kl 17:03

När jag går in på C står det att disken har en kapacitet på 30,5 gb ledigt utrymme 6,7 gb kan det stämma
Datorn heter VGN FE fe 21 b och är drygt 4 år gammal, kanske dax för en nyinvestering. Men jag har den inte som speldator utan mest som skriv och rätt mycket foton och en del musik.
Var hittar jag MSCONFIG ?

2011-07-15 kl 17:06

Datorn heter Vaio VGN FE 21B När jag går in på C står det kapacitet 30,5 gb ledigt 6,7 gb
Hur kommer jag åt msconfig?

2011-07-16 kl 00:09

Ja, det kan stämma att du har en kapacitet på 30,5GB på C-delen och kvar att använda 6,7GB.
Det betyder att din disk är delad i två partioner där D: bör vara den andra delen.
Enligt Sony skall det sitta en hårddisk på 80GB i din bärbara. Formaterad för användning kommer du att ha ca. 76GB.
Det kan också finnas en dold partition med en återställningsdel. Den tar i så fall ca. 8GB.

Enligt specifikationen sitter det en Intel CPU T2300 på 1,66GHz. Det är med dagens mått inte särskilt kraftfullt.
Du har också två minnesmoduler på 512MB vardera. 1GB totalt blir det och det är inte heller särskilt mycket med dagens mått.
Här skulle det dubbla göra din dator snabbare.

Minnen till denna dator är också förhållandevis dyra idag. Det jag hittar som jag tror kan fungera kostar hos Webhallen 149 kronor för 1GB. Jämför det med de betydligt snabbare SODIMM DDR3-minnen som används i nya datorer. 1GB kostar hos Komplett bara 79 kronor.

MSCONFIG kommer du åt genom att klicka på "Start" och sedan skriva i fältet "Kör" just msconfig .
Tryck på Enter (även kallad Retur) så får du upp ett fönster.
Klicka på fliken "Autostart".
Avbocka alla program som inte behöver starta när datorn startas. Program som Adobe Reader, Adobe Acrobat, Qicktime, Java m.m. behöver inte startas upp när datorn startar. De tar bara onödigt kraft och slöar ned uppstarten och datorn.
Klicka därefter på fliken "Tjänster".
Bocka av de tjänster som du inte behöver ha igång när datorn startar. Här bör du vara lite mer noggrann i dina val.

Klicka därefter på "Verkställ" och sedan "Ok".
Nu vill datorn starta om för att spara alla ändringar,
När datorn startar upp igen får du ett meddelandefönster som informerar dig om att du ändrat i uppstarten och valt en "Selektiv start". Bocka i rutan "Visa inte detta meddelande igen" och stäng fönstret.

Nu har du gjort ändringar i systemet med hjälp av MSCONFIG.
Din dator bör fungera lite snabbare nu än tidigare. Notera dock att med mycket program i datorn blir den slö om man inte ser till att ha gott om minne samt stoppar start av program som inte behövs hela tiden.

Vänligast
Åge

2011-07-16 kl 10:41

Blev en stor skillnad. Tack för alla tips.

• 7 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter