• 4 svar
Acer dator
2011-12-18 kl 21:58

Jag har en Acer Aspire desktop med Vista som fungerade dåligt varför jag försökte köra recovery både från hårddisken och en återställnings CD men det gick inte att genomföra.
Meddelande kom upp att det inte kunde genomföras för att hårddisken inte hade originalkonfiguration.
Då försökte jag installera en XP istället vilket rullar på en stund men sedan avbryts av meddelande att kontrollera så hårddisken är rätt terminerad och inte skadad.
Har provat med två andra hårddiskar som är garanterat felfria men får samma resultat.
Jag har installerat annat opsys på flera andra märkesdatorer, utom Acer, utan några problem.
Mycket tacksam för hjälp och råd för att få igång datorn.

2011-12-19 kl 22:33

Att du inte kan installera om datorn med återställningspartitionen eller med återställningsskivor är underligt.
Det gäller i synnerhet återställningsskivor. För Vista är det inte enbart en CD utan mer sannolikt 2-3 DVD-skivor. Så stor är återställningsdelen för Vista.

Att du inte kan installera XP på datorn kan bero på BIOS-inställningarna för hårddiskar. XP tycker inte om ifall BIOS är inställd på stöd för AHCI och att disken är en SATA. BIOS för hårddiskar skall vara inställda på IDE enbart.
För Vista och Windows 7 gäller det motsatta, det vill helst ha AHCI aktiverad samt SATA (om det är en SATA-disk i datorn, vilket det med stor sannolikhet är).

Aktivera BIOS och ändra inställningarna för lagringsenheter så att AHCI inte är aktivt. Prova att installera igen.

Vänligast
Åge

2011-12-30 kl 17:09

Problemet har uppstått utan att det gjorts några ändringar i datorn eller BIOS.
Då hårddisken kopplades till annan dator gick detutmärkt att installera annat opsys.
Kunde inte finna annat än att moderkortet var defekt.

Skaffade ett nytt mobo och 4 GB minne till ett mycket rimligt pris och datorn
blev som ny snabb och villig.

Tack Åge för visat intresse

2011-12-30 kl 17:10

Problemet har uppstått utan att det gjorts några ändringar i datorn eller BIOS.
Då hårddisken kopplades till annan dator gick detutmärkt att installera annat opsys.
Kunde inte finna annat än att moderkortet var defekt.

Skaffade ett nytt mobo och 4 GB minne till ett mycket rimligt pris och datorn
blev som ny snabb och villig.

Tack Åge för visat intresse

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter