1 kommentar
Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?
|
2009-12-19 kl 14:59
|
|
|
Hejsan! Jag ska skapa ett litet lan inom snar framtid men är lite orolig när det gäller att koppla upp datorerna till en router. Jag har en router 5-portig och när jag testade att koppla upp min bärbara dator och min stationära till routern funkade det inte .Jag har hört att det inte ska vara något krångel med en router i ett lan , att det bara är att koppla in nätverkskablarna in i routern. Är det några inställningar jag måste ändra på ? |
|
|
2009-12-20 kl 13:54
|
|
|
Du borde inte behöva ändra några inställningar om datorerna är inställda att få IP-nummer via DHCP. De flesta Internetleverantörer använder MAC-låsning, vilket gör att du inte kan byta dator eller router utan att vänta tills lånetiden gått ut. De 5 portarna på routern är inte likvärdiga. Fyra av portarna är LAN-portar och den femte WAN-port. Datorerna skall kopplas till LAN-portar och WAN-porten mot Internet. Skall ni vara mer än fyra så behöver ni dessutom en switch (kopplas till en LAN-port). En hemmarouter kan användas som switch om man stänger av dess DHCP-server och INTE använder WAN-porten. |
|
Kom in i diskussionen
1 kommentar
Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?