Internet fungerar Inte(Obs ej trådlöst) / av Jodokast

• 4 svar
Internet fungerar Inte(Obs ej trådlöst)
2009-10-17 kl 20:19

Har nyligen packat upp min gamla stationära dator ifrån förrådet för att koppla in den och köra den som router för mitt hemma nätverk. Internet fungerade felfritt, jag behövde ej lägga in några uppgifter eller användarnamn+lösen.
Tyvärr så kändes det som att datorn var full med spyware eller liknande för den fick jobba järnet trots att nästan ingenting var installerat på den så jag bestämde mig för att göra en ominstallation för att lösa det problemet.
Nu är problemet att jag inte får igång internetanslutningen igen. När jag går in på avdelningen som hanterar anslutningar ser det ut som att den är aktiv och det är också vad Com Hem säger ifrån sitt håll om internet anslutningen.
Jag har provat att ladda hem modem/nätverks drivrutiner ifrån Fujitsu Siemens hemsida och installerat dessa, tyvärr utan lycka.
På datorn kör jag Windows XP. Vore tacksam för förslag på vad det kan vara som gått snett i nuläget är det enda alternativet att göra en ny ominstallation men känns som att samma sak kommer att hända igen bara.

2009-10-17 kl 21:50

Mitt råd är att byta ut Windows mot en Linux eller BSD-distribution, som är avsedd att användas som router/brandvägg. Lämpliga Linux-distributioner är ipcop och clarkconnect. Ett annat bra alternativ är BSD-baserade pfsense.
Dessa konfigureras via ett grafiskt webbgränsnitt och kräver inte mycket kunskaper.

2009-10-18 kl 03:44

Känns inte riktigt som en lösning för mig. Är tyvärr lite för windowsskadad och skulle ha jättesvårt att använda ett sådant operativsystem som Linux. Vill även kunna jobba på den stationära datorn emellanåt men huvudsakliga användningen är som router åt mina laptops.

2009-10-18 kl 11:35

Kolla upp så du har rätt drivrutiner till ditt nätverkskort.Avinstalera de du har i dag från enhetshanteraren.

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter