• 8 svar
Vad är felet?!
2011-05-30 kl 18:20

Hej, köpte min dator i slutet av oktober och har funkat bra tills jag kom på att jag hade en processor som man kunde låsa upp till 4 kärnor, så jag testade det och allt fungerade bra tills jag började märka att den fryste ihop flera gånger. Den fryser ihop när jag spelar t.ex. Cod Black ops, ( då fryser den ganska ofta men inte hela tiden, kan vara 5 min mellanrum eller 30 min och ibland så fryser den bara när jag just startat spelet) och Tibia (då fryser den kanske några gånger har inte tänkt på hur länge eller hur många gånger.)
Ibland brukar den bara frysa ihop när jag sitter på internet och sånt. Varje gång den fryser så blir bilden svart och sen en färg, brukar bli olika färger men Brun, och mörk grön. Men efter det så går den tillbaka till spelet eller om jag var på Internet så går den tillbaka dit, Har hänt några gånger att den stängts av och startats om också. Men då har jag testat byta tillbaka till 2 kärnor men det är ändå att den fryser ihop.
(har köpt ny cpu kylare för den blir väl varmare med mer kärnor)

Men nu har jag sett en ny sak, varje gång den fryser ihop och skärmen blir svart och sen en färg och sen går tillbaka till samma läge då står det att Grafik drivrutinerna slutat fungera och att den återställts, men det har bara hänt 3 gånger som jag sett det.

AMD Phenom(tm) II x2 555 3.20 GHz
GIGABYTE MA77OT-UD3 770 AM3 ATX
GIGABYTE HD5670 1GB GDDR5
Corsair 4GB kit intel/amd PC3-10666, 1333MHz, 2x240
Ace ATX 450W APEX4 BLACK
WD Caviar GreenPower 1TB 64mb Cache

2011-05-30 kl 22:48

Hej!

Jag tror inte ditt problem har med att göra att du låst upp en kärna i din CPU. Dina symptom tyder mycket på att du har problem med grafikkortet. Detta antagande stärks av det faktum att du får felmeddelanden om drivrutiner till grafikkortet.
Kylaren på GPUn kan ha lossat. Jag skulle föreslå att du kontrollerar så att kylaren på GPUn, som sitter på grafikkortet, inte är lös.
Du kan också prova att använda ett annat grafikkort, om du har den möjligheten.

Nätaggregatet du har är inte direkt någon hög kvalitet på. ACEs nätaggregat är kända för att inte orka leverera den effekt som de är specade för. Sannolikt orkar ditt nätaggregat max 300W.
I och för sig skall det inte behöva vara ett problem. Ditt grafikkort förbrukar ca. 70W som mest. CPUn drar ca. 80W och moderkortet tar ca. 30W.
Minnen tar ca. 10W per DIMM och hårddisken tar ca. 15W. Det betyder att de enheter du anger förbrukar ca. 230W när du belastar datorn som mest.
Visst kan det finnas ett samband med att du låst upp de två kärnor i CPUn och gör datorn instabil. Jag tycker dock att mycket tyder på grafikkortet i första hand och PSUn i andra hand.

Vänligast
Åge

2011-05-31 kl 17:48

Men det kommer bara fram ibland att det är drivrutinerna till grafikkortet har slutat fungera, och den är helt konstig. har hänt en gång när jag startade Counter strike att det blev svart och sen var skrivbordet förstorat och skrivbordet var som i bitar utspritt som en bild, sen blev det svart igen sen samma sen svart och sen kom cs upp. är det grafikkortet eller vad är det som det är fel på då?

2011-05-31 kl 17:51

Fick en kommentar på ett annat forum : Kolla i BIOS återställ den, ta ur CMOS batteriet ett tag.
Kan det bli nån skillnad då?

2011-05-31 kl 21:36

Ja, det kan låta konstigt att det är grafikkortet som spökar fastän felinformationen nämner drivrutinen.
Det är dock ingen ovanlighet att just drivrutinen till grafiken rapporteras som felaktig när grafikkortet krånglar.
Därav tanken att testa med ett annat grafikkort, om möjligt.

Nej, jag tror inte ett dyft på att en nollställning av BIOS hjälper. Du behöver inte plocka ur batteriet för att nollställa heller.
Om du vill nollställa BIOS finns det en byglingsmöjlighet på moderkortet. Du flyttar bygeln när datorn är avstängd. Efter ett par sekunder flyttar du tillbaka den igen. Det är lika effektivt som att plocka ur batteriet men betydligt lättare.

Ytterligare ett sätt att nollställa BIOS är att gå in i BIOS och välja "Default settings", Fail Safe Settings" eller "Factory Defaults", beroende på vilket alternativ som finns. Det kan stå lite annorlunda också men valet skall vara snarlikt någon av de jag nämnt.
Som skrivet tidigare, jag tror inte alls på en nollställning av BIOS. Jag tror mer på ett krånglande grafikkort.

Du kan prova att kontrollera att grafikkortet sitter ordentligt i sloten på moderkortet. Om det glidit upp lite kan du också få de symptom du har. De är annars typiska för ett grafikkort med problem.

Vänligast
Åge

2011-06-01 kl 12:46

Jag tog bort grafikkortet och kollade om det var något som satt löst på det och jag dammsög lite försitkigt för det var lite damm där, men det blev ingen skillnad. Jag har märkt att när jag har mycket program öppet så får jag fryslagg typ hela tiden, har testat att stänga av allt och då laggar det ingenting. Har det med grafikkortet att göra då?

2011-06-02 kl 22:27

I ditt första inlägg anger du att du har problem när du spelar spel. Du anger också att du får konstiga färger ibland samt att du får felmeddelanden om att drivrutinerna inte fungerar som de skall.
Nu anger du att datorn blir slö (laggar) när du öppnar många program.
Det här är två helt skilda saker.

Alla datorer blir mer eller mindre långsamma när man öppnar upp en massa program. Allt hänger på hur kraftfull datorn är. Ju kraftfullare desto mindre påverkad blir den. Här är det CPUn som avgör kraften. Det har inget med GPUn att göra.

Jag föreslår fortfarande att du provar ett annat grafikkort om du har möjlighet till det. Detta gäller ENBART det fel du först omnämner, konstiga färger, hängningar, meddelanden om fel på drivrutiner m.m.

2011-06-03 kl 04:53

a, okej ska göra så!

• 8 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter