• 2 svar
Skräppost
2011-07-30 kl 16:48

Igår kom tre st skräppost "Visa.se". Jag tog bort och blockerade adressen. Därefter kom två st "Western Union" som jag också tog bort och blockerade. Men sedan dök "Visa-MasterCard - fel lösenord" upp, som jag också tog bort och blockerade. Jag har inte träffat på sådana här obehagligheter förr, eftersom jag har haft en spärr som säger att endast de som finns i kontaktlistan går fram och övriga läggs inte ens i skräpposten. Men så fick jag problem med de som ändrat adress och inte meddelat på annat sätt. Så nu har jag ändrat och får alltså skräppost!!!!!! Finns det något phishing-filter eller hur gör ni andra?

2011-07-31 kl 23:40

Det du råkat ut för är inget ovanligt. Här gäller i första hand att användaren är uppmärksam och inte låter sig luras. Det bästa "phisingfilter" är du själv!
Firefox 3 och högre samt Internet Explorer 7 och högre har ett inbyggt "phishingfilter" som hjälper till att varna för falska sidor. Det är mjukvaror som gör sitt bästa men är helt beroende av användaren också. Att förlita sig på dessa enbart går inte att göra.
Vissa antivirusföretagen inkluderar även de ett "phishingfilter för att hjälpa till att hindra angrepp denna väg. Liksom filtren i internetläsarna är filtren i antivirusprogrammen beroende av användaren.

Här kan du läsa mer om hur du undviker "phising":

http://www.antiphishing.org/consumer_recs.html

Som du säkert ser finns det inget filter som är 100% säkert utan din hjälp och sunt förnuft.
Jag och mina vänner gör som du, slänger breven utan att öppna dem.

Vänligast
Åge

• 2 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter