NVIDIA® GeForce® GTX 580 - Dell XPS 420 / av foll5

• 7 svar
NVIDIA® GeForce® GTX 580 - Dell XPS 420
2010-12-11 kl 13:52

Hej! Jag är sugen på att införskaffa NVIDIA® GeForce® GTX 580 till min XPS 420 (32-bitar), kommer detta funka eller måste jag uppdatera allt?

2010-12-11 kl 17:43

Hej!

Om du skall sätta i ett GTX580 måste du försäkra dig om att nätaggregatet du har i din dator orkar med detta grafikkort. Om jag ser rätt har du idag ett ATI HD3870 installerat från köpet. Det kortet drar som mest ca. 105W medan ett GTX580 drar bortåt 250W med fullt pådrag.
Jag misstänker att ditt nätaggregat inte är designat för detta effektuttag. Jag tror att du behöver byta ditt nuvarande nätaggregat mot ett kraftfullare för att klara ett GTX580.

Vänligast
Åge

2010-12-14 kl 20:24

Det som Åge N glömde nämna är att GTX580 är ett rättså långt kort, längre än det grafik kort som sitter i datorn från början och det är inte säkert att ett GTX580 kommer få plats i datorns chassi. sen kräver GTX580 en 6 pins kontakt samt en 8 pins kontakt som har +12V på 42A vilket ditt nätagg inte har, så då får du byta det också.

2010-12-15 kl 23:50

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska ringa Dell imorgon för att kolla om kortet passar eller inte, men jag kollade nätaggregatet och det stod på 375 W, så efter enkel logik så bör det aggregat jag eventuellt nu införskaffar minst ha 520 W + 6 pin och 6 pin?

2010-12-16 kl 19:33

Nej Fel!!!....watt på nätdel spelar ingen större roll men det måste vara tillräckligt för att kunna ge ström åt gtx580 samt resten av dina dator komponenter. Nätdelen måste ha en 6pins kontakt samt en 8 pins kontakt samt 40 - 42 A på 12Volts railen eller mer...som te,x denna nätdel har: http://www.corsair.com/products/hx850/default.aspx

2010-12-16 kl 21:37

Har även kollat vidare på dell xps 420 och du borde få plats med ett gtx580 men värre är det för nätdelen som du måste byta. Inte säkert den kommer få plats, sen har xps 420 chassit inte nån vidare bra luft genomströmning för att kyla komponenterna.

2010-12-17 kl 00:18

Att kräva att en enda 12-lina skall klara 40-42A finns det inga belägg för alls för att klara ett GTX580. Kortet i sig drar bortåt 250W vid fullt pådrag. Kortet skall anslutas med en 6-pins samt en 8-pins-kontakt. Båda kontakterna förser kortet med 12V och det kan de lätt göra med var sin lina.

Det räcker således med 20A på en +12V-lina. Två sådana linor kommer att klara kortet utan problem.

Effekten på aggregatet har defakto stor betydelse för om aggregatet klarar att driva kortet eller ej. Rekommenderat är att PSUn skall klara 600W totalt. Det räcker för en standarduppsättning av dator för detta kort.

Kortet blir varmt och jag instämmer i att luftgenomströmningen i lådan bör vara god. Att kortet också är långt är också det sant.

Om du skall köpa ett nytt nätaggregat som har en enda lina för +12V fungerar Corsairs CX600 mycket bra. Det aggregatet skall klara ett GTX580 utan problem tillsammans med resten av din dator.

Vänligast
Åge

• 7 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter