Hur ska jag välja / av swikman

• 21 svar
Hur ska jag välja
2009-01-21 kl 12:00

Jag har en dator med "några" år på nacken, P4 2,0 GHZ och det sitter ett grafikort i den Asus V9400X tror jag det heter.Efter att min son köpt slaget om midgård och det inte gick att spela det så tänkte jag att det var dags. Det ska vara ett AGP kort, men vad ska jag titta efter? ett begagnat funkar bra men det ska ju stödja "det eller det" open gl , direct3d, eller directx kanske samma sak eller är det andra saker man ska titta efter på specifikationen. Jag slipper gärna byta spännings agregat Är det någon därute som sitter på visdomen hör gärna av er

2009-01-21 kl 22:35

Din dator är riktigt gammal om man skall prata tidsålder inom denna värld. Det grafikkort du har idag är inte mycket att hänga i granen. Med dagens standard är det faktiskt ganska uselt till spel. Som kontorskort, surfa m.m. duger det fortfarande utmärkt.Nu skall du ha ett grafikkort som klarar lite mer. Det mest prisvärda, som dessutom kommer att lyfta grafiken i spel rejält, är det här: http://www.netonnet.se/?iid=se118858Lägsta pris om du inte kan hämta i någon av Kompletts eller InWarehouse hämtbutiker. De har samma pris men tar 29 kronor i expeditionsavgift. NetOnNet tar 79 kronor i frakt och har inte kortet i butik.Vill du ha ett tyst kort med ovanstående prestanda (aningen sämre då den är nedklockad) har du detta alternativet:http://www.webhallen.com/prod.php?id
=86520&ref=PrisjaktHar du ingen Webhallenbutik i din närhet är PC Doktorn i Helsingborg billigast inklusive frakt.Tyvärr hittar jag inget motsvarande nVidia-baserat kort med ovanstående prestanda som finns i lager till rimligt pris. Närmast är det här:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323849Det har dock inte stöd för DirectX 10 utan DirectX 9.0c. Det kan i vissa spel innebär att alla effekter inte kan aktiveras. Med tanke på priset är det inte prisvärt även om det är ett kvalitetskort.Huruvida du behöver byta näraggregat eller ej beror väldigt mycket på det du har idag. Jag skulle gissa på att du kan komma att behöva byta ut det om du byter till något av ovanstående kort. Vill du slippa byta nätaggregat kommer du att få nöja dig med betydligt beskedligare kort.Det här kortet kommer inte att kräva nytt nätaggregat och ger dig en liten förbättrning av grafikprestandan:http://komponentcenter.pccitybus
iness.se/m4n?seid=etailer-product&viewMode=3&am
p;prodid=881843Alternativt det här:http://komponentcenter.pccitybusiness.se/m4n?
seid=etailer-product&viewMode=3&prodid=8060
91Jag ser det dock som bortkastade pengar då priskillnaden mellan de först nämna och de här inte är så stor medan prestandaskillnaden i spel är desto större, betydligt större.Tyvärr finns det inte så mycket att välja på när det gäller AGP. Det är en kontakttyp som är på väg bort nu.

2009-01-22 kl 12:09

Jag tackar för visat intresse. Härligt att det finns hjälpsamma människorDatorn är som du säger väldigt.. gammal, men det funkar ännu. Åter till grafiken:) Om jag köper ett nytt grafikkort och om jag sen om ett halvår köper en ny dator, kommer detta kort att funka då? eller är det pci express på alla ny datorer? ska man tänka på det.. Och om jag köper ett kort, hur ser jag strömförbrukningen. Eller sätter jag i kortet och ser om det funkar, och sedan köper ett nytt spänningsagregat om det behövs. Jag har inte sett att det står på specen någonting om detAPI är det vad man ska titta efter när det gäller 3d funktioner?Kan du Åge eller någon annan kasta ljus över det?Ha en bra dag /Stefan

2009-01-22 kl 14:32

Om du tänker köpa en ny dator om ett halvår skall du inte räkna med att den har en AGP-port. Den kommer med all sannolikhet att ha PCI-e och då kan du inte använda det nyinköpta grafikkortet på den nya datorn. Detta förutsatt att du köper en färdig dator.Du kan alltid bygga en själv där du väljer AGP-port på moderkortet.Det skulle vara, enligt mig, att inte förnya sig och kasta bort pengarna.Tänker du köpa en ny dator om ett halvår skulle jag föreslå att du försöker hänga kvar med den dator du nu har och inte lägger pengar på ett grafikkort.API är ett samlingsnamn för olika programfuntioner. Det är inte specificerat för just grafik. När det gäller 3D-funktioner så klarar de flesta grafikkort detta idag. De dyrare hanterar det snyggare än de billiga.För spel är det Shader Operation, Pixel Fill, Texture Fill, Flops m.m. som har betydelse för grafikkortets prestanda. Stöd för DirectX 10 innebär att Aero-funktionerna i Vista kan aktiveras. Vissa kort har stöd för DirectX 10.1 också. Skillnaden är dock liten.DirectX 10 fungerar bara i Vista då XP och äldre Windowsversioner inte har detta stöd inbyggt.De grafikkort jag nämnt (de som är bra) drar ca. 75-100W när de pressas till max. Har du ett aggregat som klarar av att ge ca. 250W (vanligt i den ålder som din dator har) bör du byta ut aggregatet. Om jag inte har fel krävs en specalkontakt också för strömförsärjningen till korten (PCI-e strömkontakt). Det går att köpa en adatper som gör om två stycken strömkontakter för hårddisar m.m. till en PCI-e-strömkontakt.Hoppas detta hjälper dig lite till.

2009-01-23 kl 07:53

Tack för hjälpen , jag ska nog vänta lite med grafikkortet =) däremot har det dykt upp en annan fråga. Ska få ärva en dator på jobbet som processorn är sönder på (har en begagnad som jag kan sätt in) Det är en P4 2,8 ghz 533/512 moder kort är msi 848P-neo-v-P4, det sitter 512mb minne i och jag tänker om jag ska köpa mer minne vad ska jag titta efter? det står i specen DDRAM är det vad jag behöver veta eller är det annat Kanske du Åge kan detta med MVH stefan

2009-01-23 kl 14:31

Kul med ett "nytt" moderkort, fastän det är från 2003! :-)När det gäller minnen till just detta moderkort kan du behöva ändra i BIOS lite för att få dem att fungera. Läs bruksanvisningen till kortet om du skulle få problem.De minnen som skall fungera till detta moderkort är följande (enligt minnestillverkarna själva): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86005

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88670

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86627

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86006

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88666Som du ser är de förhållandevis dyra. Jämför med ett betydligt snabbare minne, 1GB, som fungerar till dagens moderkort:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=85
793Du bör inte välja något annat minne än ovanstående om du inte är helt säker på att de fungerar. En annan modellbeteckning på det MSI-kortet du nu erhåller är: MS-6788.Bruksanvisning till kortet hittar du här:http://global.msi.com.tw/index.php?func=downl
oadfile&dno=3830&type=manual

2009-01-27 kl 07:01

Ändra i Bios (huhu=) Det får vi allt fundera på.Vad bra att jag fick den hjälpen! nu blir det att köpa lite minne nu när jag fått lön:)Tack för hjälpen Åge MVH Stefan

2009-01-27 kl 21:26

Att ändra i BIOS är inte så krångligt som det kan tyckas. Det är när man måste "matcha in" olika specialenheter. Vissa minnen kan behöva speciella inställningar m.m. Nya moderkort av den mer avancerade sorten har inställningsmöjligheter för överklockning av såväl processor som minnen. Då blir det genast lite mer avancerat.Läser man bruksanvisningen noggrant brukar man kunna lösa det mesta den vägen. Skulle man få problem efter ändringar i BIOS kan man alltid prova att återställa BIOS till fabriksinställningarna. Det finns en funktion som gör detta genom ett enda val (Load factory defaults).Så länge du installerar standardkomponenter och inte ägnar dig åt att trimma datorn skall det inte vara några problem. :-)

2009-01-28 kl 12:09

En sak bara, om jag köper ett av dom minnen som föreslås ovan. Måste jag ha koll på det minne som redan sitter i burken? Jag har 512 och säg att jag köper 1gig, om något måste stämma vad i så fall (hur utrycker jag mig=) Stefan

2009-01-28 kl 20:13

Du behöver inte ha någon egentlig koll på det minne som redan sitter i datorn. Det är med stor sannolikhet ett standardminne och ställer inte till med något. Det enda som har betydelse är vilken hastighet det har. Om hastigheten på minnet är lägre än det nya kommer det nya att arbeta med samma hastighet som det gamla minnet.Vad du bör göra är att sätta det nya minnet i den första minnesmodulsplatsen (DIMM1) och flytta det gamla till DIMM2. Det största bör sitta först.Ett annat tips är att du använder ESD-skydd när du grejar med hårdvaran i datorn. Köp gärna en armlänk (finns billiga armlänkar för under 100 kronor som fungerar) och koppla den till jordstiftet i ett jordat uttag. Du bör använda en ESD-matta. Har du ingen ESD-matta kan du med fördel använda diskbänken som bänk när du grejar med hårdvaran. Koppla ESD-armlänken på en av dina handleder och anslut den till jordstiftet i ett jordat uttag. Du kan också ansluta ESD-länken till plåten i diskbänken om du inte har ett eluttag med jordkontakt i närheten.Det är alltför många som inte bryr sig om att skydda komponenterna mot ESD (ElectroStatic Discharge = Elektrostatisk urladdning) för de anser att det inte är ett problem. Problemet är betydligt större än vad många känner till. Jag arbetar själv som serviceingenjör med elektronik inom medicinskteknisk utrustning och ESD-kraven är hårda! Inom min branch är vi mycket medvetna om vad som kan ske med en mycket liten ESD-urladdning (så liten att du inte ens märker den).

2009-01-30 kl 12:04

Går det lika bra med blixtlås:)Kunde inte låta blinär du pratar hastighet så måste jag fråga, vad står nummrena för (PC3200/400mhz 533/512) Jag har hört innan att man bör använda skydd, får väl åka ner på stan och köpa.Tack för tipset Stefan

2009-01-30 kl 23:26

Det är okej! :-)Jag förmodar att det är PC3200/400MHz CL3/512 som du egentligen menar. När det gäller stora och små bokstäver inom matematiken är det väsentlig skillnad på dem. 400mhz innebär 400 milli-Hertz, det vill säga 0,4 Hertz. Det är en extremt låg hastighet.400MHz betyder 400 Mega-Hertz vilket innebär 400 miljoner Hertz. Skillnaden mellan 400mHz och 400MHz är således en miljard gånger. Petitesser kan tyckas men det är en miljard petitesser. :-)Nu går vi över till din fråga. PC3200 är ett namn på minnesmodulen baserat på den hastighet den har. PC3200-minnen arbetar med en frekvens om 400MHz. Inom datorvärlden består en byte av 8 bitar. Tar du 400 och multiplicerar det med 8 får du 3200.CL3 står för CAS Latency. Betydelsen av detta är, lite förenklat, den tidsfördröjning som minnet har för åtkomsten i de olika cellerna. Tidfördröjningen räknas i klockcykler. Ju lägre värde på CL desto kortare fördröjning (vilket innebär snabbare åtkomst till minnet).Det innebär att ett minne som PC3200 med CL3 kan vara lika snabbt eller snabbare än ett minne PC4200 med CL4-värde.512 anger hur många MB (Mega Byte) som minnesmodulen är uppbyggd med. Ofta utelämnar man MB efter värdet då det antas att man känner till att mängden minne anges som MB. Ungefär som vi säjer om vår vikt, jag väger x kilo fast det egentligen skall vara kilogram. Skulle det stå 1G betyder det att modulen är uppbygg med 1 Giga Byte. Det är dubbelt så mycket som 512 MB.Hoppas detta besvarar din fråga.

2009-02-02 kl 12:06

tack för svaret,Att kalla dig för medelmåtta känns lite lågt=)stefan

2009-02-02 kl 23:53

Kanske rankingen hänger ihop med hur många inlägg man gör.Å andra sidan så är Glocalnet lägre ..... ;-)P.S. Jag tänker inte på vilken ranking jag har. Den gör mig varken bättre eller sämre. D.S.

2009-02-03 kl 10:15

Ja, det är riktigt. Jag tyckte vet var så tråkigt när det bara stod en siffra för hur många inlägg man gjort, så efter samråd med moderatorerna la jag in nivåer i stället. Upp till 100 är man Novis, sedan är man Medelmåtta ända till 500 (jag tillhör själv bara den senare gruppen).
Men att Åge varken är Novis eller Medelmåtta när det gäller kunskaper vet vi redan.
- Anders

2009-02-03 kl 18:02

Minnesmängden anges inte i MB (megabyte) utan i MiB (mibibyte). Många använder tyvärr MB när det är fråga om MiB. 1 MB = 1 000 000 B (10 B) och en MiB = 1 048 576 B (2² B). 1 GB = 1000 MB och 1GiB = 1024 MiB.Hårddisktillverkarna anger storleken i GB (10 B) medan operativsystemen och BIOS använder GiB (2³ B) eller MiB. Något som fått många att känna sig lurade då storleken, som visas av OS:et är c:a 7% lägre.

2009-02-03 kl 23:17

Detsamma gäller för redaktör Reuterswärd. :-)

2009-02-03 kl 23:21

Skall vi nu vara helt korrekta skall det vara Mebibyte. Det kommer genom en sammandragning av Mega Binary Byte.

2009-03-31 kl 12:17

jag vill bara meddela att jag köpt ett av minnena Åge föreslog, och det funkade utmärkt! :)
Nu flyter css mycket bättre=) får man tycka om att spela spel fast man passerat 40 :=)
För övrigt tycker jag att betygsystemet är mycket bra, men jag tycker inte att det händer så mycket på starsidan. går in nästan varje lunch men det tar några dagar innan det kommer nytt material. Har jag fel?
Ha det

2009-03-31 kl 15:40

Nej, du har tyvärr inte fel. Jag är ensam om att sköta hela den här webbplatsen, och jag gör det inte på heltid. Jag önskar att jag hann göra mer, men försöker i alla fall få in en nyhet eller en Dr PC på startsidan varje dag.
- Anders

2009-03-31 kl 20:30

Anders, då tycker jag att du kan befodra Åge! Lång och trogen tjänst bör belönas om man sedan besvisligen är ruskigt kompetent så är ju saken klar!

• 21 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter