dubbla grafikkort / av tossie

• 4 svar
dubbla grafikkort
2010-01-15 kl 10:54

Hej
Har ett litete problem jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Har idag ett "Sparkle Geforce GTX 260 (216-pipes) 896mb" PCIe grafikkort i min dator, till detta är en tv och en skärm kopplade via DVI. Vill nu kunna koppla in ytterligare en skärm och undrar nu om det är möjligt att koppla in ett PCI grafikkort utan att jag tappar prestanda i PCIe kortet? Har hört att om man kopplar in 2st PCIe kort till PCIe 16x portar kan portarna ändras till 8X(?). Gäller det samma sak för ett PCIe och ett PCI?
Tänkte först använda mig av en skärm switch då jag inte behöver alla 3 skärmar sammtidigt. (Vill inte krypa in bakom datorn och fippla heller). Hittar dock ingen switch som stödjer både DVI-D och VGA.
Moderkort: Asus P5W Dh Deluxe.CPU: Intel 3Ghz Dual.Nätagg: 550W
Någon som har lite visdom att dela med sig av skulle detta uppskattas :)
Mvh Tossie

2010-01-15 kl 12:30

I princip är det möjligt att koppla in ett extra grafikkort, men i praktiken är det osäkert om korten fungerar bra tillsammans.
Ett bättre alternativ är: http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/dh
2go/
eller http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th
2go/

2010-01-15 kl 13:19

Säkerligen en bra lösning, men alldeles för dyr. Då kan jag lika gärna köpa en ny skärm(likadan som jag har) och sätta ihop dom två med en DVI-splitter.
Jag är ute efter en billigare lösning.
Jga har windows 7 och det ska tydligen va kompatibelt med dubbla grafikkortsdrivrutiner vilket inte Vista var. Den stora frågan är om jag får någon prestandaförsämring i PCIe kortet. Om det blir 8X istf 16X.

2010-05-01 kl 09:50

Beror helt på vilket moderkort du har, te,x så har mitt moderkort stöd för dubbla grafikkort där båda körs i 16x. det krävs att du har 2st PCIe kortplatser och att du sätter i ett grafikkort som är av exakt samma modell som det du redan har.
det ska nog inte bli nån direkt prestanda försämring om du har en plats som tar 16x och en som tar 8x, vet iofs inte vad du har för moderkort.
eftersom de 2 grafikkorten kommer bli som ett enda när man väl kopplat ihop dom

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter