Datorn startar om när jag vill kolla en film / av ajee

• 5 svar
Datorn startar om när jag vill kolla en film
2011-01-09 kl 20:59

Hej
Min stationära dator startar om när jag använder mycket grafik t ex startar en film på svt.se.

Är det grafikkortet som funkar halvtaskigt?

Jag har uppdaterat till window 7 för jag trodde det var Vista som strulade och rensat hela datorn.

Den är snabb och verkar fungera som den skall men startar fortfarande om när det kräver mycket minne till grafik.

Datorn har 2 i RAM och en 100 lina till nätet och nätet funkar perfekt i familjens andra datorer.

Tacksam för svar om man kan byta grafikkort eller om det är läge att hitta en sopstation för elektronikskrot...

ajee i Vällingby

2011-01-10 kl 11:05

Hej,

Du skriver att datorn startar om när den kräver mycket minne till grafiken. Om du spelar upp en film används inte mycket grafikminne. Orsaken är att film innehåller all information som grafikkortet behöver för att presentera filmen på en skärm.

När man spelar spel går det åt mycket minne. Orsaken är att spel inte är en färdig "produkt" utan alla "bilder" skapas av GPUn på grafikkortet. För att göra ett bra jobb med höga upplösningar m.m. går det åt mycket minne.

Om du använder datorn för vanliga saker, som surfa på internet, hantera e-post m.m. , startar datorn inte om sig då?

Finns det andra situationer som gör att datorn startar om, som vid spelande?

Om datorn startar om när du spelar spel kan du börja fundera på om det är grafikkortet.
Om datorn startar om vid filmvisning, bildredigering, kontorsjobb m.m. kan du börja fundera på om CPUn har problem.

Din kylning till CPUn kan vara skadad om du får problem vid filmvisning, bildredigering m.m.
Har datorn fungerat tidigare?
Har du bytt eller lagt till komponenter till datorn sedan köpet?
Om så är fallet, har du sett till att nätaggregatet klarar belastningen? Du kan ha fel på detta också. Om datorn belastas mer än nätaggregatet klarar stänger PSUn (nätaggregatet) ned och datorn startar om.

Det finns mycket som du kan kontrollera för att utröna vad det är som gör att datorn startar om vid filmvisning.

Vänligast
Åge

2011-01-10 kl 16:12

Jag undrar om det inte är för lite Ramminne för att titta på film (2 GB.)
Tommy

2011-01-10 kl 23:04

2GB räcker gott för filmtittande.

Vänligast
Åge

2011-01-10 kl 23:08

Hej tack för svaren

Nej inget har tillkommit i datorn .

Jag börjar inse att det är dax att skicka den till skrot.

Antagligen är det CPU:n som har problem, jag passade på att köpa en ny burk under julrean så jag är inte datorlös.

2 i ram är OK för att kolla film jag har en bärbar med 2 i och det funkar kanon.

Tack för vägledningen!

ajee

• 5 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter