Tvärdog plötsligt / av Floodie

• 4 svar
Tvärdog plötsligt
2011-10-18 kl 20:12

Hej!

Som topic lyder så tvärdog min dator helt plötsligt idag när jag satt och spela.
Lampa på morderkortet lyser och även lampa på min minneskortsläsare.
Trycker jag på knappen händer inte ett skit rent ut sagt.

Var ska jag börja felsöka?

2011-10-18 kl 22:36

Hej,

Du skriver inget om din dator. Ingen information om vilken typ av dator det är, vilken hårdvara den har eller något annat.
Det får då bli ett standardsvar på din fråga.

Jag utgår från att det är en stationär dator.
Öppna datorn och plocka bort minnen, grafikkort (om sådant är ett instickskort) och andra eventuella kort som är kopplade till moderkortet.
Koppla bort optiska enheter, floppy och alla hårddiskar.
Det som skall vara kvar är moderkort med CPU och anslutningarna från nätaggregatet.

När allt ovan är bortplockat kan du prova att starta datorn. Om moderkort, CPU och nätaggregat är okej kommer du att få ett antal signaler från moderkortets högtalare (om den är ansluten). Orsaken till ett flertal signaler beror på att minnen saknas.
Om detta sker kan du konstatera att moderkort, CPU och nätaggregat är okej.

Om scenariot ovan ger dig den informationen att de enheter som är kvar är okej, anslut en minnesmodul och prova starta datorn igen. Du skall nu få en annan tonföljd från moderkortets högtalare. Har moderkortet inte integrerad grafik skall detta ske. Har moderkortet integrerad grafik kan du få en enda signal. Får du denna signal indikerar det att allt är okej som nu är anslutet.

Du får testa detta och återkomma med resultatet för att jag skall kunna vägleda dig vidare.
Återkom gärna mer uppgifter om vilken hårdvara det är i din dator. Det underlättar felsökningen.

Vänligast
Åge

2011-10-19 kl 06:11

Det händer ju inget när jag trycker på knappen. Den e STENdöd

2011-10-19 kl 14:10

Du skriver att lampan på moderkortet lyser och lampan på minneskortsläsaren lyser.
Således händer det något. Den är inte stendöd. Det finns lite spänningsmatning till datorn.

Jag har också beskrivit för dig hur du skall börja felsöka.

Var vill du börja?

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter