Trasig hårddisk! / av zappa

• 8 svar
Trasig hårddisk!
2008-04-13 kl 19:38

Hej alla duktiga datoranvändare, jag har ett problem som jag gärna skulle vilja ha hjälp med. Min systemdisk ( Maxtor Diamond Max SATA 2 har pajat, operativet (Xp) startar inte - inte ens i felsäkert läge. Jag har kört diagnostiseringsverktyget SeaTools och det hittade ett fel. Nu vill jag försöka återvinna data från den trasiga disken. En kompis dator är identisk med min, förutom vissa maskinvaror såsom grafikkort, läsare m.m. Tankegången är att montera min väns systemdisk i min dator, starta denna och försöka kopiera över filer från min trasiga disk. Någon som kan kommentera denna lösning och om möjligt, även kortfattat beskriva hur jag ställer in min disk så att den kan dela ut data.
Tacksam för omgående synpunkter.

2008-04-14 kl 13:05

Gör det hellre korrekt. Du behöver en live-CD linuxdistribution, USB-minne och en ny hårddisk med tillräckligt utrymme. Ladda ned ddrescue från: [url]http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescu
e.html
[/url]
och kopiera till USB-minnet.

Montera in disken i datorn. Starta datorn med live-CD:n. Anslut USB-minnet och packa upp med kommandot:
tar -xjvf ddrescue-1.8.tar.bz2

Gör sedan en avbild av den kraschade disken med ddrescue. Det tar ganska lång tid att göra avbilden då hela disken kopieras. Innehållet på den nya disken är nu indentiskt med innehållet på den kraschade förutom oläsbara sektorer.

Försök montera partitionen på den nya disken. Lyckas det så behöver du inte göra annat än att reparera Windows för att datorn skall fungera igen.

Lyckas det inte så betyder det att filsystemet är skadat. I så fall kan du återskapa filerna med foremost [url]http://foremost.sourceforge.net/[/url]

2008-04-14 kl 20:16

Hej!
Föreslår att du "hänger i" din disk i polarens maskin istället, på så sätt får han inga "hårdvaruförändringar" i sin disk, och du kommer ju lika lätt åt infon på din disk via polarens maskin.

Lycka till
Svensken

2008-04-14 kl 21:12

Tack, tack, ni är ovärderliga.

2008-04-14 kl 22:20

Jag har "hängt" en disk i min väns dator en gång tidigare och det fungerade bra. Nu har hans moderkort rasat och vi behöver således inte bekymra oss för hårdvaruförändringar på den datorn. Att koppla in hans systemdisk i min dator borde väl fungera, eller hur? Frågan är hur jag "delar ut" mina data om de är oskadade.

2008-04-15 kl 14:07

Det är inte säkert att Windows fungerar om du kopplar in hans hårddisk eftersom det är en OEM-version, som är kopplad till en specifik dator. Fungerar Windows så bör det inte vara något problem att komma åt datat om filsystemet är oskadat, bara du loggar in som administratör.

Är filsystemet trasigt riskerar du att göra datat svåråtkomligare. All användning av en trasig disk riskerar att förstöra datat. Därför bör det första man gör vara att skapa en avbild av disken. Alla försök att återskapa datat skall göras på avbilden.

2008-04-15 kl 15:58

Tack för benägen hjälp, skall pröva med en avbild.

2011-01-18 kl 09:53

Tjo, om du ännu inte löst problemet.. ;D ..och bestämmer dig för att fixa disken på riktigt vis kan jag rekommendera Aurora. De recoverar data från pajade diskar.

http://www.aurora.se/

Lycka till man!

• 8 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter