Datorn hos NetOnNet är lite onödigt kraftfull på det du inte vill använda den till, film-bild och ljudbehandling.
Grafikkortet är okej men inte av den dignitet som nya Battlefield 3 kräver om du skall ösa på med effekter utan att det skall gå lite trögt (eller "lagga" som man säger i spelvärlden).
Med ett riktigt bra grafikkort behöver du inte en Intel Core i7, även om den är häftig. Du har inte heller behov av 12GB internminne. Här har man lagt för mycket pengar på internminnet. För spel räcker det med 4GB internminne.
Lägg hellre pengarna på ett riktigt bra grafikkort, eftersom det är grafikkortet som kommer att jobba med spel.
CPUn kan mycket väl utgöras av en Intel Core i5. Skillnaden mellan 2500 och 2500K är att k-versionen kan överklockas.
Om vi kikar på Kompletts hemsida, som du hänvisar till, kan vi som exempel ta Gamer -BF3 Edition:
http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystem
Id=10502
Chassi är svårt att välja eftersom det har med smak att göra. Men i ditt fall har storleken också betydelse eftersom grafikkortet måste få plats. Grafikkort med spelprestanda är långa och utrymmet i lådan måste vara så stor att det får plats.
Jag lät bli att ändra lådan.
Strömförsörning: Här valde jag Corsair TX V2 650W istället för det förvalda. Ett bättre aggregat, anser jag.
Multikortsläsare/USB, Inte vald.
Moderkort: Jag valde Asus P8P67 B3 av det enkla skälet att jag inte har så bra erfarenhet av MSIs moderkort.
Processor: Intel Core i5 2500K blir bra.
Vattenkylning för CPU: Inte vald.
DDR3-minne: Jag valde Cruxial DDR3 för 9.06 kronor mer. Bättre minnen. Egentligen behöver du inte 8GB men 4GB går inte att välja.
Grafikkort: Gainward GeForce GTX570 1280MB. Ett bra grafikkort men inte lika bra som GTX580. Det blir 1580 kronor dyrare med GTX580 och paketet överstiger din budget.
Hårddisk SSD: Inte nödvändig för spel, därmed Ingen Vald.
SSD-hårddiskmontering: Inte vald eftersom ingen SSD är vald.
Hårddisk: Samsung Sinpoint F3 1TB av den enkla skälet att Seagate har haft en del problem med sina diskar de senaste åren. Samsungdisken däremot har fungerat mycket bra.
Extra hårddisk 1: Inte vald.
Extra hårddisk 2: Inte vald.
Optisk läsare/brännare: Den förvalda duger bra.
Optisk läsare/brännare 2.:Inte vald. Räcker med en.
Extra ljudkort: Inte vald. Moderkortets ljudkrets räcker långt.
Webcam: Inte vald eftersom den inte har betydelseför spel.
Tangenbord: Inte vald eftersom NetOnNets burk bara är en burk. Utgår från att du inte skall ha tangentbord.
Mus: Inte vald av samma skäl som tangentbordet.
Musmatta: Inte vald av samma skäl som tangentbordet.
Bildskärm: Inte vald av samma skäl som tangentbordet.
nVidia 3D Vision: Inte vald av samma skäl som tangentbordet.
Hörlurar: Inte vald av samma skäl som tangentbordet.
Högtalare: Inte vald av samma skäl som tangentbordet.
Office ready PC: Inte vald eftersom det inte behövs för spel.
Trådlöst nätverk: Inte vald
Operativsystem: Windows 7, det som är förvalt.
Internet Security 2011: Inte valt då du kan hitta gratisversioner på Internet, som Comodo Internet Security
De hetaste spelen: Inte valt
Battlefield 3 Presale: Går inte att välja bort
Överspänningsskydd: Inte vald.
Service: Garanti 3 år.
Pris: 10904 kronor.
Byter du grafikkortet till ett GTX580 istället blir priset 12484 kronor.
Betydligt bättre speldator än NetOnNets dator.
Utgår du från Gamer i30 istället och gör de val jag anger nedan hamnar du på priset 9592 kronor:
http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystem
Id=10452
Chassi: Förvalda CoolerMaster CM690II
Strömförsörjning: Corsair TX V2 650W
Processor: Intel Core i5 2500K
Moderkort: Asus P8P67 B3
DDR3-minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB
Grafikkort: Asus GeForce GTX560i 1GB
Hårddisk SSD: Inte vald
SSD-montering: Inte vald
Hårddisk: Samsung SPinpoint F3 1TB
Extra hårddisk 1: Inte vald.
Extern hårddisk: Inte vald
Optisk läsare/brännare: Förvald Sony Optiarc
Multikortsläsare/USB: Inte vald
Tangentbord: Inte vald
Mus: Inte vald
Musmatta: Inte vald
Högtalare: Inte vald
Hörlurar: Inte vald
Pendrive: Inte vald
Extra ljudkort: Inte vald:
Trådlöst nätverk/ USB: Inte vald
De hetaste spelen: Inte vald:
Internet Security: Inte vald
Operativsystem: Förvalt Windows 7
Office Ready PC: Inte vald
Webcam: Inte vald
Överspänningsskydd: Inte vald.
Service: 3 års garanti
Grafikkortet är inte lika bra som ett GTX570 men det fungerar fint.
Tyvärr går det inte att ta bort vissa komponenter i Gamer Premium i25.
Vattenkylningen går inte att ta bort. Jag tycker inte den är nödvändig.
SSD går inte att ta bort. Även denna tycker jag är onödig.
Hade man kunnat välja bort dem skulle Premium i25 vara ett bra paket att bygga på.
Gamer a20 Monthly Edition - Oktober, är också ett okej paket att utgå från. Här finns det dock för få riktigt bra grafikkort att välja på.
Vad du skulle kunna göra är att höra med Komplett vad det skulle kosta extra om du bytte ut grafikkortet i det paketet till ett Gainward GeForce GTX570 1280MB istället:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648586
Pris idag för kortet är 2495 kronor.
Om du tar de valda delar som jag beskriver i paketet ovan, med Asus GeForce GTX560i 1GB och byter ut detta grafikkort till Gainward GF 570GTX istället, vilket pris ger de dig då?
Här är grafikkortet på Kompletts hemsida:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623543&CKS=PCW
Pris: 2195 kronor.
Skillnaden i pris mellan dem om man enbart köper dem är 300 kronor. Går Komplett med på att byta ut kortet mot ett pristillägg om 300 kronor får du slutpriset 9892 kronor. Du får då en mycket bättre speldator än den som NetOnNet säljer. Den här datorn spelar skiten ur NetOnNets dator.
Däremot spelar NetOnNets dator i en annan klass när du redigerar film, bilder och ljud.
Komplett är sällan omöjliga att ha att göra med i sådana här frågor. De brukar vara mycket tillmötesgående om kunden har ett särskilt önskemål.
Det blir inte så stor prisskillnad mellan BF3-paketet och Gamer i30.
Hoppas du hängt med så här långt.
Vänligast
Åge