Min dator startar inte.. / av Legendish

Min dator startar inte..
2011-10-29 kl 23:32

Tjena!
Jag har verkligen försökt öppna min dator som är ungefär 10 månader gammal , en hp pavillion d4294 , när jag sätter in ström kabeln så snurrar fläktarna sen stoppas efter mindre än 1 sec , ingenting går på , från början hörde jag pip ljud men inte längre , sedan jag tar bort ström kabeln , efter ungefär 10 sec lyser power button snabbt sen går bort lika snabbt..

2011-10-30 kl 22:53

Om din dator är 10 månader gammal har du sannolikt 2 månader kvar av din garanti, minst.
Har du inte gjort något själv med datorn som gjort att den nu inte fungerar tycker jag du lämnar in den för reparation.

Vänligast
Åge

2011-10-31 kl 16:29

Det var fel skriver my bad :( , garantin gick ut för 2 veckor sedan ..
Vad kan felet vara?

2011-11-01 kl 22:23

Du har 1 års garanti på din vara samt 3 års reklamationsrätt.
Om du kan påvisa att din dator hade felet från början kan du få felet avhjälp utan kostnad. Kan du inte påvisa att din dator hade felet vid köpet kommer du inte att få den avhjälpt utan kostnad.
Konsumentköplagen säger att du som konsument inte behöver bevisa felet under garantitiden men under de två kvarvarande åren för reklamationsrätten är det du som bär bevisbördan.

Nog om detta!

Felet på din dator kan vara flera. Jag vet inte hur välbekant du är med datorer och att reparera dem. Är du osäker bör du låta någon som kan, hjälpa dig med datorn. Här kommer några tankar om vad som kan vara fel på din dator.

Med den felsymptom du anger kan felet bero på att kylaren till CPUn inte längre sitter fast. En CPU utan kylare behöver 1-15 sekunder för att uppnå maxtemperaturen för vad den tål. Oftast klarar sig CPUn utan att gå sönder p.g.a. att den har en temperatursäkring som löser ut och stänger ned CPUn. Kontrollera således att kylaren verkligen sitter fast på CPUn.

Felet kan också bero på att moderkortet är defekt. Oftast kan felet på moderkortet vara en kondensator, en elektrolytkondensator för att vara mer specifik, som har torkat eller läckt. Moderkortets spänningsregulatorer detekterar ett strömuttag som är onormalt och stänger ned matningen till kortet.

Det kan också vara fel på grafikkortet. Om grafikkortet är defekt kan det dra onormalt mycket ström. Det gör att nätaggregatets överströmsskydd aktiveras och stänger ned nätaggregatet.

Självklart kan nätaggregatet också vara defekt. Ett fel i det gör också att nätaggregatet kan ge ifrån sig en liten spänningspuff som gör att datorn rycker till någon sekund.

Slutligen kan det också vara fel på minnesmodulerna, hårddisken eller den optiska enheten.

När jag felsöker en dator som har den symptom du har på din brukar jag göra följande:

Öppna datorn och kontrollera att kylaren till CPUnsitter fast som den skall.
Gör den det plockar jag bort alla anslutningar till hårddiskar och optiska enheter.
Jag plockar bort alla minnesmoduler, grafikkort och andra instickskort.
Jag ser till det enbart är moderkort, CPU och nätaggregat som är anslutna.
Därefter startar jag upp datorn för att se om den går igång. Gör den det vet jag att felet inte ligger på moderkort, CPU eller i nätaggregatet.

Om ovanstående fungerar sätter jag tillbaka en sak i taget tills dess felet uppträder igen.
Om ovanstående inte fungerar ligger felet i nätaggregat, CPU eller på moderkortet. Då blir det genast lite svårare att testa om man inte har tillgång till komponenter som man kan låna.
Lättast är att testa med ett annat nätaggregat. Där behöver man inte ta lika stor hänsyn till anslutning som med moderkort kontra CPU.
Dessutom behöver nätaggregatet inte vara särskilt kraftfullt för att driva moderkort och CPU.

Så långt det här.
Innan du öppnar datorn bör du se till att skaffa dig en armlänk, s.k. ESD-armlänk. Vad än många andra hävdar så är dina komponenter i din dator mycket känsliga för ESD, elektrostatiska urladdningar. De behöver inte gå sönder när du rör dem men de kan skadas och ge upphov till intermittenta fel.
Anslut ESD-länken till en jordanslutning och ha gärna datorn på diskbänken. Har du datorn på diskbänken och ansluter din ESD-länk till diskbänken har ni båda jordpotential samt samma potential er mellan. Risken för att skada någon komponent med ESD är då mycket liten.

En sådan länk är billig i vissa butiker. Här är länkar till några av dem:

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/intern-dvd-bluray/nedis-as-wristset/119107.4041/

http://www.kjell.com/?item=38324&path=

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=550106&title=ESD-skydd&

Vänligast
Åge

2011-11-02 kl 23:39

Åge jag uppskattar dina kommentarer så jävla snällt!
Problemet är jag vet faktist inte om moderkortet ska lysa? brukar det vara lampor? föratt det lyser ingenting , när ja pillar på den kabeln som går till start knappen ( powerbutton ) , helt enkelt sen som startar datan , när ja brukar syssla med den lyser power button snabbt sen borta inom en halv sekund..
Jag ska köpa en psu o prova om det går , Grovt tack till din endå Åge :D.
Kram

2011-11-08 kl 10:23

Återkom gärna och berätta om hur det gick. :-)

Vänligast
Åge

2011-11-13 kl 20:36

Jag vet faktist inte åge vad problemet är..
När moderkortet får ström brukar det lysa nån stans?
föratt ingenting lyser

2011-11-15 kl 14:12

Om anslutningen till lysdioden på fronten av lådan är ansluten till kontakten på moderkortet skall den lysdioden lysa om moderkortet får ström.
Vissa moderkort har en liten lysdiod monterad på kortet och som lyser så snart moderkortet har ström. Det är dock inte alla förunnat.

Har du provat att plocka bort alla enheter som är anslutna till moderkortet som grafikkort, minnen, hårddiskar, optiska enheter m.m. och bara har kvar CPUn samt anslutningar för nätaggregatet?

Vänligast
Åge

2011-11-27 kl 00:57

OMG ÅGE , ja plockade bort hårdiskarna , grafikkortet , insticks kort , ja startade datan den gick på direkt , men den pipade som man brukade få bluescreen , men fläktarna går i gång

2011-11-27 kl 01:03

åge ja la in nyss grafikkortet , denna gången gick den intep å av sig själv , jag startade , sen såg ja en liten låga , som något brändes runt grafikkortet , jag blev livsrädd omg..

2011-11-27 kl 23:40

Att din dator startade direkt efter att du plockade bort alla instickskort m.m. tyder på att nätaggregat och moderkort fungerade.
Dina ljudsignaler du fick indikerar bara att instickskort saknas.

Du skriver att du monterade tillbaka grafikkortet igen och då kom det en liten låga kring grafikkortet. Kom lågan från grafikkortet eller moderkortet?
Vad händer om du tar bort grafikkortet igen?

2011-11-28 kl 15:20

Från helt början när ja gjorde det så gick datorn igång helt bra utan grafikorttet , jo den var insatt men inte kopplad , sen startade jag datorn med utan grafikkort , sen var datorn i gång , men när ja kopplade in sladden till grafikkortet då stängdes datorn av o gick inte att öppna.
Sen lågan kom mellan presseorn o grafikkortet , det började lukta också..
Men nu när jag startar datorn utan graffikkort så går datorn igång voom!
Sen går den typ till viloläge o man kan inte stänga den utan att hålla in start knappen eller något..
Jag tror det är så att grafikkortet kräver mycket ström.. :(

2011-11-28 kl 15:22

Den lågan kom mellan processorn och grafikkortet , altså på moderkortet , men innan ja startade datorn utan grafikkort så gick den på o kunde vara på länge , men när ja satte på datorn o precis kopplade in grafikkortet så stängdes datorn o gick inte igång..
men det är något konstigt , nu när ja startar datorn utan grafikkortet så går datorn igång sen till viloläge :(

2011-11-28 kl 22:49

Menar du att du först tog bort strömmatningskontakten till grafikkortet och datorn gick igång?

Förstår jag dig rätt när du skriver att du anslöt strömsladden till grafikkortet medan dator var igång?

Efter att lågan kom skriver du att datorn startar utan grafikkort men går till viloläge. Hur vet du att det är viloläget datorn går till?

Har du bytt grafikkort i datorn till ett annat än det som följde med från början?

2011-11-29 kl 15:05

Strömkabeln till grafikkortet ja , när datorn var i gång så kopplade jag till strömkabeln till grafik kortet så stängdes datorn..

Från början när jag gjorde första försöket o tog bort alla komponenter från datorn så glömde jag lägga till ström kabeln till grafikkortet , men när jag la den in medans datorn var i gång så stängdes datorn helt snabbt , men när jag upprepar detta utan grafikkort så startar datorn sen går sen typ ttill viloläge , fläktarna snurrar inte men power button lyser som den vore på viloläge , men när jag gjorde det första gången , så snurrade fläktarna , men grafikkortens sladd var inte inkoppplad , så lät jag datorn vara på i ungefär 1 minut utan grafikkort , efter 20 sekunder såg jag en liten låga framför grafikkortet i moderkortet , sen gick de bort , och det började lukta lite , men jag bekymrade mig inte , så nu har jag gjort flera försök , men varje gång jag kopplar in grafikkortet helt korrekt så startar datorn inte eller stängs..
sen finns massa vita sladdar som hänger runt i hela datorn , innan dess tog jag bort psu:n , så var jag tvungen att koppla av lite sladdar o sånt så det kan vara en sladd som kan vara orsaken , och har inte bytt ingenting i datorn :)..
jag vill lösa detta så snabbt jag kan :(

2011-11-29 kl 15:29

jag önskar det fanns en bild på en dator men insidan , som är numrerad och vad vart sladdarna och komponenterna ska sittta :(

2011-11-29 kl 23:55

Det var inte alls bra att du anslöt strömkabeln till grafikkortet när datorn var igång!
Man får aldrig ansluta ström till något i en dator när den är påslagen. Det medför en enormt stor risk att man bränner komponenter.

Om du bara har moderkort och CPU anslutna till nätaggregatet, inget grafkkortkort på moderkortet, inga hårddiskar anslutna, inga minnen på moderkortet, inget mer än CPU på moderkort samt strömkablar från nätaggregatet till moderkortet skall datorn kunna starta om moderkort och nätaggregat är okej.
Den går aldrig ned i viloläge om enbart moderkort och CPU är anslutna. Om moderkortet och CPUn går ned (fläkten på CPUn stannar) har du fel på moderkortet eller nätaggregatet. Sannolikt är det moderkortet i så fall.

Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig?

Kan du göra så här och inget annat??

Se till att använda ESD-skydd (armlänk m.m.) så du inte skadar komponenterna.
Lägg inga komponenter på något bord eller liknande! Lägg dem i ESD-påsar innan du lägger dem någonstans.
Har du inga ESD-påsar, plocka inte mer med datorn förrän du har sådana.
Använd gärna diskbänken som underlag när du grejar med datorn. Du måste ha ESD-armand på handen som i sin tur är kopplad till jorduttag eller till diskbänken.

Stäng av datorn och koppla bort nätsladden från datorn!
Koppla bort allt utom CPUn från moderkortet samt de strömkablar som går till moderkortet från nätaggregatet.
Inget grafikkort skall sitta på moderkortet. Det skall bort!
Inga minnen skall sitta på moderkortet. De skall bort.
Meddela mig vad som händer!

Koppla INTE in något medan datorn är påslagen!!

Är du osäker på hur du skall göra detta, hör med någon i din närhet om de kan hjälpa dig.
Du måste vara mycket försiktig så du inte skadar något. Du måste vara säker på vad du gör om du skall fortsätta felsöka.
Minsta osäkerhet kam göra att du bränner mer.

Jag misstänker starkt att du lyckats bränna moderkortet. Att det blixtrar till, kommer en låga och luktar bränt innebär med största sannolikhet att moderkortet gått sönder.
Om moderkortet går ned i "viloläge" med enbart CPUn på innebär med största sannolikhet att moderkortet är defekt.

I nuläget ser det inte bra ut för dig, tyvärr.

Vänligast
Åge

2011-12-01 kl 12:00

Fläkten på psu:n snurrar helt utmärkt , det gör alla fläktarna , men problemet är jag tror det är så att inte min psu klarar grafikkortet? , så skulle det vara smart att köpa grafikkort eller psu?

2011-12-01 kl 16:58

Har du bytt grafikkort sedan du köpte datorn?

2011-12-01 kl 22:24

Nej det har jag inte , kan jag inte nu fixa datorn på ett sätt :(:(

2011-12-02 kl 09:45

Om du inte bytt ut grafikkortet klarar ditt nätaggregat datorn och nuvarande grafikkort. Nätaggregatet är dimensionerat från start att klara av det som datortillverkaren satt i datorn.

Om du kan fixa datorn eller ej beror väldigt mycket på dig. Vad jag kan förstå av dialogen här är att du inte har mycket erfarenhet av att felsöka och fixa med en dator.

Skall du felsöka med min hjälp måste du göra precis det jag ber dig om för att jag skall förstå vad som händer.
Bara det att du informerat mig om att det kommit en låga från moderkortet samt att du anslutit grafikkortets strömmatningskontakt medan datorn varit påslagen ger klara indikationer på att den nu är skadad.

För att överhuvudtaget kunna få lite klarhet i hur din dators standard är idag måste du följa mina anvisningar till punkt och pricka. Du får inte göra något annat än det jag skriver för då har jag inten kontroll över hur felsökningen går.

Först och främst måste du försäkra dig om att du verkligen klarar det här utan hjälp på plats. Gör du det kan du fortsätta här.

Du måste se till att använda ESD-skydd när du grejar med datorn. Du måste också se till att ha ESD-påsar tillhands som du kan stoppa i alla komponenter så de inte riskerar att skadas av ESD. Det här måste du ordna innan du går vidare.

Återigen ber jag dig att plocka ut alla minnesmoduler, plocka ur grafikkort, koppla bort hårddiskar, optiska enheter och andra tillbehör som du har i datorn (extra ljudkort, trådlöst nätverkskort och liknande). Du behöver inte koppla bort anslutningar till lådans front eller fläktar i datorn.
Du skall inte koppla bort fläkten till CPUn! Den skall vara ansluten på moderkortet.
Kvar skall alla anslutningar vara på moderkortet som går till nätaggregatet.

Starta datorn. Kontrollera att fläkten på CPUn går igång samt att du får ett flertal "pip" - signaler från datorn (sannolikt från moderkortet eller en liten högtalare i fronten på lådan). Om högtalaren för moderkortet är monterad i lådan måste du se till att den lilla kabeln som heter "Speaker" är ansluten till moderkortskontakten med samma namn. Är den inte ansluten får du inget ljud om moderkortet inte har en inbyggd högtalare.

Det här är vad du måste göra och meddela mig vad som händer. Inget annat får du göra för då har jag ingen kontroll på var du är i felsökningsprocessen.

Vänligast
Åge

2011-12-02 kl 15:56

Jag har nu hittat ditt moderkort. Det är tillverkat av MSI och heter MS-7184.
Bild på det har jag hittat här. Kan du bekräfta att det stämmer?

http://www.e4allupgraders.info/dir1/motherboards/socket939/msi7184.shtml

Vänligast
Åge

2011-12-02 kl 22:42

Ja det är exakt den !! , men du kan adda mig på facebook om du vill , så vi kan diskutera det snabbare om det om du vill , jag heter gurkish marshal caliskan :):)

2011-12-02 kl 22:55

De jag sa att datorn går i viloläge , det har slutat vara så , nu går datorn igång bara utan grafikkort , är det så jag behöver ny psu?? :)

2011-12-02 kl 23:18

Så bra att det är det moderkortet.

Nej, jag kan inte lägga till dig på Facebook. Jag har inget Facebookkonto.

Har du provat det jag bett dig om ovan? Om datorn startar så som jag beskriver ovan behöver du ingen ny PSU.

2011-12-03 kl 15:32

jag ska prova det :):)

2011-12-03 kl 16:25

jag gjorde exakt som du sa plockade bort , minnesmoduler , grafikkort , ljud kort o mm..
när ja startar datorn pipar det , men när ja placerar in insticks kort slutar det pipa..

2011-12-03 kl 16:26

Datorn går igång normalt , fläkten för psu snurrar , men ja hittar ingen kabel som heter speaker , bara en kabel som sitter löst som står p8 på den.

2011-12-03 kl 16:33

jag har sett folk som har stoppat in sitt grafikkort i ungnen o det har funkat.. ska jag också göra det hahhaah?

2011-12-03 kl 16:57

jag ska prova baka de nnu :)

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Fjärranslutning via Chrome

3 kommentarer

Gäst: [quote="Antecblue"]Läste inte hela frågan .. ursäkta[/quote]

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Nyhetsbrevet Uppsnappat

Uppsnappat har i över tio år levererat de senaste IT-nyheterna till tiotusentals läsare. Som prenumerant får du nyhetsbrevet varje tisdag och torsdag.
Uppsnappat är helt gratis, så varför inte teckna en prenumeration redan idag?