kommer inte åt hårddisk / av olof

• 8 svar
kommer inte åt hårddisk
2011-05-23 kl 20:24

hej, då min bärbara dator (vaio vgn ar41l) fastnade i uppstartningsprocessen passade jag på att skruva i en större hårddisk och installerade vista på den nya.
eftersom jag dumt nog inte har säkerhetskopiert allt har jag köpt en dockningsstation och vill försöka kopiera över lite filer.
men, jag kommer inte åt disken. den dyker upp i dator som lokal disk (g:) men ingen storleksinfo under. när jag sedan klickar på den står den och arbetar jättelänge men ingenting händer. klickar jag en gång till på den när den arbetar så hänger sig datorn.
jag har även provt att skruva i disken i datorn som sekundär disk. då tar det jättelång tid innan datorn har strtat upp klart och jag kan logga in. när jag loggar in kommer jag till mitt nya skrivbord men ikonerna kommer inte fram och jag kan inte göra någonting.
om jag tittar i bios (tror jag att det heter) när den gamla disken är iskruvad datorn så dyker den upp med storlek under den nya disken, dt tar jag som et gott tecken. då borde den ju inte vara fysiskt trasig?
hur gör jag för att kmma åt min gamla disk på enklast sätt?
varför fungerar det inte med dockningsstationen eller när jag har skruvat i diken i datorn?
tack på förhand / olof

2011-05-24 kl 22:17

Hej,

Sannolikt har filstrukturen på din hårddisk skadats. Om du avbrutit uppstarten vid användning av disken som OS-disk kan du har skadat filstrukturen. Det gör att Windows jobbar extremt mycket med att försöka se filerna.
Vad du kan göra är att prova att stoppa i diskens dockningsstation efter att du startat din dator. Förhoppningsvis får du upp en fråga om du vill inkonsekvenskontrollera disken. I vissa fall kan Windows "laga" filstruktren igen.

Du skulle också kunna köra Checkdisk (chkdsk) för att kontrollera disken.
Du skulle också kunna prova att använda Windows inbyggda felsökning som du hittar i Kontrollpanelen. Där väljer du att felsöka hårdvaraproblem.

Vänligast
Åge

2011-05-29 kl 21:48

hej, tack för svar! ska försöka med tipsen jag har fått.
om det är filstrukturen som har skadats, skulle jag då kunna skruva i disken som huvuddisk och stoppa i första recoveryskivan och rädda filer med något filräddarprogram på det viset? eller kan man då ominstallera vista fast behålla mina filer och mappar?
/o

2011-05-29 kl 22:57

Hej igen.

Jag skulle nog föreslå att du kopplar disken som extradisk till en dator om du skall rädda filer från den.
Du skall under inga omständigheter skriva till disken. Så snart du gör det kommer du att försvåra räddningen av filer på den.
Det bästa är om du kan klona disken och använda klonen när du räddar filerna. På så sätt "skadar" du inte originaldisken om du skulle råka göra fel.

Om du använder en Recoveryskiva kan du kanske återskapa startfilerna utan att skada resten. Jag skulle dock tillråda dig att du fört försöker rädda det som räddas kan innan du gör detta.

Du kan köpa en extern låda för en hårddisk och stoppa din hårddisk i den. Då blir den som en extern disk. Anslut den till en dator och rädda det som räddas kan.
När du är klar med att ha sparat undan alla filer du kan rädda kan du sätta i den i din dator igen och testa om det går att reparera startsektorerna.

Ett program som du kan använda för att återskapa filer som blivit raderade är Recuva.
Det finns en gratisversion som du kan hämta här:

http://www.piriform.com/recuva/download

Du kan använda detta program för att återskapa filer som kan vara raderade eller skadade på din disk.
För att använda programmet måste du ha tillgång till en annan disk för att spara filerna på. Det går bra med en disk i datorn.

En extern låda till din hårddisk kan du köpa hos t.ex. Webhallen.
Du bör ta reda på om din disk har PATA eller SATA-anslutning först så att lådan passar för disken.

http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponente
r/harddiskar/kabinett_2.5/pris

Vänligast
Åge

2011-06-02 kl 09:23

jättestort tack för alla svar åge! ska försöka greja lite med datorn nu när jag är lite ledig. /o

2011-06-02 kl 22:28

Hej Olof,

Återkom gärna med resultatet.

Vänligast
Åge

2011-06-09 kl 13:27

det är så fint väder så datorn har blivit bortprioriterad ett tag.

har köpt ett kabinett till hårddisken och då fungerar datorn mer stabilt.

jag får fortfarande inte upp någon storlek på disken när jag tittar i dator. när jag först dubbelklickade på den fick jag efter ett tag upp ett felmeddelande där det stog någonting om att det var fel på någon parameter, tror jag.

sedan högerklickade jag på disken och valde egenskaper. valde ett verktyg för säkerhetskopiering av filer. kopierade till en extern hårddisk. men det visade sig att den hade kopierat mitt nya skrivbord på den nya hårddisken :-(

när jag sedan dubbelklickar på den gamla diken får jag upp ett nytt meddelande där det står att jag måste formatera disken för att kunna användaden. jag väljer då att inte formatera.

hur kan jag klona disken?

varför syns diskens storlek i bios men inte i dator?

soliga hälsningar, olof

2011-06-10 kl 00:31

Ja, vädret har varit kanon! Lätt att glömma dator och annat då.

Vilket operativsystem använder du?

Om du inte kan se storleken på disken har sannolikt filstruktuen på disken blivit så skadad att det ger dig dessa problem.
Om det fortfarande är möjligt att kona disken vet jag inte.
Har du provat att starta Recuva?

Moderkortets BIOS läser in hårddiskens BIOS och därmed också storleken.
Om du använder Windows av någon version läser det inte in hårddiskens BIOS på samma sätt utan mer den struktur som skivorna i disken.
Du skulle kunna prova att läsa disken med hjälp av någon Linuxversion.
En sådan som du skulle kunna använda är Ultimate BOOT CD. Den innehåller en Linuxversion som går att köra direkt från skivan. Du behöver således inte installera denna.

Här hittar du Ultimate BOOT CD:

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Du kan även köra Ubuntu från en CD.

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

Allt är kostnadsfritt att hämta.

Du kan testa om det går att läsa disken från någon av dem.
Det är inte svårt att använda Linux i dessa versioner.
De fungerar i stort som fönsterhanteringen i Winows och MAC.

Vänligast
Åge

• 8 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Logga in som administratör

1 kommentar

Markus: Hur gör jag om man har glömt vad man tog för första lösenord till proffesional?

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter