Ett konstigt problem / av petjac

• 4 svar
Ett konstigt problem
2011-08-12 kl 09:24

Hej alla,
Jag har drabbats av världens konstigaste strul med min PC. Det började med att jag en kväll stängde ner datorn, för att följande morgon starta upp den igen. Men si det gick inte. Allt snurrade på, fläktar och diskar, men skärmen stod där med kontrollampan blinkandes. Efter mycket grävande, bland annat plockat ner datorn till bear bone började jag tro på att jag drabbats av någon form av minnes fel. Så jag plockade ur minnes stickorna och satte tillbaka dessa, då började skärmdioden att lysa med ett fast sken, fast meddelandet som kom upp på skärmen talade om för mig att det inte var någon bootbar disk i burken. Nästa försök hamnade jag åter i läget att allt snurrade, men att lampan på skärmen blinkade. Jag tog åter ur minnet och satte tillbaka det och då fick jag upp datorn. Men disken var förstörd. Så jag lyckades med konsttycket i alla fall att få i en ny hårddisk och installera XP på nytt. Men det tog tid och hur många gånger jag fick dra ur minnet för att sedan sätta tillbaka det vet jag inte.
Nu är det så att datorn fungerar ca 2 timmar, sedan hänger den sig och när jag försöker starta om den blinkar den förbaskade lampan igen och inget händer. Jag tar ur minnet så där en 4 gånger sedan startar dator upp och cykeln börjar om.

Kan det finnas någon där ute som kan förklara för mig vad som hänt och hur jag kan åtgärda det?

2011-08-12 kl 13:08

Hej,

Har du kontrollerat att kylaren till CPUn fungerar som den skall? Vad du kan göra är att starta datorn i BIOS och gå in i menyn "Hardware Monitor" för att se temperaturen på CPUn och moderkortet.
Det kan vara så att din fläkt på kylaren inte snurrar som den skall. Det kan också vara så att själva kylaren inte sitter på CPUn som den skall. En skada av något slag.
Vad du också kan göra är att plocka bort allt du har kopplat till moderkortet utom själva nätaggregatet, CPUn och en minnesmodul. Starta datorn och lyssna efter ett litet pipljud. Har moderkortet ingen integrerad grafik kommer du att få några fler pip som indikerar avsaknad av grafik. Du kan, om detta fungerar, sätta i grafikkortet igen och kontrollera om du får ett enda pip ca. 5-10 sekunder efter att du startat datorn.
Gör det detta är moderkort, grafik, CPU och den minnesmodul du just då använder okej.

Låt datorn stå på i 30 minuter och kontrollera i BIOS vilken temperatur du har på CPU och moderkort. De bör inte vara högre än ca. 50 grader (ofta ligger de betydligt lägre, ca. 35 - 40 grader).
Är temperaturen högre har du problem med kylningen.

Vänligast
Åge

2011-10-09 kl 12:08

Hej jag behöver akut hjälp. Har nu varit utan datorn i många dagar, på grund av mig själv. Jag skulle se på tv och kopplade samman dator + tv med s-video kontakt och i scarten på tvn, högerklickade på skrivbordet och kom in på nividia och ändrade där till dualview, vad jag sen gjorde är en gåta...jag gick till steg 2 och ändrade till HDtv + skärm, vet ej varför jag gjorde det, har inte ens någon HD tv. Nu kommer jag in på datorn men kan inte göra något alls, har försökt att återställa men jag kommer ingenstans, det verkar som om mina kommandon lägger sig någon annanstans. Jag vet inte vad jag ska göra, kan inte ens komma in på internet och ingen startmeny visar sig...Helt tokigt av mig...Kan någon hjälpa mig? Jag kommer inte ens in på felsäkert läge...Så dumt av mig...

2011-10-09 kl 20:18

Hej Josi,

Om jag förstått dig rätt har du aktiverat två skärmar (dual) men har bara en skärm inkopplad.
Du ser skrivbordet på på skärm 2, av din beskrivning, vad jag kan utläsa.

Har du provat att höger klicka på ditt skrivbord och få upp nVidiamenyn den vägen? Med ATIs drivrutiner är detta möjligt men jag har inte testat med nVidias. Det bör gå.
Om det inte går bör du kunna hitta menyn "Anpassa" längst ned om du högerklickar på skivbordet.
Du bör då kunna komma åt inställningar för skärm och grafik.
Om det inte heller fungerar bör du ansluta din skärm till utgång nummer 2 på ditt grafikkort.
Har du inte 2 utgångar på grafikkortet har du sannolikt en utgång på moderkortet, som nu är aktiverad.

Den skärm du får upp bild på är sannolikt skärm två. Eftersom du valt 2 skärmar (dual mode) är bilden på skärmarna inte klonade utan delade.
Du bör kunna komma in i Felsäkert Läge även med grafiken i dual.
Detta läge påverkar inte BIOS-läget, som datorn befinner sig i när den startar. När Windows startar upp och du får möjligheten att aktivera F8 för att komma in i Felsäkert läge bör fortfarande den skärm som är huvudskärm vara den som du använder.

Återkom gärna med mer information om vilket moderkort och grafikkort som sitter i din dator.

Vänligast
Åge

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter