• 22 svar
Datorn strular
2012-02-09 kl 18:34

Min dator kommer inte längre än till att Windows xp Försöker laddas upp, Alla fläktar verkar gå som de ska och tycker det mesta verkar starta upp.

Någon som har nån idé ? Bara ställa frågor så ska jag svara så gott jag kan, är inte särskilt kunnig inom detta område.

MVh Mikael

2012-02-09 kl 22:32

Hur långt kommer Windows XPs laddning?
Vad händer därefter?

Vänligast
Åge

2012-02-09 kl 23:33

Den Tar sig inte längre än att man ser den ladda upp och slutar inte förrän jag avslutar datorn.

2012-02-10 kl 23:49

Kan du starta den i "Felsäkert läge" ?

2012-02-11 kl 15:15

Nej det går inte blir bara en mörk skärm med en blinkandes _ högst upp i vänstra hörnet.

2012-02-11 kl 21:34

Det verkar som att MBR på hårddisken är skadad.
Jag föreslår att du sparar alla filer som är viktiga för dig på en annan hårddisk.
Det kan du göra genom att installera hårddisken i en annan dator eller starta datorn från en skiva.

En sådan skiva är t.ex. Ultimate Boot CD, som du kan hämta gratis och bränna på skiva.
Koppla in en extern disk på din dator, starta datorn från skivan och spara allt du vill spara på en extern disk.

Du hämtar Ultimate Boot CD här:

http://www.ultimatebootcd.com/

När du gjort det kan du lägga i din XP-skiva och se om du kan laga MBR från den. Det finns en reparationsfunktion på XP-skivan. Har du tur kan det går.

2012-02-16 kl 20:20

Tack så mycket för alla svar!.. Jag har skrivit ut ultimate boot nu och försökt starta datorn med skivan i men det är som att datorn inte känner av skivan, har även provat xp skiva och den går inte igång heller...

2012-02-16 kl 23:13

Är det en original-XP-skiva du försöker starta från?

2012-02-17 kl 01:30

Jag har V7. Jag har köpt den fabriksny i butik, OnOff. Det är alltså min egen dator. Jag har registrerat mig själv som Administratör.
Jag har till och med ominstallerat fabriksinställningarna.

Av någon anledning får jag ändå ibland meddelanden om att jag saknar behörighet och ska logga in som Administratör.

Vad är felet och hur fixar jag det?
Tack på förhand för all hjälp!

2012-02-17 kl 23:10

Nu börjar det bli rörigt!

Du skriver i ditt första inlägg att datorn inte kommer längre än till Windows XP försöker laddas upp.
Nu skriver du att du har V7, vilket jag förmodar är Windows 7.
Är det Windows XP eller Windows 7 som du har?
Om det är Windows 7 det rör sig om, vilken Windows 7-version har du då?

Har du köpt Windows ny i butik eller är det datorn du köpt ny i butik med förinstallerat Windows?
Du skriver också att du registrerat dig som Administratör. Hur har du gjort då? Vad innebär att du registrerat dig som Administratör?
Menar du att du skapat ett konto med Administratörsrättigheter eller har du aktiverat Administratörskontot?

Du skriver också att du ominstallerat med fabriksinställningarna. Menar du då att du återställt datorn till ursprungligt skick, som den var när du först köpte datorn?
Om du gjort så, vad är det egentligen du har för problem med datorn.
Du får ursäkta mig men men dina uppgifter spretar och går isär nu och jag måste få ihop ett sammanhang om jag skall ha möjligheten att hjälpa dig. Som läget är nu vet jag inte längre var jag skall börja och vad du har för problem.

2012-02-18 kl 15:14

Om du Tittar noga så ser du att den senaste kommentaren är från nån Bosse inte från mig så det har ingenting med mitt data problem att göra.. Svar på din fråga är nej det är det är det inte.

2012-02-19 kl 22:53

Hej Eriksson88,

Beklagar verkligen att jag inte noterade att Bosse BUAK lade ett inlägg i din tråd! Det borde jag sett!
Ber så mycket om ursäkt för detta!

Då återgår vi till dig och du har Windows XP. Det är bra.
Du har inte originalskivan för XP. När du hämtade Ultimate Boot CD, hur brände du den?
Den skall hämtas som ISO-fil och sedan brännas som ISO-fil, där brännarprogrammet får "packa upp" filen.
Görs inte detta korrekt blir inte skivan bootbar.

Har du gjort detta rätt?

Vänligast
Åge

2012-02-19 kl 22:57

Till Bosse BUAK,

Jag har startat en ny tråd med din fråga. Detta för att hålla den borta från den här tråden.

Vänligast
Åge

2012-02-23 kl 18:17

Det är helt lugnt, det blev lite rörigt där. Jag är bara tacksam att du tar dig tid. Jag hämtade hem den som iso och jag tror jag brände den rätt. kan man prova om skivan fungerar på en fungerande dator i starten. eller är det inte bra?

Mvh

2012-02-23 kl 22:35

Du kan lugnt lägga den i en dator som fungerar och se om skivan startar på den.
Inget händer med datorn så länge du inte ber mjukvaran att göra något med den.

När skivan startar kan du välja "Parted Magic Live". Då startar en Linuxdistribution och den körs virtuellt.
Fungerar det att starta skivan på en fungerande dator har du fel på din dator.

Nu vet jag inte vad du har för dator och hur din optiska läsare respektive hårddiskar är kopplade.
I BIOS kan man för SATA-enheter välja antingen IDE eller ACHI för dessa enheter. Windows XP tycker normalt inte om läget ACHI för SATA-enheter.

Kan du starta din dator och logga in i BIOS?

2012-02-25 kl 17:47

Skivan fungerade på en annan dator, så det är min dator som inte vill. Ja jag kan ta mig in i BIOS med min dator. jag ska kolla om jag hittar nått där!

2012-02-25 kl 18:49

Jag lyckades att få min dator att starta cdromen först vid uppstart så nu får den igång både windows skiva och ultimate Boot.

2012-02-26 kl 22:41

Perfekt!
Med Ultimate Boot CD kan du kopiera alla dina viktiga dokument, bilder epost m.m. till en annan hårddisk. Jag brukar köra Parted Magic Live för det fungerar bra och nästan som i Windows-miljö.

När du kopierat allt som är viktigt startar du datorn med Windows-skivan och väljer att reparera Windows. Det kan du göra efter att du påbörjat valen av hur du skall installera Windows. Jag avråder från att välja den Reparationsfunktion som finns precis i starten och välja den istället när du kommit en bit in i installationen.

När du kommit en bit in i installationen kan du välja att Reparera istället för att installera. Den reparationsfunktionen fungerar mycket bättre än den som kommer först, vid valet att installera eller reparera.
Väljer du reparera där måste du använda DOS-kommandon.

Vänligast
Åge

2012-02-27 kl 21:18

Jag har nu kopierat allt viktigt till en extern. Jag kan dock inte inte ens börja på att installera Windows den står som bara och säger att NVTA bus undersöks...

Och kommer inte längre, ska jag försöka få tag i en annan version kanske en äkta version av xp ?

Mvh Mikael

2012-02-27 kl 21:57

Ja, det vore bra om du kunde använda en originalskiva. Den vet vi fungerar. Dessutom kan jag inte hjälpa dig om du använder en kopia. Det är nämligen inte tillåtet.

Vänligast
Åge

2012-03-11 kl 22:56

Hej igen jag har nu testat med en orginal skiva, men den säger typ att jag behöver windows automated recovery disc. vilket jag inte har, jag har inte ens en disketläsare.

2012-03-13 kl 00:12

Hej!

Är det en original-CD med en fullvärdig installation på eller är det en så kallad räddnings-CD du fått tag i?

Om det är en fullvärdig installationsskiva skall du inte få det meddelandet du får.

Du kan också gå in i BIOS och välja "Load Fail Safe" (kan även vara Load Factory Defaults" eller liknande). Välj därefter att spara och lämna "Save & Exit".
Prova att starta igen från CDn. Får du fortfarande samma meddelanden bör du kontrollera att det verkligen är en fullvärdig installationsskiva du har och inte en räddningsskiva. En räddningdskiva fungerar inte på din dator om den inte är skapad just för din dator.

Vänligast
Åge

• 22 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter