Datorn startar inte....... / av kajsa.a.e

• 10 svar
Datorn startar inte.......
2009-01-29 kl 11:29

Hej, behöver råd om vad jag kan göra för att fixa datorn. Fläkten startar men lampan lyser inte och det blir ingen bild på skärmen mer än ett snabbt meddelande på en sek som jag inte hinner läsa. Den piper med jämna intervaller, men något mer händer inte, är det någon som vet vad det står för? Är det kört...... eller finns det något som jag kan pröva? Är novis på datorer men vill förstå för att åtminstone kunna försöka åtgärda..........

2009-01-29 kl 11:36

Piper med jämna intervaller? Menar du att den fortsätter att pipa emellanåt tills du stänger av den? Piper den bara en gång vid starten handlar det om Bios felmeddelande och då är det bra om du räknar pipen (korta och långa) och meddelar resultatet här.
Tips: Filma skärmen med en videokamera under starten för att fånga meddelandet som du inte hinner läsa.
- Anders

2009-01-29 kl 12:31

Tack för svar! den piper med jämna intervaller ca 5 sek pip och sedan tyst ca 5 sek. Innan detta hände har den från och till gett i från sig ett enda lååååångt pip som vid nästa startförsök inte upprepats, dvs. den har då fungerat felfritt. Kan nämna att det inte heller går att stänga av med on/off knappen utan jag måste bryta strömmen med strömbrytaren. Funderar nu på om det kan vara grafikkortet (eller annat). Bra tips om att filma skärmen, ska försöka, det kan vara så att det enbart står att det inte finns någon förbindelse, men jag återkommer.

2009-01-29 kl 17:25

Bland pipkoderna för Awards Bios har jag hittat att upprepade pip kan betyda minesfel. Det kan alltså vara så att något hänt med dina minnen. Öppna datorn och kontrollera att de sitter på plats ordentligt.
Om inte det är problemet, prova att ta ur en minneskrets i taget och starta datorn med bara den andra. Är det fel på en av dem vet du då vilken.
(OBS, tänk på att vara försiktig med statisk elektricitet och jorda dig ordentligt när du pillar i datorn.)
- Anders

2009-02-02 kl 19:15

Glad för att ha hittat denna sida, och tack för tips/ideer. Kan berätta att jag skriver från min dator som nu startar och fungerar som den ska (glad). Jag bytte plats/hållare för minneskortet och lossade batteriet/BIOS samt satte tillbaka det igen. Det var allt som behövdes denna gången........ dock, frågan kvarstår vad det kan ha varit som orsakade problemet. Vill undvika att hamna där igen. Någon som har några ideer kring det?

2009-02-02 kl 23:47

Det finns flera orsaker till varför det som hände kunde hända.Har du nyligen flyttat datorn? Om svaret är ja så kan det vara så att någon hårdvara lossat en litens aning från sin hållare.Vi har vintertid, värmer upp våra bostäder och det gör att luften blir väldigt torr. Det är lätt att laddas upp och få stötar p.g.a. elektrostatiska urladdningar. En sådan urladdning kan ha skett i din dator som fått BIOS att "hänga" sig. Det kan också vara en strömstöt som uppstått när du startat din dator. Denna strömstöt (egentligen spik) kan fara igenom kretsarna som reglerar spänningen på ditt moderkort och tillfälligt slagit ut BIOS genom att få BIOS att skapa en inställning som egentligen inte finns.BIOS är ett minne som är omskrivningsbart. BIOS i sig förlorar inte "minnet" när datorn förlorar spänningen. Inte heller förlorar BIOS "minnet" när batteriet för backupen tas bort. Det som förloras då är de instälningar som användaren (i det här fallet, du) själv ställer in. Det är dessa inställningar som kan få en felaktig funktion vid en strömstöt eller ESD (elektrostatisk urladdning).Genom att ta bort batteriet från modekortet nollställs användarens inställningar i BIOS och BIOS återgår till grundinställningar (fabriksinställningar eller "defaults").Även om användaren inte gjort ändringar från fabriksinställningarna kan en ändring ske genom spänningspsik eller ESD. Sannolikt är det någon av de här händelserna som orsakat dina problem. Attt förebygga dem är svårt.Hoppas detta gav dig något.

2009-02-03 kl 09:11

Det här är fantastiskt, också en novis som jag kan äntligen börja närma mig dator"tänket". En stor sten faller ur min ryggsäck....... Tack för svar och för att ni delar med er av era kunskaper och särskilt tack till den/de som startat pchemma.
Det kan stämma det här med strömstöt, det låter logiskt med det som hänt
Skulle det här med strömstöt också kunna förklara att jag idag när jag startade datorn fick samma signal som förra veckan (innan den la av helt). Dvs många kort signaler utan mellanrum i princip, ungefär som en väckarklocka som står och piper. När jag sedan bryter med strömbrytaren (det går inte att stänga av med on/off knappen) och gör ett nytt försök att starta så kommer den igång och går som den ska.
Om jag förstod dig rätt så är det här inget "farligt" utan jag kan fortsätta använda datorn?

2009-02-03 kl 18:32

Att datorn piper med flera pip under POST tyder på hårdvarufel (minne). Kolla minnet med memtest86+.

2009-02-07 kl 18:44

Ursäkta en dum fråga..... men vilken länk ska jag klicka in mig på. Är det den högst upp till höger eller någon av alla de olika länkarna under memtest längre ned på sidan?

2009-02-08 kl 16:51

Nere på sidan: -= Download (Pre-built & ISOs) =-
Here is some pre-compiled distributions of memtest86+.
Memtest86+ comes in three different way, first is a pre-build bootable ISO,
second is a bootable binary and third an installable package for creating a
bootable floppy. Third version are compressed in .zip and .tar.gz.

** Memtest86+ V2.11 (22/12/2008) **

Download
- Pre-Compiled Bootable ISO (.gz)
Download
- Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

Download
- Pre-Compiled Bootable Binary (.gz)
Download -
Pre-Compiled Bootable Binary (.zip)

Download
- Pre-Compiled EXE file for USB Key (Pure DOS)

Download
- Pre-Compiled package for Floppy (DOS - Win)
/ul>
Vilken version du skall ladda ned beror på om du vill bränna den till en CD eller installera på ett USB-minne eller diskett. Välj *.zip om du inte har tar och gzip installerade.

• 10 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Reparera Thunderbird

1 kommentar

lionheart: Använd sedan Mozbackup för backup och restore.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Nyhetsbrevet Uppsnappat

Uppsnappat har i över tio år levererat de senaste IT-nyheterna till tiotusentals läsare. Som prenumerant får du nyhetsbrevet varje tisdag och torsdag.
Uppsnappat är helt gratis, så varför inte teckna en prenumeration redan idag?