Datorn startar bara ibland / av emil

• 11 svar
Datorn startar bara ibland
2011-01-31 kl 19:58

Uppgraderade datorn med MB, CPU och ram.
Nu startar plötsligt inte datorn alltid?
Den kommer till Windows uppstart så bara startar den om, efter några ggr så kom det ett felmeddelande att den inte kom åt bootdisken. Efter några starter till så kom den igång. har gjort så 2 ggr nu på bara några dagar. Har den väl startat så fungerar allt fint. Jag kopplade bootdisken till 6Gbit satan för den var lättare att komma åt men det skall ju vara bakåtkompatibelt.
HDD:n är bara ca 2 år gammal. Körde ett program som heter Crystal disk info som inte hittar något fel på hdd.
Kan det vara nätagget som inte ger tillräckligt med startström? Ett Thermaltake som är ca 3,5år så det är ju inte nytt precis.

Alla ideer välkomnas

Emil

MSI 890FXA-GD70
4 Gig ram-Corsair
AMD 965BE
HD6850 Gigabyte
Nätdel-Thermaltake 420W
Windows 7 Premium

2011-02-01 kl 22:56

När du byggde datorn använde du skydd mot ESD? Dina problem verkar intermitenta och det är fel som kan uppstå genom ESD.

En annan fråga jag har är om du nollställde BIOS efter att du byggt färdigt systemet. Det bör du göra genom att bygla "Clear BIOS"- pinnarna som du hittar på moderkortet. Stäng av datorn innan du gör detta.
När du nollställt BIOS kan du gå in i BIOS och ladda in "Fail Safe" eller "Optimized settings" eller liknande, spara och starta om datorn.
Genom detta förfarande kan du se om problemet kan bero på en felaktig BIOS-inställning som uppstått genom ESD (elektrostatisk urladdning).

Nätaggregatet är på 420W. Att det är gammalt innebär inte att det inte klarar 420W. Vad som däremot kan vara ett problem är att det är just på 420W. Grafikkortet du har, HD6850, har en effektförbrukning på ca. 130W när det belastas.
CPUn du har drar ca. 125W och moderkortet du har drar ca. 40W. Minnena drar caa. 10-15W per modul. Har du två moduler förbrukar de ca. 20-30W tillsammans.

Räknar vi ihop förbrukningen hos dina komponenter hamnar vi på 130+125+40+30+50 (de sista 50W för fläktar en hårddisk och en optisk enhet) = 265W.
Beroende på hur mycket effekt din PSU kan ge via 12V kan ha effekt på hur det belastas av bl.a. grafikkortet.
Har du tillgång till ett annat grafikkort av betydligt enklare sort kan du prova att använda det för att se om datorn startar mer normalt. Mycket tyder på en spänningsdipp vid uppstart.

Ytterligare ett problem kan vara att moderkortet och CPUn inte "tycker om" varandra. Jag har tyvärr dålig erfarenhet av MSI-moderkort där man har just de problem du beskriver, datorn har svårt för att starta. Orsaken är att MSI-moderkorten kan vara känsliga för de komponentval man gör. Det behöver således inte vara fel på varken CPU eller moderkort. Just de två du har vill inte men en exakt likadan CPU på moderkortet kan fungera felfritt liksom den CPU du har, fast monterat på ett annat exakt likadant moderkort.

Du kan prova att ta bort grafikkortet och sedan starta datorn. Lyssna efter "pipet" som kommer inom 10 sekunder från det att du startat datorn. Får du först en signal och därefter ett par stycken till är det normalt. Orsaken till att du får ett par stycken signaler efter den första beror på att inget grafikkort upptäcks.
Hjälper inte detta kan du plocka bort alla minnesmoduler utom ett.

Vänligast
Åge

2011-02-02 kl 07:22

Hej

Tack för ett rejält svar :) Tror precis som du på en spänningsdipp vid start, hoppas det är nätagget, har beställt nytt. Icke kompatibla dela MB+cpu vore surt, kan inte köpa nya delar direkt.

Vad jag däremot inte tror på är ESD. Jag använder inte esd armband med ser hela tiden till att vara urladdad genom att ta på elementet (jord) och i chassit innan jag rör delarna. Har läst om ett ESD test en gång och de var tvugna att provocera fram stora spänningsskillnader med en rejäl "smäll" som följd innan tekniken slogs ut. Har jobbat i en datorbutik, ofta kom kunder in och drog upp ett ramminne direkt ur fickan, vårdslöst men faktum är att det aldrig hände något med minnena. Det är en viss skräckpropaganda för att sälja esd armband.

Emil

2011-02-02 kl 18:55

Hej!

Vi får se om ett kraftfullare aggregat hjälper dig.

När det gäller ESD bör du nog omvärdera dina åsikter. Jag jobbar som tekniker med service på elektronik och har så gjort i 30 år nu. Jag har gått kurser i hur man hanterar ESD och jag har läst åtskilliga artiklar om problem med ESD.
Just inom datorbutiksvärden råder det en extremt stor nonchalans mot problemet med ESD. Faktum är att så lite som 50V kan skada en komponent. Det i sin tur ger upphov till intermintenta fel.
Att ladda ur sig mot elementet gör att du är "nollad" i ca. 1 sekund. Därefter laddar kroppen upp spänningar igen och det mycket snabbt.
En urladdning som du själv känner måste uppgå till bortåt 5000 - 10000 V. En urladdning på bara 50V kan permanent skada en komponent. Det är här som det stora problemet ligger, alltför många bortser från de intermitenta felen som kan uppstå. Man ser bara de faktiska direkta felen.

Jag var inne i en datorbutik och ville köpa minnen till en dator. Butiksbiträdet plockade fram några minnesmoduler från en papplåda och lade dem på tangentbordet av plast.
Jag lämnade butiken direkt utan minnen!

En tidning som heter Elektronik I Norden skriver med jämna mellanrum om ESD och de problem som vi har med detta. Jag rekommenderar dig varmt att läsa ett par av de artiklar som EIN har skrivit. Förhoppningsvis kommer det att få dig på andra tankar.

Det är lika mycket skräckpropaganda beträffande ESD och användning av ESD som man säger att rökning inte dödar. Jag har aldrig sett en människa dö av att röka en cigarett ändå påstår läkarvetenskapen att rökning dödar.
Eftersom ingen någonsin sett någon dö av att röka en cigarett (pia eller cigarr också för den delen) kan rökning omöjligt vara skadligt!
Det är exakt samma resonemang som det du för med ESD.

Inom mitt nuvarande företag är kraven på användning av skydd mot ESD mycket hårda. Om ESD inte skulle vara ett problem skulle det inte heller råda så strikta restriktioner kring hantering av elektronikkomponenter.
Jag skulle aldrig komma på tanken att jobba med en dators innandöme utan att ha ESD-skydd (såväl ESD-skyddat underlag som armlänk). Vetskapen om att komponenter kan skadas och orsaka intermitenta fel är grunden till att skydda komponenterna mot ESD.
En armlänk är en billig investering och diskbänken kan med fördel användas som underlag.

Datorbutiken som hanterar komponenter som ovannämnda butik köper jag inget hos.
Bibliotek brukar ha Elektronik I Norden. På nytt uppmanar jag dig att ta del av fackpressen, den som vänder sig till yrkesverksamma inom området. De bör veta om inte annat.

Vänligast
Åge

2011-02-06 kl 10:09

Ja, det lät ju intressant, jag hittade dock inte artiklarna, hittade ingen stans att söka efter artiklar på Elektronik i norden.

2011-02-08 kl 23:43

Elektronik I Norden har en hemsida som heter www.elinor.se. På deras hemsida kan du läsa en hel del av de tidningar som de givit ut under åren. Jag har letat upp ett par nummer som hanterar ESD och du kan läsa dem på nedanstående länk:

http://www.elinor.se/index.php/Argang-2010.html

De nummer som du skall läsa är nummer 1 och nummer 7 år 2010.

Nedan finner du ytterligare länkar där du kan förkovra dig i ESD och problemen kring detta. Kanske du kan få upp ögonen och själv inse att det inte är överdrivet det som den professionella världen inom elektronik ger. Att de inom datorbutiksvärlden inte tar problemen på allvar beror mycket på att de inte har den bakgrund som vi har som jobbar inom branchen. Många som jobbar i datorbutiker har intresse i hårdvara och mjukvara men saknar ofta relevant utbildning.

Börja med den första länken, som är en organisation inom fackvärlden.

Vänligast
Åge

http://www.esda.org/

http://www.yaotek.com/store/ESD-Background-ESD-Pr
oblem-and-Protecting-Against-ESD-W8.aspx

http://www.conformity.com/artman/publish/printer_
feature281.shtml

http://www.littelfuse.com/data/en/Application_Not
es/ec621a.pdf

2011-02-09 kl 16:15

det gäller en uppgradering såvitt jag förstår.. är problemet kvar fortfarande ? kan faktiskt vara nåt så enkelt som att du inte formaterat c: disken efter att du monterade in uppgraderingen, och då ligger felet i windows, för om du inte formaterat disken där windows ligger så kan det bli fina problem av det, du nämner inte något om att du gjort detta, så testa omformatera hårddisken som windows ligger på, och gör en ny ominstallation

2011-02-09 kl 18:19

Prova knoppix på dan så kan du se om windows e boven

2011-02-09 kl 19:40

ck1, tror verkligen inte att knoppix kan hjälpa honom med felet. då det startas upp från skiva, har själv suttit med det och det visar rätt 1 gång av 10

2011-02-11 kl 14:19

Hej

Jag formaterade HDD annars kan en dator bete sig väldigt konstigt om bytar delar.

Felet var med största sannolikhet nätagget för nu har den startat felfritt många ggr.

Med vänliga hälsningar
Emil

2011-02-13 kl 20:39

Så bra att det löste sig med ett nytt nätaggregat.

Vänligast
Åge

• 11 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter