Datorn funka ej 100% längre HJÄLP! / av affe

• 4 svar
Datorn funka ej 100% längre HJÄLP!
2011-06-28 kl 17:46

hej, jag har köpt nytt grafikkort och 4gig ram o en ny hdd till den grafikkortet heter ge force 460 gtx så fort jag satt i dessa nya datorkomponenterna så har min dator inte fungerat vidare bra,

den hänger upp sig, lite då och då, först kunde jag kolla på film o vara på nätet men helt plötsligt så hänger det sig, och hdd jobba ingeting...

nu den sista gången den gjorde det kom det upp en blå skärm,, det står på grafikkortets kartong att den villchelst har 450 agg och jag har 430...

vore otroligt tacksam för lite svar o tips o trix hur det är så här :/

2011-06-28 kl 19:41

Dina uppgifter är lite för klena för att hjälpa dig.

1. Fungerade datorn felfritt innan du bytte grafikkort och satte i mer minne?
2. Vad har du för moderkort, fabrikat och modell?
3. Vilka minnen har du köpt, fabrikat och modell?
4. Grafikkortet, vilket fabrikat och fullständig modellbeteckning har du köpt?
5. Ditt nätaggregat, vilket fabrikat och modell är det?

Felet du får kan hänga ihop med att grafikkortet tillsammans med moderkort, minnen, hårddisk och annat drar för mycket för att ditt nätaggregat skall klara det. Är ditt nätaggregat av ett billigt fabrikat är det inte säkert att det orkar leverera 430W.

Det kan också vara drivrutinerna som krånglar. Innan man installerar ett nytt grafikkort bör man avinstallera den drivrutin som hör till det.

Skall jag kunna hjälpa dig måste jag få svar på de 5 frågorna ovan.

Vänligast
Åge

2011-06-28 kl 20:12

när jag satt i ram minnerna, så fungerade inte datorn o det tydde på att ena ram minnet va visst sönder,

moderkortet hmm vetikatten va den just heter men > amd dualcore dubbelkänig 6000, datorn är ihopplockat inte te.x dell elr hp dator..

grafikkort : Asus GeForce GTX 460 1GB (ENGTX460 DIRECTCU/G/2DI/1GD5) - PCI-E / HDMI / DVI-I

agg : Corsair PowerSupply (PSU) CX 430W

ram minnerna va : märket vet jag bara acer 2st på 4gig ddr2- 800, dom hade sån guldig plats över sig, mer vet jag inte just nu för jag har precis skickat tillbaka dom,

jah för när jag hade satt i allt o skulle starta datron o installera driv till graffe så hängde dstorn sig, sen provade jag igen o först tog bortndom gammla driv, sen installerade jag den nya och då gick det, sen provade jag gå in på wow för kolla skillnaden, men då hängde datorn sig. o det håller i sig...

2011-06-29 kl 09:26

Jag har förstått att det är ett datorbygge och inte en färdigköpt märkesdator.
Av ditt svar att döma verkar det som att du köpt minnen som inte passar i datorn. Om du köpt 2 minnen om 4GB per styck kan det vara för mycket för moderkortet.

Du kan lätt få veta vilket moderkort som sitter i datorn genom att använda ett litet program. Det heter Belarc Advisor och du hämtar det här:

http://www.belarc.com/free_download.html

Klicka på rutan "Click here to download your free copy of the Belarc Advisor".

När du hämtat programmet installerar och kör du det. När frågan kommer om du vill söka efter en nyare version svarar du nej. Det sparar dig tid och du har ju precis hämtat programmet.
Efter ett par minuter (det tar lite tid) kommer din internetläsare att startas och du får se en presentation av din dator. Överst till höger bör du kunna se vad moderkortet heter och eventuellt vilken revision det har.
Du ser också en del av de hårdvarafunktioner som kortet har. Det presenteras i textformat.

Längst ned ser du vilka uppdateringar du har installerade och vilka som saknas för ditt OS.

LÄMNA INTE ut detta dokument till någon i sin helhet! Dina licensnycklar för dina program, som Windows m.m. avslöjas i klartext. I orätta händer kan dessa licenser missbrukas och dina licenser hamna på tillverkarnas listor på bannade sådana. För Windows innebär det att du får besked om att din version är olaglig och systemet kan börja blockeras.

Kör Belarc Advisor och läs av vilket moderkort samt CPU du har. Skriv ned detta och ange det på PC Hemmas Forum här. Då får jag veta vilket moderkort och CPU du har.
De minnen du använder idag, vilket fabrikat och modell är det på dem?

Vänligast
Åge

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter