Datorfel, hjälp! / av Legolam99

• 6 svar
Datorfel, hjälp!
2010-12-24 kl 10:58

Hej!

Jag har precis fått hem min dator från reparation, de kunde tydligen inte hitta några fel förutom att hårddiskarna var något defekta. Jag gick iväg och köpte en ny hårddisk men samma problem kvarstår.

Problemet:
När jag ska ladda ner, använda spotify och spela World Of Warcraft så fryser datorn. Den fryser så pass att jag inte kan göra något förutom att starta om datorn via "knappen". Det som är märkligt är att Call Of Duty fungerar likaså gör många andra spel. (Dock har Call of Duty börjat lagga senaste veckan..)
Jag har nyligen lagt på ny kylpasta på processorn. Rensat datorn på damm & köpt en ny hårddisk, trots det kvarstår problemet.

Specs:
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800gts 312mb
Processor: Intel Core 2 Duo 3ghz E6850
Minne: 4096mb
Moderkort: ASUS P5K (socket 775)
Nätaggregat: 520W

Någon som kan ha en susning på hur man löser detta problem?

Hjälp uppskattas
mvh
Oliver

2010-12-24 kl 17:35

Hej!.
Lite klent grafikkort, hade nog investerat i ett lite bättre. Behöver ju inte vara ett värstingkort. Ett i mellanprisklassen hade blivit bra..

Säkerligen där problemet ligger!.

Mvh.

2010-12-25 kl 02:42

Jo, jag kan tänka mig att det är pga grafikkortet jag med. Men det har ju funkat på maxad grafik på crysis & wow innan liksom.. Kan vara att det blivit slitet isåfall.

2010-12-27 kl 00:39

Dina problem beror inte på att 8800GTS inte klarar WoW. Kortet klarar WoW utan problem.
Jag skulle prova att hämta hem de senaste drivrutinerna till grafikkort och moderkort till att börja med.
Hjälper inte det skulle jag föreslå att du installerar om ditt OS (förmodar att det är Windows av någon sort).

Grafikkortet blir inte slitet då det inte är mekaniska delar mer än i fläkten.
Att lägga på ny kylpasta till CPUn gör ingen effekt det heller. Här gäller att inte lägga på för mycket då de hindrar kylning av CPUn snarare än hjälper till.

Om COD fungerar utan problem skulle jag tippa på att felet ligger i gamla drivrutiner eller att du har något i ditt OS som stör WoW. En ominstallation kan hjälpa.
För att inte ominstallera i onödan, prova att göra en nyinstallation på en hårddisk som du kan avvara under den stunden du testar. På så vis behöver du inte tänka på att spara undan allt du har på befintlig disk. Se bara till att koppla bort den innan du installerar OS på nytt på en annan disk.

Vänligast
Åge

2010-12-27 kl 12:20

Problemet började för en 3 månader sedan. Då installerade jag om datorn men problemet kvarstod. Dock kunde jag spela world of warcraft då, bara att datorn ibland fryste när jag var i zoner med väldigt mycket spelare.

Nu har jag ju köpt en ny hårddisk, således har jag installerat nytt windows 7 på denna. Jag har installerat grafikkorts drivrutiner men jag kan inte hitta något till mitt moderkort (ASUS P5K)- då det inte verkar finnas drivrutiner anpassade till windows 7...

Har lagt på ny kylpasta till cpun (inte mer än ett okokt riskorn).

COD fungerade utan problem innan, men nu har det börjat lagga.

Någon aning på var problemet kan ligga?

2010-12-27 kl 20:52

Asus har drivrutiner till alla Windowsversioner från Windows XP till Windows 7. De har dessutom drivrutiner för såväl 32 som 64-bitarsversionerna till dem alla. Du hittar dem här:

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=LCK1LS8DWoj
B38IJ

WoW spelas över nätet. Hur det är med COD vet jag inte.
Om du har problem med WoW direkt efter en nyinstallation av Windows 7 bör du fundera på din uppkoppling till internet. Om WoW laggar när du spelar och det inte beror på din dator måste du söka felet i din uppkoppling till internet.

Det kan också vara drivrutinerna till ditt nätverksskort liksom problem med ditt modem och router (om du använder router).
Har du Comhem som leverantör kan du prova att stänga av IP Flood samt DDos-skyddet i brandväggsfunktionen i routern. Med en hög hastighet på internetuppkopplingen via Comhem är det ett känt problem att IP Flood och DDos-skydden i deras modem/router ställer till det vid spel över internet.

IP Flood och DDos är annars skydd som är nödvändiga för att hålla dumt folk ute från datorn. Se till att använda en mjukvarubrandvägg som skydd istället. Använd dock inte Windows egna utan ta en annan leverantör. Du kan prova Comodos brandvägg. Den är säker och bra. Dessutom är den gratis. Du hämtar den på:

www.comodo.com

Vänligast

• 6 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter