Dator startar men kommer inte igång / av mass2

• 4 svar
Dator startar men kommer inte igång
2011-03-19 kl 11:07

Hej.
Min dator startar när jag slår på den, men sedan händer ingenting. Skärmen är svart. Det låter som att den hakar upp sig, datorn arbetar men kommer inte upp till normalt ljud utan den varvar, blir tyst, varvar igen, blir tyst osv.... Det är inget hysteriskt oljud, det låter inte som att den ska skära utan ljudet är ganska lågt.
och det blir aldrig bild på skärmen och den kommer inte igång. Det låter som att någon hårdvara inte fungerar. Vilken? Kan jag köpa någon del och byta ut detta? Har en Packard Bell iMedia D5620 NC.
mvh Magnus

2011-03-20 kl 13:10

Hej,

Jag har försökt hitta uppgifter om vad som din dator innehåller men det är lite svårt. Packard Bells svenska hemsida hittar jag den inte på och inte deras internationella. Dock hittar jag en modell som kan vara motsvarande den du har, på Packard Bells finska hemsida.

Om du skall felsöka själv bör du först och främst se till att skydda din dators delar mot ESD. Du bör således ansluta dig till jord med en armlänk och även se till att datorns chassi är kopplas till samma jordplan.

Du bör lämpligtvis börja med att montera bort alla instickskort, hårddiskar, optiska enheter m.m från moderkortet. Det innebär att om grafikkort, ljudkort och andra kort i datorn går att ta bort, ta bort dem.
Ta också ur dina minnesmoduler. Moderkortet skall vara så "rent" som möjligt från andra enheter.
Därefter kan du starta datorn och lyssna om du hör ett pip eller flera. Det skall komma ett eller flera pip från datorn efter ca. 5 sekunder men inom 15 sekunder.
Får du flera pip är det bra. Montera då i EN minnesmodul och starta datorn igen.OBS! Allt arbete i datorn skall göras när datorn INTE är strömsatt! Du skall således dra ur nätsladden ur nätaggregatet innan du gör något i datorn. Den skall INTE vara i Stand-byläge heller utan helt strömlös.

Får du inga pip eller andra tecken på att datorn startar, när alla instickskort är bortplockade kan du ha fel på nätaggregat, moderkort eller CPU.
För att kunna felsöka själv måste du utföra steg för stegtester, som ovan.

Återkom om du har fler funderingar.

Vänligast
Åge

2011-03-23 kl 14:20

Tack för hjälp. När jag plockar bort minneskort piper datorn.
Jag lokaliserar det ojämna ljudet till grafik-kortet.
Ljudet år upp i varv och ner i varv, det känns som att det inte kommer igång riktigt. Kan det vara rätt? Ska jag köpa ett nytt grafikkort och chansa på det?
mvh Magnus

2011-03-23 kl 22:31

När du plockar ur minneskort, vilken typ av pip är det du får? Är det ett litet skaprt pipljud som du kan lokalisera till, antingen högtalaren på moderkortet eller den interna högtalaren i chassit?
Vad händer om du plockar bort grafikkortet?
Har du VGA-anslutning på moderkortet förutom det som finns på grafikkortet?

Innan du köper nytt grafikkort bör du ta reda på om det verkligen är det. Om datorn piper till utan minne men inte med minne lutar det mer åt minnesmodulerna än grafikkortet.

Återkom när du testat och ge resultatet.

Vänligast
Åge

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter