Dator startar inte HP laptop / av palmen

• 7 svar
Dator startar inte HP laptop
2012-01-11 kl 21:30

Tjena!
Jag har en HP HDX16 1300EO. jag använde datorn som vanligt. men så en dag gick laddaren sönder till datorn för jag såg att lampan som visar att datorn laddas inte lyste. Så jag köpte en ny och nu lyser lampan men datorn vill inte starta. Har hört att det kan vara moderkortet som är kasst men de verkar vara billigare att köpa en ny dator om det är det som är problemet?

hoppas någon kan hjälpa mig.
mvh Emil

2012-01-11 kl 23:18

Hej!
Den nya laddaren du köpt, håller den samma specifikationer som originalet? Det är viktigt att du har samma spänning ut och att den klarar av att leverera minst lika många Ampere (strömstyrka) som originalet.
Om den nya laddaren inte håller samma spänning utan en lägre och/eller inte klarar samma strömstyrka som originalet kommer den inte att orka driva datorn.
Det kan också vara så att batteriet är defekt och lastar ned datorn. Du kan prova att ta bort batteriet och se om datorn startar med laddaren ansluten (om den håller samma specifikationer som originalet).
Vänligast
Åge

2012-01-12 kl 11:58

Hej. Har kollat laddaren och det är en likadan som ja hade innan. Har testat att plocka ur batteriet med funkar inte heller. Ska tillägga att den är död inget som startar när man trycker på knappen.

2012-01-12 kl 23:01

Testade att starta datorn idag och den blinkade till lite men sen blev den svart igen. finns det möjlighet att det är glapp inne i dator?

2012-01-12 kl 23:07

Hej igen!

Ja, en bärbar dator är inte det lättaste att laga själv. Vad du kan göra är att plocka ur minnesmodulerna och sedan testa om datorn startar. Hur du plockar ur minnesmodulerna kan du se här:

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01641604.pdf

Ta bort batteriet innan du tar bort minnesmodulerna. Se också till att ESD-skydda datorn genom att använda ESD-skydd (som armlänk). Risken är annars att du skadar minnesmodulerna, i värsta fall gör sönder dem genom ESD.

Du kan också prova att ta bort hårddisken. Den sitter intill minnesmodulerna och du hittar den på samma sätt som du hittar minnesmodulerna i länken ovan.

Startar inte datorn då även hårddisken är bortplockad ligger det nära tillhands att det är moderkortet, CPUn eller det integrerade grafikkortet som är defekt. De går normalt inte att byta ut utan man byter hela kortet.
Ett nytt moderkort till en bärbar brukar kosta mer än det smakar.

När det gäller HP är det InfoCare som hanterar servicen på bl.a. HP. Du hittar dem här:

http://www.infocare.se/fullstory.aspx?m=63&amid=217

Du kan också kontakta HP för att få pris på moderkortet:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docna
me=c01890962&lc=sv&cc=se&dlc=sv

Du kan även kontakta PC Enter och höra med dem vad det kan kosta att laga din dator.

http://pcenter.se/dator-service/hp-service/

Jag har dock en känsla av att det blir billigare att köpa en ny.

Vänligast
Åge

2012-01-13 kl 19:17

Okej det kan ju vara värt ett försök. Men var i datorn ska man sätta klämman till esd. Och ska man försöka starta datorn under tiden man inte har i minnesmodulerna eller hårdisken?

tack då mkt för all hjälp. Uppskattas verkligen:-)

2012-01-14 kl 11:51

Har du ingen ESD-matta kan du lägga datorn på diskbänken, om den är i metall.
Anslut sedan ESD-armlänken till diskbänken. Då får du samma potential på datorn som i kroppen.

Plocka ur minnesmodulerna och hårddisken utan att batteri eller nätaggregat är anslutna till datorn. Det betyder att du först kopplar bort nätaggregatet. Därefter tar du bort batteriet.
När det är gjort tar du ur minnesmoduler och hårddisk.

När det är klart ansluter du nätaggregatet och provar att starta upp datorn. Startar den inte då är det sannolikt fel på någon komponent på moderkortet.

Koppla bort nätaggregatet igen innan du eventuellt monterar tillbaka minnen och hårddisk. Om du inte monterar tillbaka minnen och hårddisk skall du se till att stoppa dem i en ESD-påse innan du förflyttar dem från diskbänken.

Vänligast
Åge

• 7 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter