Vad ska man lita på? TP-test / av Henke73

• 2 svar
Vad ska man lita på? TP-test
2010-05-13 kl 13:37

Har en liten undran här. Hur ska man egentligen säkrast få reda på vilken hastighet man har på sitt bredband egentligen?
Har Telia stadsnät, betalar för 100/10 mbit. När jag laddar hem saker från t.ex DC++ så kommer jag upp i max 40 mbit.
Så jag har gjort en hel del TP-tester, med helt olika resultat. Men vilken kan man lita på? Har gjort dessa tester ett tag, och resultaten är desamma varje gång (nån mbit hit eller dit)
Bredbandskollen: 89 mbit
Speedtest.net: 40 mbit
TP-test 5: 31 mbit
Är ju rätt stor skillnad. Man vill ju veta säkert innan man ringer till Telia och blir idiotförklarad

MVH Henke

2010-05-13 kl 18:55

TP-testernas resultat påverkas av annat än bara din anslutnings bandbredd. För att få möjligast korrekt resultat får du inte ha några andra anslutningar till Intrnet under testen. Testen bör göras under trafiksvag tid då andras trafik konkurrerar om bandbredden mellan ISP och testservern. Välj den testserver som har minsta antal hopp och kör testen många gånger.

Alternativt kan du installera ett lokalt program, som mäter bandbredden. Genom att ha flera olika anslutningar kan du eliminera invekan av motpartens bandbredd.

• 2 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter