• 4 svar
Ping?
2008-05-16 kl 21:16

Vad är ping?
Min bredbandsuppkoppling har nyligen blivid flyttad till ett företag som heter Skycom. Deras support är extremt svår att nå via telefon; kötiden är i bästa fall på 25 - 30 minuter. (Telia gnuggar händerna!) och när man äntligen når fram och beskriver sitt problem: "T.ex. Varför betalar jag för min bredbandsuppkoppling på 100 mb/sk när jag oftast inte får mer än 3.7 till 17.3 mb/s?" blir svaret så mycket snömos om tptest, pingplot, routers och fan och hans digitaliserade mormor med hänvisningar hit och dit till ULR:s som fanns för 3 år sedan.

Vad är således ping?
Jag förmodar att "ping" är ett förträffligt verktyg eftersom Skycom lägger så stor betydelse vid det.
Varför jag som gruppansluten användare av Skycoms tjänster måste använda "ping" vet jag inte men enligat supporten kan inget göras utan dessa ping hit och dit.

Finns det någon som kan förklara och ge anvisning för vad "ping" är. Hur det ska användas till att en 100/mb:s anslutning. En anslutning som efter 45 dagars mätningar ger en snitthastighet på 5.9 kb/sek. (3.8 som sämst).

En 100 mb/s anslutning som till och med Skycom erkänner vara fantasisiffror. Ping, hur, vilket program?

Ping alltså, hur och var och hur och var igen.

2008-05-16 kl 22:21

Ping är ett program, som mäter tiden mellan sändningen av ett ICMP typ 8 paket (Echo request) och mottagningen av svarspaketet (ICMP typ 0, Echo reply). Tiden för erhållande av svar är ett mått på förbindelsens kvalité. Men ger ingen upplysning om var och vad som är dåligt. Tiden beror dessutom på avståndet.

Onlinespel laggar om värdet på ping är högt.

För att lokalisera flaskhalsar på nätet används program (tracert), som skickar echo request till varje nod på vägen. Det fungerar så att målet pingas med stigande värde på TTL (time to live). TTL minskas med 1 för varje nod och när TTL blir 0 kastas paketet och ett ICMP typ 11 (TTL equals 0 during transit) meddelande sänds till avsändaren.

Ping och tracert är program som skall köras i kommandotolken (cmd).

ping ipnummer eller ping adress
Första värdet och medeltalet på ping på IP-numret är lägre än med ping på adressen då IP-numret inte behöver hämtas från en DNS.

2008-10-20 kl 09:15

Du kan inte ha beställt 100mb/s internet uppkopling ...Det är 100Mbit/s man kan ha nu..det är stor skillnad mellan 100mb/s och 100Mbit/s. sorry om deta är en dum komentar menar inget dåligt ville bara du skulle veta det Hakke

2009-01-11 kl 21:42

Det är stor skillnade mellan mb/s (millibit, som förövrigt inte finns utan bit är minst) och Mbit/s (Megabit). Om vi ska lära Hakke så kan det vara bra att han får lite mer info. Mb/s är samma sak som Mbit/s. så jag är övertygad om att Hakke menade Mb. Däromot så är MB (MegaByte) och Mb (Megabit) två oliak saker.

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter