Kan man ha 2 bredbandsmodem i samma telejack? / av roobarb

• 7 svar
Kan man ha 2 bredbandsmodem i samma telejack?
2004-10-09 kl 11:17

Har köpt bredband, och jag har 2 datorer. Jag vill ha bredband på båda, men får inte igång nätverket. Jag använder en korsad nätverkskabel för nätverket. Eftersom Nätverket inte fungerar, (det är XP på ena och ME på andra) så undrar jag om man kan ha två modem i samma telejack.

2004-10-09 kl 14:35

Hej!

Köp en router! En enkel som till exempel DI 604 kostar idag under 400:-. Med den kan du enkelt koppla in upp till fyra datorer som alla kan använda Internet via ADSL/Bredband samtidigt utan att någon "värddator" är påslagen. Kan inte bli enklare. Något nätverk behövs egentligen inte för att komma ut på Internet, men kan vara bra av andra orsaker.

Annars går det att göra som du tänkt om du har två nätverkskort i "värddatorn" och den alltid är igång. Tänk bara på att stänga av XP:s inbyggda brandvägg. Men jag rekommenderar varmt en router.

2004-10-09 kl 16:23

okej.. passar alla modem till routern? det finns väl usb modem som då inte kommer passa routern

jag har inte fått bredbandet än, men man får med ett modem. (vet inte vilket modem)

2004-10-11 kl 10:31

Om modemet ENBART har en usb-kontakt kommer de inte passa i någorn router nej. (Vad jag känner till...)
Skulle den ha tex både nätverkskontakt och usb borde det inte vara några problem.

Jag har ingen aning om det går att ansluta två modem till ett jack, utan jag rekomenderar också router...

ALex

2004-10-11 kl 10:58

Jag är också väldigt tveksam till två adsl-modem i ett telefonjack.

Om det rent tekniskt vore möjligt så krävs det sedan att du får två IP-adresser från din Internetleverantör, så vitt jag vet så är det inte många leverantörer som delar ut fler än en IP-adress via adsl.

Så även mitt råd blir en router men som sagt, de fungerar inte med usb-modem, utan då får du lov att skaffa nytt adsl-modem också.

Mvh
-------------------------
Magnus "mankan" B
[url=http://www.mankans.com]www.mankans.com[/url]

2004-10-12 kl 14:46

brukar det vara usb modem till ett 8mbits bredband?

2004-12-10 kl 13:20

Citat:
brukar det vara usb modem till ett 8mbits bredband?

nej

• 7 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter