Datorn hittar inte bredbandsmodemet! / av Jocke65a

• 7 svar
Datorn hittar inte bredbandsmodemet!
2009-06-07 kl 16:24

Hej, har nyligen ominstallerat windows XP Home Edition. Medföljande CD-skiva till speed touch modemet med snabbinstallationsguid fungerar inte, då man kommit så långt att installationsprogrammet skall komma i kontakt med modemet går inte detta, hittar inte modemet. Jag har kollat anslutningar, vilket var ett tips. Det står också att man kan prova att "nollställa" modemet, hur gör man detta? Något som också gör att det tar emot är att det finns ytterligare en dator på samma modem och det fungerar utmärkt. Om jag gör nollställningsmanöver är jag rädd att jag får installera om pogramvaran även på den fungerande datorn??
Kan man göra på något annat sätt för att "få kontakt" med ett fungerande modem? (det finns en support men de har hitintills varit rätt sega så jag förlitar mig till ett betydligt vaknare forum)

2009-06-07 kl 17:17

För att komma i kontakt med modemet så måste du ställa in ett fast IP-nummer, som ligger i samma nät som modemet (vanligtvis 192.168.1.0 eller 192.168.1.0), på datorn. Men eftersom modemet redan är korrekt inställt så behöver du inte göra några inställningar. Ett s.k. ADSL-modem är inte något riktigt modem utan en brygga (ingen omvandling mellan digitalt och analogt). Till ett ADSL-modem kan du endast ansluta en dator. Skall du ha flera datorer anslutna behöver du en bredbandsdelare eller router. Det finns bredbandsdelare med inbyggt modem. Kan vara att ditt är en bredbandsdelare med inbyggt modem. Då kan det vara att det nu är inställt i bryggat läge och måste konfigureras om för att aktivera DHCP, NAT och routing .Vilken dator som helst kan agera som router.

2009-06-10 kl 11:42

Det moden jag har är ett ADSL-modem Speed Touch546v6, finns flera anslutningar för flera datorer. Jag har haft två stycken inkopplade men kan ha fler. Det har hitintills fungerat och fungerar fortfarande på nr 2, vilken jag skriver på. Jag har provat med installationsguiden för internetuppkoppling samt varit inne på hjälpfunktionen och sökt. Inget fungerar. Det står någonstans att man kan prova med "nollställa" modemet, hur man gör det. Vet inte om det betyder något, dator 1 dvs den jag har installerat om windows på var den datorn som kopplades till modemet från första början. Körde installations CD på denna osv.

2009-06-10 kl 17:50

Du behöver inte ändra några inställningar i modemet, som egentligen är en bredbandsdelare med inbyggt modem och switch. Det spelar ingen roll från vilken dator "modemet" konfigurerats. Eftersom det fungerarmed in andra dator så är dess inställningar korrekta.
Har du försökt med att ställa in fast IP-nummer, nätmask, gateway och DNS på datorn. För att ta reda på vilka värden är rätta så öppna en kommandotolk (start -> kör cmd) i den fungerande datorn. I kommandotolken kör du sedan kommandot: ipconfig /all varvid nätverksinställningarna visas. Nätmask, gateway (= modemets interna IP-nummer) och DNS skall vara lika på båda datorerna. IP-numrets tre första tal skall vara lika och det fjärde olika andra enheters.
Felet kan bero på att TCP/IP-protokollet och eller DHCP-klient inte är installerat i datorn.

2009-06-10 kl 21:09

Provade att köra kommandotolk med kommandot; ipconfig /all varvid nätverksinställningarna visades. Nätmask, gateway (= modemets interna IP-nummer) och DNS. Jämförde med den ickefungerande fatorn, fick inte fram något alls, inga värden. Bara "IP-konfiguration för windows" och inget annat.
Om felet beror på att TCP/IP-protokollet och eller DHCP-klient inte är installerat, hur gör jag då?

2009-06-11 kl 22:49

Resultatet tyder på att TCP/IP-protokollet inte är installerat. Tyvärr kommer jag inte ihåg var i nätverksinställnigarna det görs, då det gått drygt 5 år sen jag bytte till Linux. Borde finnas under avancerat i Internet protokoll (TCP/IP) egenskaper fönstret. Samma fönster där du kan välja att tilldelas adress automatiskt (DHCP) eller manuellt. Du kan försöka med manuell inställning. Syns ditt nätverkskort i enhetshanteraren och fungerar det? Kan även vara att nätverkskortets drivrutin saknas.

2009-06-13 kl 22:19

Hej, när du hade skrivit dessa rader och jag hade tänkt till lite kom jag på att det fanns nögra skivor liggande som jag inte behövt använda förut, vad jag kan komma ihåg. Utilitys och Drivers. Fixa och klart på några minuter, mycket riktigt så fanns det inga drivrutiner till nätverkskortet!!
Tack för denna gång!

• 7 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter