Spyware skadad dator / av alexanderr

• 7 svar
Spyware skadad dator
2010-10-27 kl 20:13

Hejsan!
Jag har råkat få ner något lite kraftigare virus än vanligt på min dator, vet dock inte var jag fått det från. Hursomhelst, en dag när jag satta på datorn (kör Win7) kom det 2 felmeddelande på en svart bakgrund.
1. (med "explorer.exe" som namn på rutan) Class not registered.
2. See the logfile 'C:\windows\Guest.exe.log' for details.
Min explorer.exe (d.v.s processen winlogon?) har alltså slutat att fungera. Jag satte direkt mitt Kaspersky Pure antivirus på att skanna datorn. Gjorde en stor genomsökning två gånger, hittade ca 12 smittade filer första gången och 4 nästa gång. Jag var inte helt nöjd med resultatet eftersom jag inte riktigt kunde förstå om kaspersky tog bort virusen eller inte...Så jag googlade lite. Då hittade jag ett tipps om Malwarebytes' Anti-Malware och laddade hem den. Körde en stor skann och hittade en massa smittade filer (98 stycken eller något). Programmet lade dem i karantän men jag bestämde mig efter att ha kollat en del på vilka filer det var att ta bort dem permanent (var filer som mywebsearch etc.). Jag märkte också att många av mina Register Keys var smittade, jag kan till exempel inte längre öppna mitt CD-uttag till datorn, då inget händer när jag trycker på knappen, vilket nog beror på det Malwarebyte säger om att HKEY_CLASSES_ROOT\regfile\shell\open\command\(def
ault)- är smittad.
Jag vet inte vad jag ska göra nu. Har fortfarande ingen explorer.exe och ingen bakgrund eller utforskare eller någonting. Måste använda Ctrl+Alt+Delete för att starta mina program. Hjälp!

2010-10-27 kl 20:15

Om det skulle hjälpa såär här Malwares log efter den första virusskanningen (de andra gav inget resultat).

Malwarebytes' Anti-Malware 1.46
www.malwarebytes.org

Databasversion: 4964

Windows 6.1.7600
Internet Explorer 8.0.7600.16385

2010-10-27 19:17:13
mbam-log-2010-10-27 (19-17-13).txt

Skanningstyp: Fullständig skanning (C:\|)
Antal skannade objekt: 344699
Förfluten tid: 1 timme(ar), 25 minut(er), 49 sekund(er)

Infekterade minnesprocesser: 1
Infekterade minnesmoduler: 2
Infekterade registernycklar: 26
Infekterade registervärden: 5
Infekterade registerdataposter: 2
Infekterade mappar: 12
Infekterade filer: 50

Infekterade minnesprocesser:
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\rlservice.exe (Adware.RelevantKnowledge) -> Unloaded process successfully.

Infekterade minnesmoduler:
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\MSVCP71.DLL (Spyware.MarketScore) -> Delete on reboot.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\MSVCR71.DLL (Spyware.MarketScore) -> Delete on reboot.

Infekterade registernycklar:
HKEY_CLASSES_ROOT\Interface\{3e1656ed-f60e-4597-b
6aa-b6a58e171495} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\Interface\{6e74766c-4d93-4cc0-9
6d1-47b8e07ff9ca} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\Interface\{741de825-a6f0-4497-9
aa6-8023cf9b0fff} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\Interface\{cf54be1c-9359-4395-8
533-1657cf209cfe} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\Interface\{de38c398-b328-4f4c-a
3ad-1b5e4ed93477} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{147a976f-eee1-4377-8ea7-
4716e4cdd239} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{1e0de227-5ce4-4ea3-ab0c-
8b03e1aa76bc} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\Typelib\{d518921a-4a03-425e-987
3-b9a71756821e} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\Typelib\{e47caee0-deea-464a-932
6-3f2801535a4d} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\Typelib\{f42228fb-e84e-479e-b92
2-fbbd096e792c} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{56256a51-b582-467e-b8d4-77
86eda79ae0} (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{59c7fc09-1c83-4648-b3e6-0
03d2bbc7481} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{68af847f-6e91-45dd-9b68-d
6a12c30e5d7} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{9170b96c-28d4-4626-8358-2
7e6caeef907} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{d1a71fa0-ff48-48dd-9b6d-7
a13a3e42127} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{ddb1968e-ead6-40fd-8dae-f
f14757f60c7} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{f138d901-86f0-4383-99b6-9
cdd406036da} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{56256a51-b582-467e-b8d4-77
86eda79ae0} (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\MyWebSearch (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\FocusInteractive (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Fun Web Products (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\RunDll32Policy\f3ScrCtr.dll (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Multimedia\
WMPlayer\Schemes\f3pss (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Office\Outl
ook\Addins\MyWebSearch.OutlookAddin (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Office\Word
\Addins\MyWebSearch.OutlookAddin (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\MyWebSearch (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade registervärden:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\URLSearchHooks\{00a6faf6-072e-44cf-8957-
5838f569a31d} (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\MenuExt\&Search\(default) (Adware.Hotbar) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Media\WMSDK\Sources\f3popularscreensavers (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Cur
rentVersion\Internet Settings\User Agent\Post Platform\funwebproducts (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
rentVersion\Explorer\Associations\bak_application (Hijacker.Application) -> Quarantined and deleted successfully.

Forts. följer

2010-10-27 kl 20:17

Infekterade registerdataposter:
HKEY_CLASSES_ROOT\regfile\shell\open\command\(def
ault) (Broken.OpenCommand) -> Bad: ("regedit.exe" "%1") Good: (regedit.exe "%1") -> Quarantined and deleted successfully.
rentVersion\Explorer\Associations\Application (Hijacker.Application) -> Bad: (http://www.helpmeopen.com/?n=app&ext=%s) Good: (http://shell.windows.com/fileassoc/%04x/xml/redi
r.asp?Ext=%s) -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade mappar:
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Avatar (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Game (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\History (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\icons (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Message (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Settings (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\components (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\RelevantKnowledge (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.

forts. följer

2010-10-27 kl 20:17

Infekterade filer:
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\rlservice.exe (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\rlls.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\rlls64.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\rlph.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\rlxf.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\components\rlxg.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\System Volume Information\SystemRestore\FRStaging\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\rlvknlg64.exe (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Users\Alexander\AppData\Local\Temp\CSM4450.tmp (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\ZWU3DCB.tmp\upgrade.exe (Adware.Dropper.Gen) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os4B62.tmp\rlls64.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os4B62.tmp\rlph.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os4B62.tmp\rlservice.exe (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os4B62.tmp\rlvknlg64.exe (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os4B62.tmp\rlxf.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os4B62.tmp\rlxg.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os84AA.tmp\rlls.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os84AA.tmp\rlls64.dll (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os84AA.tmp\rlservice.exe (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Windows\Temp\~os84AA.tmp\rlvknlg64.exe (Adware.RelevantKnowledge) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Avatar\COMMON.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Game\CHECKERS.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Game\CHESS.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Game\REVERSI.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\icons\CM.ICO (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\icons\MFC.ICO (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\icons\PSS.ICO (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\icons\SMILEY.ICO (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\icons\WB.ICO (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\icons\ZWINKY.ICO (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Message\COMMON.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\COMMON.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\DOG.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\FISH.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\KUNGFU.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\LIFEGARD.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\MAID.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\MAILBOX.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\OPERA.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\ROBOT.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\SEDUCT.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Notifier\SURFER.F3S (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\MyWebSearch\bar\Settings\s_pid.dat (Adware.MyWebSearch) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\install.rdf (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\MSVCP71.DLL (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\MSVCR71.DLL (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\Program Files (x86)\RelevantKnowledge\rloci.bin (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\RelevantKnowledge\About RelevantKnowledge.lnk (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\RelevantKnowledge\Privacy Policy and User License Agreement.lnk (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\RelevantKnowledge\Support.lnk (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\RelevantKnowledge\Uninstall Instructions.lnk (Spyware.MarketScore) -> Quarantined and deleted successfully.

2010-10-27 kl 20:18

Sorry! alla :/ smileysar är vanliga "Kolon snestreck".

2010-10-27 kl 20:56

Körde igenom datorn med PC Tools Registry Mechanic och hittade med den 270 fel. Kan dock inte fixa alla med gratisversionen av programmet och vågar inte använda mitt kreditkort när jag har ett möjligt kodläsarvirus på hårddisken :\

2010-10-30 kl 13:34

Hjälper det inte att starta explorer.exe via aktivitetshanteren?
testa starta i felsäkert läge och kör combofix där. spra filen på skrivbordet, posta logg som visas i slutet
http://www.bleepingcomputer.com/combofix/se/hur-c
ombofix-ska-anvandas

scanna även fler ggr med malwarebytes uppdatera först.

• 7 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter