Hijack.SecurityCenter / av wookie

• 4 svar
Hijack.SecurityCenter
2009-03-15 kl 10:33

Jaha, då var det jag igen. Malwarebytes hittade nåt som hette Hijack.SecurityCenter, jag antog att det inte hade nåt med HijackThis att göra och tog bort det, eller hade jag fel och hör filen till HJT? Jag gjorde en ny MBAM-skann och då var det borta. Var kommer det ifrån? Jag är inte på några konstiga sajter, surfar inte porr etc. Har jag bara dåligt skydd på såna här attacker?
I vilket fall här är MBAM-loggen som kom upp innan jag tog bort det.
Skanningstyp: Snabb skanningAntal skannade objekt: 80133Förfluten tid: 11 minute(s), 16 second(s)
Infekterade minnesprocesser: 0Infekterade minnesmoduler: 0Infekterade registernycklar: 0Infekterade registervärden: 0Infekterade registerdataposter: 2Infekterade mappar: 0Infekterade filer: 0
Infekterade minnesprocesser:(Inga illasinnade poster hittades)
Infekterade minnesmoduler:(Inga illasinnade poster hittades)
Infekterade registernycklar:(Inga illasinnade poster hittades)
Infekterade registervärden:(Inga illasinnade poster hittades)
Infekterade registerdataposter:HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Mi
crosoft\Security Center\AntiVirusDisableNotify (Hijack.SecurityCenter) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsof
t\Security Center\FirewallDisableNotify (Hijack.SecurityCenter) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.
Infekterade mappar:(Inga illasinnade poster hittades)
Infekterade filer:(Inga illasinnade poster hittades)

2009-03-15 kl 13:05

sökvägen i registret är ju microsoft\securitycenter, dvs det är relaterat till microsofts säkerhetscenter, som man hittar i kontrollpanelen.malwarebytes (och liknade program) förutsätter att man har "rätt" inställningar och i det här fallet så var inte säkerhetscentret inställt på att varna om du tar bort eller inaktiverar brandvägg eller antivirus. denna förändring kan ju självklart en användare valt men det kan ju även illasinnade program göra, därav detektionen

2009-03-15 kl 17:25

Har jag gjort någon skada på datorn nu? Öppnat den för angrepp osv?
edit: jag antar att jag bara inaktiverade windowsbrandväggen så jag aktiverade den igen. även om jag primärt använder en annan brandvägg. tack för förklaringen.

2009-03-15 kl 17:52

nej, det här gällde ju enbart en inställning som innebar en inaktiverad varning, detta har malwarebytes åtgärdat

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas besökare

Test: HP Officejet 4500

1 kommentar

andy1n2: 695 kr är priset denna vecka i vår butik i lilla Köping

Forum

Detta innehåll är skapat av PC Hemmas medlemmar.

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter